Maak kennis met de nieuwe Google Analytics en zijn vele voordelen!

Leestijd: 3 minuten

Google heeft zijn nieuwste versie van Google Analytics gelanceerd, namelijk webanalyse platform, Google Analytics 4. Vorig jaar werd er een Google Analytics App + Web property in bèta gelanceerd en nu borduurt Google daar op voort met deze nieuwe, gratis versie van Analytics. Google Analytics 4 biedt veel verschillende nieuwe functies die speciaal ontworpen zijn om marketingbeslissingen te verbeteren en een hogere ROI te behalen. Ben jij intussen ook zo nieuwsgierig geworden naar deze nieuwe functionaliteiten? Wij hebben een aantal even op een rijtje gezet. 

Nieuwe functies binnen Google Analytics 4

Nieuwe inzichtelijke rapporten

Een opvallend verschil tussen Google Analytics 4 en Universal Analytics is de manier waarop rapporten zijn georganiseerd. Er zijn verscheidene nieuwe rapporten toegevoegd, waaronder gebruikersacquisitie-, engagement- en retentierapporten. Met behulp van deze rapporteren krijg jij als websitebeheerder een completer beeld van de gehele klantreis van jouw bezoekers. Dat gaat bijvoorbeeld van acquisitie, tot conversie en retentie. Het geeft onder andere inzicht in welke kanalen nieuwe klanten genereren, hoe websitebezoekers met je website omgaan en of ze op je website blijven na een conversie. Dat zijn al heel wat extra inzichten, maar er is nog meer.

Klantgerichte metingen

Met Google Analytics 4 krijg je met deze nieuwe rapporten een completer beeld van hoe jouw klanten via verschillende apparaten met jouw website omgaan. Waar het voorheen enkel mogelijk was om apparaat specifieke metingen te maken, biedt de nieuwe Google Analytics nu klantgerichte metingen aan. De gegevens van je mobiele website, de app en de desktop website worden nu gebundeld. Zo heb je dus de optie om je bezoekers in zijn totaliteit te analyseren, super handig!

Slimmere inzichten en voorspellingen

Alhoewel Google Analytics al enige tijd gebruikt maakt van Machine Learning inzichten, kan de nieuwe versie van Google Analytics je nu laten weten wanneer er belangrijke gegevenstrends zijn. Google Analytics 4 gebruikt machine learning om bijvoorbeeld producten of productgroepen te identificeren, waarnaar de vraag stijgt vanwege nieuwe klantbehoeften. Deze inzichten helpen jou te anticiperen op acties die bezoekers in de toekomst op de website kunnen ondernemen.

Google heeft beloofd om in de loop van de tijd nog meer voorspellende statistieken toe te voegen. Hiermee kan er bijvoorbeeld worden ingeschat welke potentiële inkomsten er verdiend kunnen worden met een specifieke doelgroep. Je kunt hier handig op in spelen door doelgroepen te creëren met een hogere waarde.

Diepere integratie met Google Ads

De nieuwe Google Analytics heeft een diepere integratie met Google Ads dan zijn voorganger. Dankzij deze diepere integratie is het mogelijk om specifieke doelgroepen te maken en deze meer relevante advertenties te laten zien. Dit kan jouw bedrijf veel extra omzet opleveren. Wie wilt dat nou niet?.
YouTube heeft ook extra aandacht gekregen in de nieuwste versie van Google Analytics. De analyse tool toont in één oogopslag de conversies op zowel de website als de app naast conversies van betaalde kanalen, organische kanalen, social media en e-mail. Zo krijg je meer inzicht in de gecombineerde impact van al je marketinginspanningen.

Gebeurtenis-tracking zonder code

Wat zo handig is aan de nieuwste versie van Analytics, is dat het jou de mogelijkheid geeft om de gebeurtenissen op jouw website eenvoudiger bij te houden, zónder eerst code toe te voegen of gebeurtenissen in te stellen in Google Tag Manager. Dit gaat jou veel tijd besparen en veel meer inzichten opleveren, hoe handig? Wanneer jij een Analytics 4 property aanmaakt, krijg je direct inzicht in de metingen van enkele gebeurtenissen, zoals het afspelen van video’s, de scroll-diepte en het aantal whitepaper downloads

Verbeterde gegevensbeheer

Tenslotte biedt de nieuwe Google Analytics een meer gedetailleerde gegevenscontrole aan. Met deze nieuwe benadering van gegevensbeheer kun jij beter beheren hoe Google Analytics gegevens verzamelt, bewaart en gebruikt. Je kunt nu bijvoorbeeld zelf bepalen wanneer je klantgegevens gebruikt voor het optimaliseren van advertenties of enkel voor Google Analytics metingen. Deze nieuwe benadering helpt marketeers zich aan te passen aan een toekomst waarin dataverzameling steeds moeilijker wordt.

Hoe nu verder?

Google Analytics 4 is vanaf heden de standaard Analytics voor nieuwe websites. Als je al een Google Analytics account hebt, word je nog niet direct overgezet. Nog niet alles werkt perfect namelijk, zo merken we dat e-commerce nog niet helemaal goed wordt doorgemeten. Toch adviseert Google om naast je bestaande property ook een Google Analytics 4 property aan te maken. Hiermee kun je veel extra gegevens verzamelen en profiteren van de nieuwste innovaties, terwijl je huidige property intact blijft.

Zoals al eerder vermeld is, blijft Google investeren in meer nieuwe voorspellende statistieken. Uiteraard houden wij deze ontwikkelingen nauw in de gaten. Wanneer er nieuwe updates zijn met betrekking tot dit onderwerp dan zullen we jullie hiervan op de hoogte brengen.

Ben jij nieuwsgierig geworden naar de nieuwe versie van Google Analytics of heb je nog vragen? Neem dan gerust contact met ons op en dan kijken wij graag met jou mee.

Meer updates?

We houden je graag op de hoogte.

  • Alle nieuwste ontwikkelingen over conversie optimalisatie
  • Exclusieve uitnodigingen over kennisevents
  • Laatste ontwikkelingen binnen online marketing en meer
  • Maximaal één keer per maand

Meer blogs over

conversie optimalisatie

50%

Je bent er bijna

Waar mogen we hem naar toe sturen?