Adverteren op Pinterest

Met totaal meer dan 250 miljoen actieve leden is Pinterest bij uitstek het kanaal voor mensen om inspiratie en ideeën op te doen. Wil je met jouw producten inspelen op een zeer specifieke interesse of behoefte onder je doelgroep? Dan kan het erg interessant zijn om te gaan beginnen met Pinterest Adverteren. Sinds april 2019 is het voor alle bedrijven in Nederland namelijk mogelijk om te adverteren via Pinterest. Via Pinterest zijn mensen dagelijks op zoek naar inspiratie en creativiteit in de vorm van beelden of video’s. Door beelden te pinnen laat men zien waar hij of zij in is geïnteresseerd, wat later weer kan leiden tot daadwerkelijke aankoopbeslissingen. Door middel van Pinterest Adverteren kun jij heel gericht inspelen op deze specifieke interesses én al aan het begin of zelfs voor het koopproces de juiste doelgroep bereiken met je producten! Inspireer je doelgroep met visueel aantrekkelijke pins en zorg voor meer bekendheid, verkeer en conversies.

Hoe werkt Pinterest Adverteren?

Via Pinterest Adverteren kun je jouw producten of content extra onder de aandacht brengen onder je online doelgroep, wanneer deze zoeken en browsen op Pinterest. Dit wordt gedaan door middel van promoted pins, carrousels, video’s of apps. Voor het opzetten van het account maakt Pinterest gebruik van een eigen advertentiesysteem namelijk, Pinterest Ads Manager. Je linkt je eigen Pinterest Business Account aan Pinterest Ads Manager, waarna je kunt starten met het opzetten van een succesvolle Pinterest campagne. Voor het opzetten van een campagne doorloop je samengevat 3 belangrijke stappen:
  1. Campagne aanmaken

Allereerst maak je een campagne aan waarbij je de doelstelling, het budget en de looptijd van de campagne bepaalt. De doelstellingen waaruit je kunt kiezen zijn: een grotere naamsbekendheid, meer traffic naar de website of het realiseren van conversies. Voor elke doelstelling gelden andere biedstrategieën.
  1. Bepaal welke Pin je wil promoten

Met welke pin (afbeelding of video) wil jij extra aandacht van je doelgroep trekken? Ga je voor afbeeldingen die op dit moment al veel resultaat opleveren of juist voor afbeeldingen die meer aandacht verdienen? Bepaal voor deze pin de bestemmingsurl (de pagina waarop mensen terecht zullen komen) en een tekst. Zorg ervoor dat deze zo goed mogelijk aansluiten bij je doelgroep en de pin. Door toevoeging van een UTM-code aan je bestemmingsurl kun je nog beter de impact van je pin achterhalen.
  1. Bepaal je targeting

Door middel van de juiste targeting bereik je een zo relevant mogelijke doelgroep. Bepaal je targeting bijvoorbeeld op basis van demografie, taal, apparaten en locatie. Ook kun je je doelgroep targeten op basis van bijvoorbeeld zoektermen en interesses. Voorbeeld: Verkoop jij online diverse haarproducten? Stel bijvoorbeeld de targetingoptie in waarbij je je richt op mensen die zoeken op specifieke zoektermen met betrekking tot haarproducten; ‘haar ideeën’, ‘hair styles’ of interesse hebben getoond in deze producten op basis van de borden die men eerder op Pinterest heeft gecreëerd. Vul je targeting aan op basis van bijvoorbeeld geslacht of leeftijd. Behoefte aan remarketing van website-bezoekers? Het is ook mogelijk om bezoekers van je website te retargeten via Pinterest Ads. Hiermee komen eerdere bezoekers van jouw website weer in aanraking met je via Pinterest. Tot slot wil je natuurlijk graag weten wat je sponsored pins teweegbrengen. Net als voor de meeste social mediakanalen geldt ook voor Pinterest dat je door het implementeren van een Pinterest-tag op de website veel inzichten krijgt. Welke acties hebben mensen uit jouw doelgroep voltooid? Via welke pin? Je kunt deze data allemaal inzien door conversies bij te houden met de Pinterest-tag. Hoe meer inzichten in je doelgroep, hoe beter je hier weer op in kunt spelen.

Conclusie

Pinterest Adverteren maakt het mogelijk om je producten in een vroeg stadium van het koopproces onder de aandacht te brengen van een heel specifieke doelgroep. De uitgebreide targetingmogelijkheden zorgen ervoor dat je sponsored pins op een zo’n relevant mogelijke manier worden vertoond. Daarnaast toon je je pins aan mensen die ook daadwerkelijk actief opzoek zijn naar deze producten of diensten.  Via de visueel aantrekkelijke pins kun je sterk je merkwaarden uiten en een gevoel creëren rondom je merk. Benieuwd naar de mogelijkheden van Pinterest Ads voor jouw bedrijf? Neem dan contact met ons op!

Meer updates?

We houden je graag op de hoogte.

  • Alle nieuwste ontwikkelingen over social media marketing
  • Exclusieve uitnodigingen over kennisevents
  • Laatste ontwikkelingen binnen online marketing en meer
  • Maximaal één keer per maand

Meer blogs over

50%

Je bent er bijna

Waar mogen we hem naar toe sturen?