Gemiste oproepen monitoren met Google Mijn Bedrijf

Leestijd: 2 minuten

Google Mijn Bedrijf blijft zich ontwikkelen waardoor er regelmatig nieuwe functies beschikbaar zijn. Deze nieuwe functies ontstaan niet voor niets. Google wil met Google Mijn Bedrijf de communicatie tussen consumenten en bedrijven eenvoudiger en laagdrempeliger maken. Wanneer je goed gebruik maakt van de mogelijkheden zul je de acties van klanten zien toenemen in de inzichten. Deze nieuwe updates worden vaak in Amerika getest, waardoor we hier wat langer moeten wachten tot we deze functies kunnen gebruiken.

Naast chatten kun je binnenkort ook potentiële klanten terugbellen

Een recente update binnen je Google Mijn Bedrijf account is de mogelijkheid om te chatten met klanten. Op deze manier kan een (potentiële) klant op een zeer laagdrempelige manier contact leggen. Toch zien we binnen de inzichten van het Google Mijn Bedrijf profiel dat klanten veel acties ondernemen zoals de website bezoeken, een route opvragen of rechtstreeks via het Google Mijn Bedrijf profiel bellen:

Wanneer je veel oproepen mist gaan er belangrijke contactmomenten verloren. Daarom kan deze nieuwe functie zeer interessant zijn voor veel bedrijven.

Wanneer deze functie in Nederland uitgerold wordt, is nog niet bekend, maar in Amerika zijn ze veelvuldig aan het testen met deze nieuwe ontwikkeling. Wanneer deze functie in Nederland beschikbaar is, zie je de gegevens inclusief het beller-ID zoals naam en telefoonnummer terug in een overzicht. Usama Ali heeft een screenshot van dit rapport op Twitter gedeeld:

Zoals in bovenstaande screenshot te zien is, toont dit overzicht het telefoonnummer van de beller, de datum dat ze gebeld hebben en of je de oproep hebt beantwoord. Daarnaast krijg je meteen vanuit het overzicht de kans om het nummer terug te bellen, te kopiëren of te archiveren. Bovendien is het meteen overzichtelijk hoe vaak er vanuit het Google Mijn Bedrijf profiel gebeld is.

Hoe werkt deze functie?

Wanneer deze update ook in Nederland beschikbaar is, zie je deze staan in een nieuw tabblad. Inschakelen gaat heel gemakkelijk zoals we gewend zijn van Google Mijn Bedrijf. Dankzij een screenshot van Anand Mishra op Twitter krijgen we een beeld waar dit te vinden is:

Wanneer de functie is ingeschakeld kom je via dit tabblad terecht op de overzichtspagina zoals eerder vertoond. Indien je de functie inschakelt maken de klanten verbinding met een doorschakelnummer in plaats van het nummer dat ingevuld staat bij de bedrijfsgegevens. Het Google-doorschakelnummer is afhankelijk van de locatie, inclusief netnummer. De beller krijgt een automatisch bericht: “Call from Google”. Dit is belangrijke informatie om rekening mee te houden wanneer je liever niet hebt dat de oproepen worden doorgeschakeld.

Toch zien we veel voordelen in deze bescheiden functie. Het kan de klantenservice van verschillende bedrijven helpen te verbeteren en potentiële verkopen veilig stellen. In deze tijd zijn veel kantoren nog niet volledig bemand en werken veel werknemers vanuit huis. Hierdoor is het beantwoorden van alle oproepen vaak lastig. Deze nieuwe rapporten kunnen je helpen om erachter te komen wie je terug moet bellen.

Is jouw Google Mijn Bedrijf al helemaal up-to-date? Meer weten over de mogelijkheden van Google Mijn Bedrijf of heb je een ander online vraagstuk? Neem dan gerust contact met ons op.