De term server side tracking komt tegenwoordig steeds vaker voor in updates van platformen en blogs. Vaak gecombineerd met berichten over het uitfaseren van third-party cookies uit Google Chrome. Google kondigde ondertussen al enkele jaren geleden de uitfasering van third-party cookies aan. Hiermee volgde ze bedrijven als Apple en Mozilla die dit al eerder deden in 2020. Tot een definitieve deadline kwam het nooit en recent kondigde Google in dit bericht zelfs aan dat het uitfaseren van third-party cookies niet langer op de planning staat. Een vraag die veel bedrijven zichzelf stellen is; hebben we dan nog wel server-side tracking nodig? In deze blog bespreken we het verschil tussen client-side en server-side tracking en de kansen die server-side tracking te bieden heeft voor jouw organisatie.
Inhoud van deze blog
Client-side tracking vs Server-side tracking
- Wat is client-side tracking?
- Voor en nadelen van client-side tracking
- Wat is server-side tracking?
- Voor en nadelen van server-side tracking
Aan de slag met server-side tracking
Clients Side Tracking vs Server Side Tracking
Â

Wat is Client Side Tracking?
Bij Client-side tracking worden gegevens over het gedrag van gebruikers op een website verzameld door middel van scripts die in de browser van de gebruiker worden uitgevoerd. Wanneer iemand een website bezoekt, worden er kleine stukjes code, zoals JavaScript, geladen in de browser. Deze scripts kunnen informatie verzamelen over hoe de gebruiker met de site omgaat, zoals welke pagina’s worden bekeken, hoe lang de gebruiker op de site blijft, welke knoppen of links worden aangeklikt en of er een aankoop plaatsvindt.Â
De verzamelde gegevens worden vervolgens gedeeld met verschillende platformen zoals bijvoorbeeld Google of META om het gebruikersgedrag te analyseren. Client Side tracking is de methode die we op dit moment in de meeste data inrichtingen terugzien. Hierbij worden dus ook de befaamde third-party cookies vaak gebruikt.
Voor en nadelen van client-side tracking
🟢 Client-side tracking is eenvoudiger op te zetten.
🟢 Aan het draaien van een client-side setup zitten meestal geen maandelijkse kosten verbonden.
🟢 Omdat client-side tracking al langer grootschalig wordt ingezet, zijn hier voor meer platformen en systemen oplossingen voor beschikbaar.
🔴 Minder complete data dan met server-side tracking
🔴 Third-party cookies kunnen worden geblokkeerd door o.a. ad-blockers.
Wat is server-side tracking?
Server-side tracking is net zoals client-side tracking een methode om informatie over bezoekers van je website te verzamelen. Bij server-side tracking communiceert de browser van jouw gebruikers niet langer direct met bijvoorbeeld platformen zoals Meta of Google Ads via de bekende pixels. In plaats daarvan vindt deze communicatie plaats via een eigen server die als het ware een tussenlaag vormt tussen de eindgebruiker en platformen. Dit brengt ten opzichte van client-side tracking een aantal grote voordelen met zich mee.
Voor en nadelen van server-side tracking
🟢 Server Side meet je tot 30% meer in doelgroepen en conversies door omzeiling adblockers.
🟢 Meer gemeten conversies betekent betere voeding van algoritmes en dus betere bidding in campagnes.
🟢 Data wordt veilig opgeslagen binnen AVG regelgeving op Europese servers.
🟢 Je website wordt niet meer vertraagd door client-side tracking in de browser van de eindgebruiker.
🟢 We maken de data gelijk first-party data waardoor je voldoet aan regelgeving.
🟢 Door cookies te verlengen kunnen conversies beter aan de juiste bron gekoppeld worden.
🔴 Er is uitgebreide kennis vereist voor het opzetten en onderhouden van een server-side tracking setup.
🔴 Aan server-side tracking zitten maandelijkse kosten verbonden o.b.v. het verbruik
Aan de slag met server-side tracking
Goed, je weet nu wat client-side en server-side tracking inhouden en wat de voor en nadelen zijn, maar wat is nu de juiste oplossing voor jou? Waarschijnlijk heb je client-side tracking al ingericht en meet je gebruikersgedrag op je website. Een veel gehoorde opmerking hierbij is onder andere een verschil tussen de website backend en GA4 of het gevoel dat kanaalattributie niet juist wordt toegekend. Dit kan te maken hebben met de punten die we eerder omschreven zoals ad-blockers, en het ontbreken van third-party cookies bij bijvoorbeeld Apple en Mozilla. Om een nog beter inzicht te krijgen in campagneresultaten en om de algoritmes voor geautomatiseerde biedstrategieën te voeden is het in de meeste situaties verstandig aan de slag te gaan met server-side tracking. Maar hoe gaat dit in zijn werk en wat zijn de mogelijkheden?
Hoe werkt server-side tracking
Eerder schreven we al een uitgebreide blog over de werking van servers-side tracking. Kort samengevat wordt er bij server-side tracking een tweede Google Tag Manager container opgezet. De in de client-side bestaande tracking pixels zoals de META Pixel en de Google Ads Tag worden ook ingeregeld in de nieuwe container maar dan op de server-side manier. Bekende server-side tracking oplossingen zijn de META Conversion API, TikTok Events API en Google Ads Conversion Tracking.

Helaas is niet alles wat er op dit moment draait in client-side containers ook in te regelen via een server-side container. Dit heeft ermee te maken dat nog niet ieder platform hier een oplossing voor heeft. In onderstaand overzicht zie je een opsomming van veel ingezette server-side tracking oplossingen van verschillende platformen.Â
- Google Analytics
- Google Ads
- META (Facebook / Instagram)
- TikTok
- Snapchat
De mogelijkheden
Voor het opzetten van deze server-side container heb je een eigen cloud-server nodig. Veel gebruikte platformen hiervoor zijn bijvoorbeeld AWS van Amazon of het Google Cloud platform. MvH Media is officieel Google Cloud partner en wij werken dan ook bij voorkeur via dit platform. De implementatie van server-side tracking bestaat uit een eenmalige implementatie waarbij de container wordt ingericht. Daarbij zijn er zoals eerder vermeld maandelijkse kosten voor de server. De maandelijkse kosten zijn afhankelijk van het verbruik en verschillen per website. Mocht je willen weten wat dit voor jouw situatie betekent, neem dan contact met ons op.
veelgestelde vragen over
server-side tracking.
De kosten van server-side tracking zijn opgebouwd uit drie onderdelen:
- Eenmalige setup (eenmalig)
Wanneer je wilt starten met server-side tracking moet er een server-side container worden ingericht op een eigen (sub) domein. Vervolgens moeten via deze container de verschillende meetoplossingen zoals GA4 en de META Conversion API worden ingericht. - Server kosten op basis van verbruik (maandelijks)
Omdat server-side tracking via een eigen server loopt zitten er maandelijkse kosten aan verbonden. De exacte kosten zijn afhankelijk van het verbruik van de server. - Onderhoud (maandelijks)
Jouw website en de meetinstrumenten van Google, META en andere platformen zijn aan wijzigingen onderhevig. Het is van belang dat je jouw setup regelmatig blijft updaten. Door jouw tracking setup maandelijks te onderhouden voorkom je problemen en onderbrekingen bij het doormeten van resultaten en gedrag.Â
In tegenstelling tot client-side tracking heb je voor server-side tracking een eigen cloud server nodig. De kosten voor deze server worden gebaseerd op het verbruik van de server. Afhankelijk van het aantal requests is er een lichtere of zwaardere server nodig voor jouw setup.
Het korte antwoord; JA! Andere browsers en systemen zoals Mozilla, Safari en IOS hebben third-party cookies namelijk al wel uitgefaseerd of gaan dit doen. Daarnaast was de uitfasering van third-party cookies in Chrome niet de enige reden en heeft server-side tracking nog een groot aantal voordelen.
Server-side tracking kun je inregelen via een tag container op je eigen (sub)domein. Voor het opzetten van server-side tracking is technische kennis vereist van onder andere cloud hosting en het opzetten van een server-side tag container, bijvoorbeeld Google Tag Manager. Mocht je hier hulp bij nodig hebben dan staan onze specialisten voor je klaar.Â
Kennisbank
- Attribution modeling
- Big Query
- Churn rate
- Cohortanalyse
- Cohortanalyse
- Customer journey mapping
- Customer Lifetime Value (CLV)
- Data governance
- Data lake
- Data mining
- Data model
- Data warehouse
- Dataflows
- DAX (Data Analysis Expressions)
- DirectQuery
- Drill-down en drill-through
- First party data
- Funnel-analyse
- IP-blokkering
- Machine learning
- Marketing Mix Modeling
- Parsing
- Power BI AI visuals
- Power BI filters
- Power BI Gateways
- Power BI Live Connection
- Power BI measures
- Power BI Premium
- Power BI visuals
- Power Query
- Predictive analytics
- Predictive analytics
- Row-level security
- Scrape rate
- Scrapen – Web scraping
- Scraping frameworks
- Scraping proxies
- Segmentatie