Google Mijn Bedrijf lanceert tool om reviews te beheren

Leestijd: 4 minuten

Je herkent het vast wel. Een slechte review die wordt achtergelaten, maar die niet op waarheid gebaseerd is. Een ontevreden klant die de feiten volledig verdraait of een concurrent die een slechte review plaatst om jouw gemiddelde score omlaag te halen.

Voorheen was hier helaas niet veel aan te doen. Enkel netjes reageren op de review en de review rapporteren aan Google. Het probleem was dat de status van de melding niet te volgen was en ook zelden actie ondernemen werd op de review. Daar komt nu verandering in. Google Mijn Bedrijf heeft een nieuwe tool gelanceerd waarmee het makkelijker is om recente reviews te bekijken, te rapporteren en de status hiervan te volgen.

Hoe kan ik mijn reviews beheren?

Via onderstaande button kun je je aanmelden voor het platform. Met een aantal simpele stappen kun je de tool activeren.

Voor het aanmelden bij de review tool is het belangrijk dat je de accountgegevens gebruikt die gekoppeld zijn aan Google Mijn Bedrijf.

Na het inloggen komt er een overzicht van de verzamelde reviews. Zowel van bezoekers die enkel een beoordeling achtergelaten hebben als bezoekers die ook een geschreven review gedeeld hebben.

Via “Report a problem” kun je de review rapporteren waar je het niet mee eens bent.

Je hebt daarbij de keuze uit verschillen opties waarom je het niet eens bent met de achtergelaten reviews. De keuzelijst is momenteel nog vrij beperkt. Ook is het nog niet mogelijk om via een tekstveld aan te geven waarom je het niet eens bent met de achtergelaten reviews. Kies daarom de optie die het beste bij jouw reden aansluit.

Google Mijn Bedrijf gaat vervolgens aan de slag met het beoordelen van de review. Dit kan tot wel drie dagen duren voordat je een reactie krijgt op de door jouw gemaakte review melding.

Hoe kan ik de status van mijn review melding zien?

Je logt op dezelfde manier in bij het Google Mijn Bedrijf review platform. Na het inloggen heb je de keuze om een nieuwe review te rapporteren of de huidige status van de gerapporteerde reviews te bekijken.

In het blokje status kun je de huidige voortgang van jouw melding inzien. In onderstaand voorbeeld is de review nog niet behandeld door Google. Na afloop zal ook hier de ondernomen actie worden weergegeven.

Dit kan zijn dat de review wordt verwijderd, maar ook dat Google het niet eens is met jouw melding en de originele review laat staan.

Review management tool enorm handig!

Ondanks dat nog steeds niet vast staat dat Google altijd mee gaat in de beslissing om een review daadwerkelijk te verwijderen, is dit wel een enorme verbetering van het vorige systeem. Je kunt op deze manier beter monitoren of Google de melding inderdaad in behandeling neemt en wat de uitkomst is. Zo heb je zelf meer inzicht in de huidige status van de reviews.