Krijg inzicht in het gebruikersgedrag van jouw websitebezoekers met Microsoft Clarity

Leestijd: 4 minuten

Ben jij ook zo benieuwd naar hoe jouw websitebezoekers zich op jouw website gedragen en waar de knelpunten liggen? Met Microsoft Clarity kom jij hier precies achter. Microsoft Clarity is de nieuwe gratis analytics-tool van Microsoft waarmee je met behulp van heatmaps, sessie recordings, dashboards en slimme filters inzicht krijg in het gebruikersgedrag van jouw websitebezoekers en de knelpunten op jouw website. De tool helpt website-eigenaren om weloverwogen beslissingen te nemen om website aanpassingen te maken. Ben jij ondertussen ook zo nieuwsgierig geworden naar Microsoft Clarity? Lees dan snel verder.

Eenvoudig en snel

Een groot voordeel aan Microsoft Clarity is dat het gemakkelijk is in gebruik, voor zowel experts als niet-technische mensen. Het bevat een eenvoudige interface met slechts drie hoofdfuncties (heatmaps, recordings en inzicht dashboards) en is geheel visueel. Alle data wordt overzichtelijk getoond en is gemakkelijk te begrijpen. Daarnaast is Clarity zo ontworpen dat het een minimale impact heeft op de laadtijd van jouw pagina’s. Zo kunnen jouw bezoekers snel over de website navigeren, zonder te hoeven wachten totdat de pagina’s zijn geladen.

AVG-proof

Microsoft heeft ook rekening gehouden met een toekomst waarin privacy centraal staat en waarin het steeds moeilijker wordt om data te verzamelen. Alle persoonlijke informatie van gebruikers, zoals nummers, e-mailadressen of namen worden automatisch door Microsoft Clarity verborgen. Hierdoor is het niet mogelijk om bezoekers te herleiden. Je kunt dus data verzamelen zonder de privacy van jouw websitebezoekers te schenden.

Drie kernfuncties

Microsoft Clarity heeft drie kernfuncties:

  1. Informatieve dashboards
  2. Heatmaps
  3. Sessie recordings

Informatieve dashboards

De Microsoft Clarity dashboards geven je veel informatie over het verkeer op je website, de betrokkenheid van jouw gebruikers en de knelpunten op de website. In één oogopslag kun je bijvoorbeeld zien hoe lang bezoekers actief bezig zijn geweest op jouw website (engagement), in hoeveel sessies bezoekers op niet-bestaande links klikken (dead clicks) en hoe vaak bezoekers excessief op en neer scrollen op een pagina op zoek naar iets dat ze niet kunnen vinden (excessive scrolling). Ook kun je het percentage sessies zien die Javascript errors bevatten. Middels de sessie recordings kun je achterhalen op welke pagina’s de dead clicks, excessive scrolling en Javascript errors plaatsvonden. Deze inzichten helpen jou om de knelpunten op jouw website te ontdekken en op basis hiervan de website te optimaliseren.

Heatmaps

De heatmaps zijn onderverdeeld in clickmaps en scrollmaps.

Met de clickmaps van Microsoft Clarity krijg je inzicht in het klikgedrag van jouw websitebezoekers. Je kunt zien op welke pagina-elementen bezoekers vaak klikken en op welke juist niet. De roodgekleurde gebieden hebben de hoogste frequentie klikken en de blauwgekleurde gebieden de laagste. Het handige is, is dat er aparte heatmaps beschikbaar zijn voor zowel de mobiele, tablet als desktop website. Je kunt per apparaat zien waar de meeste interactie plaatsvindt. Dit maakt het mogelijk om de website per apparaatcategorie te optimaliseren.  

De scrollmaps van Microsoft Clarity geven jou inzicht in hoe ver websitebezoekers op een pagina naar beneden scrollen. Je krijgt hiermee een globaal beeld van de effectiviteit van jouw pagina’s. Merk je dat bezoekers niet zo ver naar beneden scrollen op een pagina? Dan houdt de pagina de aandacht van je bezoekers dus onvoldoende vast. Als je belangrijke informatie in de ruimte onder de vouw hebt weergeven en je ziet dat slechts een klein gedeelte van jouw bezoekers zo ver naar beneden scrolt, dan is het tijd om actie te ondernemen. Plaats bijvoorbeeld de belangrijke informatie hoger op de pagina of trigger bezoekers om naar beneden te scrollen.

De scrollmaps zijn momenteel nog niet beschikbaar in Microsoft Clarity, maar Microsoft verwacht deze functie op de korte termijn toe te voegen.

Sessie recordings

Met de sessie recordings van Microsoft Clarity is het mogelijk om gehele sessies terug te kijken, van de landingspagina tot de uitstappagina. De recordings stellen je in staat om in te zoomen op hoe websitebezoekers omgaan met de belangrijke elementen op de website. Je kunt zien aan welke website-elementen bezoekers veel of juist weinig aandacht besteden, waar ze klikken en hoe ze over de website navigeren. Ook geven zij meer inzicht in waar de knelpunten op de website liggen. Alle verzamelde inzichten kun je gebruiken om de website te optimaliseren en jouw gebruikers een geweldige gebruikerservaring te bieden.

Microsoft Clarity biedt vele verschillende filtermogelijkheden, zodat gerichter video’s bekeken kunnen worden. Sessies kunnen worden gefilterd op onder andere het besturingssysteem, de browser, de apparaatcategorie en de sessieduur. Maar dat is nog niet alles! De sessies kunnen ook worden gefilterd op bepaalde gedragspatronen. Doordat Microsoft Clarity gebruik maakt van machine learning, is het in staat om bepaalde gedragspatronen te herkennen, waaronder de eerder genoemde rage clicks, dead clicks, excessive scrolling en quick backs.

Conclusie

Momenteel zit Microsoft Clarity nog in de ontwikkelingsfase. De klikken op de desktop en tablet website worden nog niet geheel goed doorgemeten en de scrollmaps zijn momenteel nog niet beschikbaar. Wanneer deze precies beschikbaar worden is nog niet bekend, maar Microsoft verwacht deze functie op de korte termijn toe te voegen.

Ondanks dat Microsoft Clarity nog niet alles goed doormeet, raden we zeker aan om het programma op jouw website te installeren en je te verdiepen in de vele beschikbare data. Het geeft veel waardevolle inzichten over het gebruikersgedrag van jouw websitebezoekers die je kunt gebruiken om jouw website te optimaliseren.

Ben jij nieuwsgierig geworden naar Microsoft Clarity of heb je vragen over conversie optimalisatie? Neem dan gerust contact met ons op en dan kijken wij graag met jou mee.

Meer blogs over

conversie optimalisatie