Van Google Mijn Bedrijf naar Google Business Profile

Leestijd: 2 minuten

Google heeft aangekondigd dat ze het Google Mijn Bedrijf platform gaan hernoemen naar Google Business Profile. Samen met deze wijziging van naam verandert er ook het een en ander binnen het platform zelf. In dit artikel nemen we je graag mee door de wijzigingen die Google doorvoert en de gebruikersgemakken die dit met zich meebrengt.

Waarom de nieuwe naam Google Business Profile?

“To keep things simple” is het motto van Google voor deze verandering. We zien deze beredenering zeker terug in de nieuwe versie van het businessplatform. Een nieuwe manier van werken vraagt volgens Google dus ook om een nieuwe naam.

Business profiel beheren vanaf Google Search en Google Maps

Eén van gebruikersgemakken die deze update met zich mee brengt is dat het bedrijfsprofiel van een onderneming sneller en gemakkelijk beheert kan worden in Google Search en Google Maps. De beheerder van het profiel hoeft dus niet meer per sé naar het business.google.com platform te gaan om wijzigingen door te kunnen voeren of te reageren op bijvoorbeeld messages (voorheen enkel mogelijk via de app).

Door te zoeken op “mijn bedrijf” of op de naam van de organisatie (bijv. MvH Media) kan je als beheerder van de locatie direct aan de slag met het beheren van het bedrijfsprofiel.

Maar ook snel aanpassen van bedrijfsgegevens en openingstijden, toevoegen van foto’s en reageren op reviews kan direct vanuit Google Search en Google Maps.

De update is niet zozeer geschikt voor (winkel)ketens die meerdere locaties beheren. In veel gevallen wordt hiervoor een listing management tool gebruikt om in bulk aanpassingen door te kunnen voeren.

Wat is het doel van deze update?

Google wil met deze updates de interactie tussen de onderneming en de consument verhogen. Het wordt voor ondernemers dus gemakkelijker gemaakt om te reageren op reviews (een belangrijke graadmeter voor veel consumenten bij de keuze tussen verschillende bedrijven). Ook het beantwoorden van chatberichten kan zonder de GMB-app. Hierdoor is het gemakkelijker om prangende vragen te beantwoorden. Denk aan vraagstukken zoals onduidelijkheden in openingstijden, lopende kortingsacties of de voorraad van een product.

Ook het toevoegen van afbeeldingen wordt met de nieuwe update makkelijker gemaakt. Google heeft onderzocht dat bedrijven die foto’s toevoegen aan het Google Business Profiel 42% meer routebeschrijving aanvragen krijgen in Google Maps en 35% meer clicks naar de website ontvangen dan bedrijven zonder foto’s in Google Business Profile.

Engagement belangrijk voor lokale SEO

Voor lokale SEO is de update een welkome toevoeging. Ondanks dat de meeste functies niet zozeer nieuw zijn, vereenvoudigt dit wel het proces voor de klant. Al langer is bekend dat Google kijkt naar de interactie tussen bedrijf en klant. Het verzamelen van en reageren op reviews is een belangrijke factor om de lokale vindbaarheid te vergroten. Met deze update stimuleert Google dan ook dat bedrijven hier actiever mee aan de slag gaan.

Google Mijn Bedrijf app komt te vervallen

Doordat de interactie gemakkelijker kan via Google Search en Google Maps zal in 2022 de Google My Business app komen te vervallen.