Visualisatie van e-commerce data met Google Analytics 4 (GA4)

Leestijd: 2 minuten

Er gaat geen week voorbij zonder dat Google Analytics 4 (GA4) wordt geüpdatet. Regelmatig worden er nieuwe features en mogelijkheden toegevoegd, daardoor komt het punt waarop GA4 ready is voor het overnemen van Universal Analytics langzaam in zicht. Het is daarom ook zeer belangrijk om er voor te zorgen dat je al data verzameld in GA4. In de zomer van 2021 hebben we al eens uitgelegd hoe je E-commerce tracking instelt voor GA4 (https://www.mvhmedia.nl/blog/online-marketing/e-commerce-tracking-instellen-in-google-analytics-4-via-gtm/) en het wordt steeds beter zichtbaar waarom dit nu zo interessant is.

Hieronder een aantal unieke features die laten zien waarom je vandaag nog je E-commerce data naar GA4 moet sturen.

1. Pad verkenning
Doordat GA4 volledig is gebaseerd op gebeurtenissen is het mogelijk om alle acties van een gebruiker te zien in een navigatiestroom. Hierdoor wordt het een stuk makkelijker om te zien en begrijpen welke stappen een klant maakt voordat hij of zij bijvoorbeeld besluit een product toe te voegen aan de wishlist. Het voordeel van de pad verkenning is dat je de navigatiestroom kan gaan onderzoeken vanuit een beginpunt of een eindpunt. Het is dus mogelijk om te onderzoeken welke gebeurtenissen er toe hebben geleidt dat een klant een product aan de winkelwagen heeft toegevoegd, maar ook welke stappen een klant onderneemt nadat er een product is toegevoegd aan de winkelwagen.

2. Trechter verkenning
Wanneer je inzicht hebt gekregen in de stappen die de klant maakt is het ook mogelijk om deze toe te voegen aan een trechter. In GA4 kan je deze trechter helemaal naar je eigen voorkeur aan te passen. In het onderstaande voorbeeld begint deze trechter wederom bij het toevoegen van een product aan de winkelwagen. Vervolgens hoeveel van deze gebruikers hun winkelwagen ook bekijken, en daarna hoeveel er daarvan dan ook de benodigde informatie invullen en uiteindelijk een aankoop doen. Op deze manier kan je gemakkelijk zien waar de klanten het check out proces afbreken. Wanneer je bijvoorbeeld een grote daling zou zien tussen de verzendinformatie en betalingsinformatie zou het misschien verstandig zijn om te onderzoeken of je de juiste betalingsmogelijkheden biedt.

Een ander groot voordeel is het feit dat je de trechter kan inrichten ná het verzamelen van de data, je kan gemakkelijk gebeurtenissen toevoegen en verwijderen. Ook is het mogelijk om de gegevens te segmenteren, wanneer je bijvoorbeeld alleen de gebruikers wilt zien die voortkomen uit een advertentie campagne.

3. Segmentoverlap
Voorheen was deze functie alleen te vinden in Analytics 360, maar nu is deze ook beschikbaar voor iedereen. Met segmentoverlap is het mogelijk om makkelijk segmenten te vergelijken en visualiseren. Hierdoor is het nog makkelijker om je resultaten te delen en snelle inzichten te krijgen.

Dit zijn maar een paar van de mogelijkheden die Google Analytics 4 te bieden heeft en er komen regelmatig nieuwe bij. Wil je aan de slag met GA4 of heb je vragen? Neem dan contact op met de specialisten van MvH Media!

Meer updates?

We houden je graag op de hoogte.

  • Alle nieuwste ontwikkelingen over data & analytics
  • Exclusieve uitnodigingen over kennisevents
  • Laatste ontwikkelingen binnen online marketing en meer
  • Maximaal één keer per maand

Meer blogs over

data & analytics

50%

Je bent er bijna

Waar mogen we hem naar toe sturen?