6 tips om tijdens de feestdagen het meest uit AdWords te halen

De feestdagen; voor veel webshops is de tijd rond Sinterklaas en Kerst dé periode om te knallen met de verkoop. De vraag naar producten stijgt in de wintermaanden immers enorm, mensen gaan op zoek naar decemberaanbiedingen en ze gaan over het algemeen sneller tot koop over.

Hoe haal je in deze periode het meeste uit je AdWords campagnes? Hoe ga je om met de kansen maar ook de bedreigingen die deze maanden kenmerkt? Hieronder lees je 6 tips waardoor je campagnes straks helemaal klaar zijn voor de feestdagen.

1. Pas je budget aan

In de periode voor de feestdagen wordt er op de meeste consumentenproducten veel meer gezocht dan gemiddeld. Vaak zijn campagnebudgetten gebaseerd op de gemiddelde zoekvolumes over een jaar. Hiermee maak je in de wintermaanden dus kans dat je tegen budgetbeperkingen aan loopt wanneer je het budget niet aanpast. Voorkom dus dat je niet vertoond wordt op relevante zoekwoorden en zo omzet misloopt door op tijd je budget aan te passen!

Neem bijvoorbeeld het zoekwoord ‘boeken’ dat in november en december een duidelijk hoger zoekvolume heeft dan de overige maanden.

zoekvolume boek 

2. Zet in op zoekwoorden gerelateerd aan de feestdagen

Het is zeker interessant om ook op zoekwoorden gerelateerd aan de feestdagen te gaan adverteren. In de wintermaanden wordt er op dit type woorden vaak gezocht.

Neem bijvoorbeeld het zoekwoord ‘boeken kerst’. In november en december heeft dit woord een meer dan interessant zoekvolume.

boeken kerst

Combineer je huidige zoekwoorden met woorden zoals:

  • Kerst
  • Kerstmis
  • Sinterklaas
  • Schoencadeau
  • Cadeau
  • Kado
  • Gift

3. Verhoog je biedingen

Concurrentie neemt in november en december vaak toe. Dit betekent dat je je biedingen moet verhogen om op goede posities te blijven adverteren. Gelukkig stijgt het conversieratio over het algemeen ook mee waardoor de kosten per conversie ongeveer gelijk blijven.

4. Verwerk de feestdagen in je advertentieteksten

Pas tijdens de feestmaanden je advertentieteksten iets aan zodat je de feestdagen erin verwerkt. Dit zal zorgen voor een hogere CTR. Zie onderstaand een voorbeeld hoe je met wat simpele aanpassingen je advertentie kan omtoveren tot bijvoorbeeld een kerstadvertentie.

advertentie

advertentie kerst

5. Countdown advertenties

Wanneer je het helemaal goed wilt aanpakken wat betreft je advertenties gebruik je countdown-advertenties. In deze blog lees je hierover meer.

6. Remarketing met aangepaste banners

Grote kans dat je tijdens de feestdagen speciale acties hebt lopen. Breng dit onder de aandacht bij je bezoekers of klanten door ze te remarketen met gerichte banners!

remarketing kerst

Door deze tips toe te passen ben jij er straks helemaal klaar voor. Bereidt je maar alvast voor op de drukte!

Mocht je vragen hebben over het voorbereiden van je campagnes op de feestdagen stuur dan een mail naar info@mvhmedia.nl

Meer updates?

We houden je graag op de hoogte.

  • Alle nieuwste ontwikkelingen over zoekmachine adverteren
  • Exclusieve uitnodigingen over kennisevents
  • Laatste ontwikkelingen binnen online marketing en meer
  • Maximaal één keer per maand

Meer blogs over

zoekmachine adverteren

50%

Je bent er bijna

Waar mogen we hem naar toe sturen?