NIEUW: de volledig vernieuwde editor van ActiveCampaign

Leestijd: 4 minuten

Wie ons al een tijdje volgt heeft de naam ActiveCampaign vast al eens voorbij zien komen. ActiveCampaign is een zeer gewaardeerde tool op het gebied van e-mailmarketing, marketing automation, funnels en CRM en wordt door veel van onze klanten ingezet.  Aangezien ook in e-mailmarketing de ontwikkelingen niet stil zijn blijven staan en er vanuit de ActiveCampaign community veel vraag kwam naar een verbeterde visuele editor, is ActiveCampaign aan de slag gegaan. En om maar met de deur in huis te vallen, zeker niet onverdienstelijk! In deze blog nemen we een uitgebreid kijkje in de nieuwe editor van ActiveCampaign.

belangrijk om te weten: De nieuwe editor van ActiveCampaign is na een gesloten BETA sinds kort voor alle gebruikers beschikbaar. Het gaat hierbij nog steeds om een versie met “vroege toegang”. Dit kan betekenen dat er bepaalde functionaliteiten ontbreken of niet functioneren zoals het hoort.

Vernieuwde interface
Er is gekozen om de editor een nieuwe look en feel te geven zonder de gebruikersinterface volledig op zijn kop te zetten. Zo zien we bovenin nog steeds de typerende blauwe balk die laat zien in welke stap je aan het werk bent. Ook hebben ze het belangrijkste menu aan de rechterkant in stand gehouden. Wel zie je hier direct een aantal nieuwe elementen, zoals structuren en het menu uiterlijk. Hierover later meer. Want ons betreft voelt de nieuwe look en feel ondanks de kleine bugs nu al een stuk sneller aan. Je navigeert sneller door de instellingen heen en belangrijke knoppen kun je direct bereiken. Hier moest je in de oude editor nog vaak een submenu voor openen.

Oude interface
Nieuwe interface

Ondanks dat de editor in grote lijnen overeenkomt met de oude editor brengt deze wel nieuwe functionaliteiten en gebruikersgemakken met zich mee. Zo is het opbouwen van je e-mail volledig op de schop gegaan en werk je nu met inhoudsblokken die weer bestaan uit structuren. In deze structuren kun je vervolgens inhoud plaatsen zoals tekst of een afbeelding.

Doordat meerdere content elementen nu worden gecombineerd in een structuur of een inhoudsblok is het opnieuw indelen van je campagne of het dupliceren van blokken veel eenvoudiger geworden. Zowel een structuur als een inhoudsblok kun je dupliceren en in zijn geheel verslepen. Dit is een enorme vooruitgang ten opzichte van de oude editor waarbij je letterlijk elk element handmatig moest dupliceren of verslepen.

Het mooie van deze gecombineerde content is dat je ze ook nog eens kunt opslaan als een module. Hierdoor kun je veel gebruikte content blokken eenvoudig importeren in andere campagnes of automatiseringen.

Structuren
Met deze nieuwe editor krijg je meer controle over structuren in een campagne. Zo kun je standaard kiezen uit een aantal vooringestelde structuren die je naar wens kunt uitbreiden. Een superhandige functie hierbij is het met één druk op de knop gelijktrekken van alle kolommen. Daarnaast kun je eventuele ruimte tussen deze kolommen makkelijk aanpassen.

Het nieuwe tab “Uiterlijk”
Het in je hele campagne in één keer kunnen aanpassen van elementen was misschien wel één van de meeste gemiste functies in de oude editor. In de nieuwe editor pas je eenvoudig in één keer de tekstkleur van alle bodytekst aan en stel je snel de stijl in voor alle knoppen in jouw campagne. Daarnaast heb je hier de mogelijkheid om in te stellen hoe teksten worden geformatteerd op mobiele apparaten. Erg handig!

Mobielvriendelijker
Een veel gehoorde klacht over de oude editor was het gebrek aan opties om mobielvriendelijke e-mails te maken. Uiteraard was dit wel mogelijk wanneer je de e-mails opbouwde vanuit HTML, maar met de visuele editor was dit erg lastig. In de nieuwe editor maakt ActiveCampaign hier flinke stappen in en geeft je als gebruiker meer vrijheid in hoe jouw e-mail er op mobiele appraten uit komt te zien.

Uitlijning
Je past nu eenvoudig de uitlijning voor mobiele apparaten aan en kunt nu verschillend uitlijnen op mobiele en desktop apparaten.

Padding
Waar je in het verleden enkel één padding waarde kon instellen voor zowel mobiele als desktop apparaten kun je dit nu precies instellen zoals gewenst. Daarnaast kun je dit nog per kant (boven, onder, links, rechts) uitgebreider definiëren.

Element verbergen
Deze functie bestond al in de oude editor maar is verder uitgebreid met de mogelijkheid ook “desktop only” elementen in je e-mail te gebruiken. Je kunt in de nieuwe editor per element bepalen of dit op zowel desktop als mobiele, enkele desktop of enkel mobiele apparaten zichtbaar is.

Nieuwe HTML editor
Niet alleen de visuele editor is aangepakt, want ook de HTML editor is door ActiveCampaign in een nieuw jasje gestoken. Waar deze in de oude editor over je campagne kwam te staan en het niet eenvoudig was om je aanpassingen live te bekijken kan dit in de nieuwe versie wel. Wat ons betreft een hele verbetering!

Oude HTML editor
Nieuwe HTML editor

Andere nieuwe functies
Naast de nieuwe functies die we uitgebreid hebben bekeken zijn er ook heel veel kleine verbeteringen doorgevoerd. Zo beschik je nu o.a. standaard over een countdown klok (timer), kun je eenvoudig een menu toevoegen aan je e-mail en is het instellen van een achtergrond afbeelding een fluitje van een cent.

Wij durven dan ook wel te stellen dat de nieuwe editor echt een hele vooruitgang is. Zelfs nu deze nog in de vroege toegangsfase zit. Echter ontbreken er op dit moment ook nog zaken die in de oude editor wel aanwezig zijn. Hierbij moet je denken aan product blokken en bijvoorbeeld het verlaten winkelmandjes blok. Deze staan wel op de roadmap en zullen de komende weken / maanden worden uitgerold.

Aan de slag met de nieuwe editor
We begrijpen dat je het liefst direct aan de slag wil gaan met deze nieuwe editor en het is ook verstandig om alvast eens een kijkje te nemen. Wanneer je een nieuwe campagne of automatisering gaat maken krijg je de vraag of je dit in de nieuwe editor (vroege toegang) of de klassieke editor wilt doen. Sta je net op het punt om een compleet nieuw template te maken dan kun je aan de slag gaan met de nieuwe editor. Zo voorkom je dat je over enkele weken/ maanden het template opnieuw moet bouwen in de nieuwe editor. Echter is dit wel afhankelijk van je wensen en houd er dan ook rekening mee dat zaken zoals product en e-commerce blokken ontbreken. Heb je al een template in de klassieke editor en maak je gebruik van e-commerce blokken? Dan is ons advies om nog even te wachten. Maak jij geen gebruik van e-commerce of product blokken en kun je een editor met een aantal bugs voor lief nemen dan is de nieuwe editor een hele vooruitgang.

Omdat de nieuwe editor op een andere manier werkt is het niet mogelijk om je oude template met een paar klikken om te zetten naar de nieuwe versie. Is dit erg? Wat ons betreft niet! Gebruik dit moment om je bestaande template eens goed te reviewen en voer direct eventuele verbeteringen door in de nieuwe editor. Wil je graag weten of jij al over kan stappen naar de nieuwe editor of kom je er niet helemaal uit? We helpen je hier uiteraard graag bij.

Meer updates?

We houden je graag op de hoogte.

  • Alle nieuwste ontwikkelingen over e-mailmarketing
  • Exclusieve uitnodigingen over kennisevents
  • Laatste ontwikkelingen binnen online marketing en meer
  • Maximaal één keer per maand

Meer blogs over

e-mailmarketing

50%

Je bent er bijna

Waar mogen we hem naar toe sturen?