Digital Analytics Summit 2024

Leestijd: 3 minuten

Op 10 oktober vond de Digital Analytics Summit 2024 plaats in Amsterdam, een evenement dat de laatste ontwikkelingen in de wereld van data-analyse samenbracht. Experts en professionals kwamen samen om relevante onderwerpen uit de branche te bespreken, zoals de impact van AI op digital analytics, de toekomst van tracking in een cookieless omgeving en de efficiëntie van analyses met BigQuery. Bij MvH Media blijven we graag op de hoogte van nieuwe ontwikkelingen in de markt, daarom was dit voor ons data team een uitgelezen kans om nieuwe kennis op te doen.

Hoogtepunten van het Programma

De opening sessie “Out of the frying pan into the fire” van analytics Guru Simo Ahava, bood een kritische blik op de huidige staat van data analytics. Hierbij sprak hij zich uit tegen Google en de manieren waarop data momenteel verzamelt wordt. Simo gaf aan dat het verzamelen van zoveel mogelijk data ook onethische aspecten met zich meebrengt en zette de bezoekers aan om meer vanuit de eindgebruikers te denken.

Key takeaway: Het is van belang om te onthouden dat eindgebruikers cookies niet voor niets weigeren en/of adblockers gebruiken.

Vervolgens vond sessie “From traditional analytics to AI-driven insights” van KPN plaats, waarin er een boeiende reis door de wereld van AI/ ML gemaakt werd. De gepresenteerde case bestond uit de ontwikkeling van een machine learning model waarmee leads gekwalificeerd kunnen worden, dit onderstreepte meteen de kracht van AI in marketing en sales. In deze sessie werd het belang van de Crisp-DM methode benadrukt voor het ontwikkelen van AI-use cases. Deze aanpak biedt een gestructureerd raamwerk om AI-projecten succesvol te implementeren. KPN doorliep stap voor stap de uitdagingen en kansen die komen kijken bij het toepassen van AI.

Key takeaway: AI zal vooral een aanvulling zijn op ons werk, maar zeker geen vervanging.

Daarna werd vanuit HEMA de sessie “Conquering GA4 setup in BigQuery – Cut query costs up to 25x and boost data quality” gegeven. Het opvragen van GA4-data in Google BigQuery is enorm krachtig, maar het beheren van de efficiëntie van queries, kostenbeheersing en het garanderen van hoge kwaliteit kan een uitdaging zijn. In deze sessie werd een kijkje achter de schermen van HEMA geboden, waar duidelijk werd hoe het bedrijf zijn GA4-framework in BigQuery heeft opgebouwd.

Key takeaway: besparen op query kosten is vrij eenvoudig, dankzij deze principes:

  • Table partitions
  • Table clustering
  • Table flattening (nested fields uitspreiden over meerdere kolommen)

Uit de case van HEMA bleek dat zij hiermee maar liefst 25 keer goedkoper queryen.

Als afsluiter van de dag liet PSV zien hoe Data Science & Analytics worden ingezet om de besluitvorming binnen de voetbalclub te verbeteren. Vanaf het verzamelen van data tot aan de ontwikkeling van (Machine Learning) modellen en de praktische toepassing voor spelers en staf, werd elk aspect van dit proces uitgebreid behandeld.

PSV gaf inkijk in hoe zij data gebruiken om prestaties te optimaliseren, zowel op het veld als daarbuiten. Door slim gebruik te maken van data-analyse kunnen zij trends identificeren, de conditie en prestaties van spelers beter monitoren en strategische beslissingen onderbouwen met harde feiten. Van handmatig data verzamelen tot geavanceerde Machine Learning, de club liet zien hoe technologische innovaties direct invloed hebben op de dagelijkse gang van zaken. Deze sessie onderstreepte de cruciale rol die data speelt in moderne topsport.

Key takeaway: Data biedt in iedere branche het fundament voor weloverwogen/strategische beslissingen.

Terugblik op het event

De Digital Analytics Summit 2024 was een groot succes, met een groot scala aan experts die hun kennis en ervaringen deelden. Naast de inspirerende cases en innovatieve ontwikkelingen hebben we ook de kans gehad om nieuwe contacten te leggen. Bovenal heeft het event veel nieuwe inzichten en ideeën opgeleverd.

Heb je interesse in data-gedreven marketing? Neem gerust contact met ons op en ontdek hoe wij jou kunnen ondersteunen in het benutten van de kracht van data.

Kennisbank

Meer updates?

We houden je graag op de hoogte.

  • Alle nieuwste ontwikkelingen over data & analytics
  • Exclusieve uitnodigingen over kennisevents
  • Laatste ontwikkelingen binnen online marketing en meer
  • Maximaal één keer per maand

Meer blogs over

data & analytics

Data & Analytics
MvH Media

Wat is CRO & de psychologische principes

Psychologische principes achter conversieoptimalisatie: Hoe gedragsinzichten jouw CRO Strategie Versterken Je website trekt veel bezoekers, maar ze verlaten je website zonder (de gewenste) actie uit

Lees blog
50%

Je bent er bijna

Waar mogen we hem naar toe sturen?