De 6 beste scripts voor Google AdWords - MvH Media
350803
single,single-post,postid-350803,single-format-standard,eltd-cpt-1.0,ajax_fade,page_not_loaded,,moose-ver-1.2,vertical_menu_enabled, vertical_menu_left, vertical_menu_width_350, vertical_menu_with_floating,smooth_scroll,side_menu_slide_with_content,width_370,blog_installed,wpb-js-composer js-comp-ver-4.9.1,vc_responsive

De 6 beste scripts voor Google AdWords

SCRIPTS google adwords

Periodiek schrijven onze online marketeers een blog over een belangrijk onderwerp op het gebied van online marketing. Deze keer behandelt onze online marketeer Michelle scripts die gebruikt kunnen worden voor jouw AdWords campagnes.

Om zoveel mogelijk tijd te kunnen besteden aan het optimaliseren van campagnes, is het slim om jouw AdWords campagnes te automatiseren. Dit kan door middel van scripts: een stukje code dat je automatisch voor je aan het werk kunt zetten. Voor Google AdWords bestaan er duizenden scripts die eenvoudig werk van een online marketeer uit handen kunnen nemen. Uit deze duizenden scripts hebben wij een lijst met handige scripts opgesteld die kunnen bijdragen aan een betere kwaliteit van jouw AdWords campagne.

 

Link Checker

Dit is een script dat eigenlijk aan ieder account zou moeten worden toegevoegd. Link Checker is een enorm handig script dat jouw hele campagne controleert op linkjes naar jouw website die niet werken. Het kan natuurlijk zijn dat oude pagina’s worden verwijderd of dat er iets verandert in de menustructuur. Als iemand dan op een van de advertenties klikt waarin een oude of verkeerde URL staat, zal hij of zij uitkomen op een 404-pagina. De kans is dan groot dat je hebt moeten betalen voor een klik die de website meteen weer gaat verlaten.

Link Checker zal jouw advertenties, extensies en zoekwoorden controleren op linkjes die niet meer werken en vervolgens een Spreadsheet genereren met de resultaten. Mochten er linkjes worden gevonden die niet werken, dan krijg je hier een mail over. In het script kun je aangeven op welk tijdstip je deze e-mail wilt ontvangen. Door deze in de ochtend in te stellen, ben je iedere dag op de hoogte van de status van de linkjes in jouw campagne.

Link Checker

 

Pauzeer advertenties met een lage CTR

Het is altijd beter om meerdere advertenties in jouw advertentiegroepen te gebruiken zodat je de advertenties kunt optimaliseren. Als jij hier advertenties tussen hebt zitten die wel worden vertoond maar niet voor klikken zorgen, is het beter om deze advertenties te onderbreken. Met dit script is het mogelijk om de advertenties met het laagste doorklikpercentage (CTR) te onderbreken of verwijderen. De advertentie zal alleen onderbroken worden als er minimaal één andere advertentie in de advertentiegroep zit. Door dit script te gebruiken houd jij de best presterende advertenties draaiende, wat weer zorgt voor een hogere CTR, kwaliteitsscore en uiteindelijk ook lagere kosten.

Pauzeren Ads Lage CTR

 

Verhoog het bod voor goedkoop converterende zoekwoorden

Wanneer je goedkope zoekwoorden hebt waar veel vertoningen op komen, wil je natuurlijk dat jouw advertenties zo vaak mogelijk worden getoond wanneer iemand dit zoekwoord intypt bij Google. Je kunt ervoor kiezen om voor deze goedkope converterende zoekwoorden een bodaanpassing uit te brengen, voor meer vertoningen en ook meer conversies. Het script kijkt naar de kosten per conversie van alle zoekwoorden die je gebruikt in je campagne. In het script kun je aangeven wanneer jij de kosten per conversie amazing vindt en wanneer je deze kosten per conversie great vindt en zal op basis van deze categorisering het bod aanpassen.

Goedkope converterende zoekwoorden

 

Gebruiken van zoekwoorden voor Google Shopping

Met een Google Shoppingcampagne werk je op een andere manier dan wanneer je een zoekcampagne hebt. Bij Google Shopping maak je geen gebruik van zoektermen, maar worden de zoekwoorden uit de titel en omschrijving van jouw producten gehaald. Het is wel mogelijk om zoekwoorden uit te sluiten, maar niet om zelf zoekwoorden toe te voegen. Dit script zorgt ervoor dat dit verleden tijd is! In een Google Spreadsheet geef je aan welke zoekwoorden gebruikt moeten worden om jouw producten te tonen. Door in te stellen dat het script dagelijks de zoektermen uit jouw shoppingcampagne haalt, hoef jij je geen zorgen meer te maken om irrelevante zoekwoorden waarop jouw producten worden getoond.

Op dit moment werkt het script alleen nog maar voor exacte zoektermen, maar de ontwikkelaars zijn druk bezig om ook voor woordgroep- en broad match zoekwoorden het script aan te vullen.

Shopping Zoekwoorden

 

Bieden voor het gewenste vertoningsaandeel

Het verschilt per persoon wat je doel is met AdWords. Sommige mensen willen altijd vertoond worden op de zoekwoorden die ze hebben opgegeven, ongeacht de kosten die hieraan zitten. Anderen hebben dit budget niet, maar zouden wel graag vaker vertoond worden. Met dit script wordt de biedstrategie van de zoekwoorden aangepast op het vertoningsaandeel wat jij wilt hebben. Wanneer je al weet wat je vertoningsaandeel is, kun je een realistisch doel stellen voor het gewenste vertoningsaandeel.

Script Vertoningsaandeel

 

24/7 script

Op sommige dagen en tijdstippen zullen jouw campagnes het beter doen dan op andere tijden. Dan is het goed om met een advertentieplanning te werken, zodat jouw advertenties goed worden getoond op de meest interessante tijden. In Google AdWords is het echter niet mogelijk om voor ieder uur van de dag de advertentieplanning in te stellen (je kan slechts zes bodaanpassingen instellen per dag). Met het 24/7 script kun je voor ieder uur van de dag een eigen bodaanpassing instellen. Dit script werkt ook met Google Spreadsheets, die er als volgt uit kan zien:

24/7 script

Voor tijdstippen waarbij het conversiepercentage heel hoog is, kun je een positieve bodaanpassing doen. Hiervoor vul je gewoon het percentage in dat meer gevraagd mag worden op die dag en dat uur. Op tijdstippen waarbij het conversiepercentage laag is, kun je een negatieve bodaanpassing doen. Het enige verschil is dat je dan een minnetje voor het percentage moet zetten. Met dit script kun je jouw budget efficiënter inzetten en zal je conversiepercentage zeer waarschijnlijk stijgen.

Al deze scripts zijn geschreven met Javascript, maar je hebt geen ervaring nodig om ze te gebruiken. Het is wel handig om te weten wat er in de scripts gebeurt en op welke plekken in het script je eigen input moet geven. Wij helpen je graag met het instellen van scripts voor jouw campagne, zodat ook jij meer tijd hebt voor de echt belangrijke optimalisaties van je campagne. Meer weten over het implementeren van scripts in jouw AdWords campagnes? Neem eens contact met ons op!



Welkom! Onze website maakt gebruik van cookies.

Leuk dat je onze website bezoekt. Bij instellingen kun je aangeven welke cookies we mogen plaatsen. De noodzakelijke en statistiek-cookies verzamelen geen persoonsgegevens en helpen ons de site te verbeteren. Ga je voor een optimaal werkende website? Ga dan naar instellingen en vink alle vakjes aan 🙂.

Bekijk hier ons Privacy beleid | Sluiten
Wijzig instellingen