4 methodes voor meer productreviews op Amazon

Leestijd: 3 minuten

De toegevoegde waarde van online reviews is inmiddels bij iedere marketeer meer dan duidelijk. Op marketplaces als Amazon kun je productreviews zelfs onmisbaar noemen. Meerdere studies onderbouwen dat ongeveer 80% van de consumenten reviews net zo belangrijk vinden als mond-tot-mond reclame van bekenden. Deze online reviews zorgen er dan ook voor dat 75% van de consumenten het bedrijf en het product meer gaat vertrouwen.

Reviews hebben dus zeker een belangrijk aandeel in het overtuigen van jouw potentiële klant om tot een aankoop over te gaan. Zeker door het brede productaanbod op Amazon zijn reviews een van de weinige onderdelen waarmee je op zowel de zoekresultatenpagina als op de productpagina het verschil kan maken. Voor Amazon is je product dan ook pas Retail Ready op het moment dat je minimaal 15 reviews met een gemiddelde van 3,5 ster hebt verzameld.

Het aanvragen van reviews is iets wat Amazon op vele vlakken zoveel mogelijk probeert te sturen. Sinds 2016 heeft Amazon de regels aangepast om zo minder onnatuurlijke of fake reviews te krijgen. Amazon ziet het daarnaast niet graag dat de klant meerdere e-mails ontvangt van 1 specifieke order, waardoor veel van deze berichten of e-mails geblokkeerd zullen worden.

Door deze strenge regels zijn er nog maar een aantal mogelijkheden om meer reviews op Amazon te krijgen. Onderstaand vind je 4 methodes waarop je jouw reviews een boost kunt geven!

1. Request a Review (handmatig)

De meest laagdrempelige manier om een extra verzoek tot een productreview (of accountreview) te doen is door de handmatige Request a Review methode. Deze button vind je terug in de order detailpagina. Hiermee kun je op iedere order (5 tot 30 dagen na de levertermijn) een extra review aanvragen bij de kopende klant. Dit zijn standaard door Amazon gegenereerde emailberichten.

Deze methode geeft gemiddeld een 2% kans op een review. Dit geeft al aan dat je dus zeker een flink aantal orders moet scoren willen je reviews in beweging komen.

Onderstaand een voorbeeld van de standaard Amazon mail met een verzoek tot review.

2. Amazon Vine

Amazon Vine is een reviewprogramma van Amazon zelf waarbij een vooraf geselecteerde groep klanten van Amazon wordt gevraagd het product te testen en een eerlijke review achter te laten. Voor deze groep stel je jouw producten gratis beschikbaar in ruil voor een eerlijke, maar vaak uitgebreide review. Deze groep klanten (ook wel Vine Voices genoemd) is op uitnodiging van Amazon een Vine lid geworden, vaak zijn dit trouwe Amazon klanten die veelvuldig reviews hebben geplaatst op Amazon. Los van het feit dat je op deze manier snel reviews verzamelt, geeft deze feedback je ook veel extra informatie over jouw product. Amazon Vine is tegenwoordig beschikbaar voor zowel Sellers als Vendor klanten.

Wanneer een Vine klant een review achterlaat, wordt dit duidelijk aangegeven met een button dat deze review is verkregen via het Vine programma.

Met Vine heb je dus een bijna 100% kans op een review bij deze orders, maar moet je het product wel gratis beschikbaar stellen.

3. Review software

Naast de genoemde opties van Amazon, bieden ook diverse externe partijen services aan waarmee je je kans op reviews fors kunt vergroten. Deze software tools zorgen er namelijk voor dat jij, binnen de regels van Amazon, extra reviewmails naar jouw klanten kunt sturen. Deze tools werken volledig geautomatiseerd en zorgen dat er na x dagen een mail uit gaat naar de klant. De mailtemplate kun je vaak volledig personaliseren zodat de kans dat je een review krijgt groter is dan de standaard mail van Amazon zelf.

Deze softwaretools zullen zeker zorgen voor een minimale verdubbeling van het aantal reviews wat je verzamelt, waar sommige tools zelfs voorbeelden geven van reviewpercentages boven de 10%.

Goede voorbeelden van deze softwaretools zijn FeedbackFive of Feedback Express. Dit zijn betaalde services waar je je op basis van diverse pakketten maandelijks op kunt abonneren. De meeste hebben ook een testperiode, dus probeer het zeker eens uit!

4. Gebruik je netwerk

Buiten de Amazon services en softwarepakketten, kun je ook meer traditionele methodes inzetten. Gebruik je netwerk om reviews te verzamelen, dit kan bijvoorbeeld je geabonneerde e-maillijst zijn, maar ook vrienden en familie. Je kunt deze groep een flinke korting geven of de producten zelfs gratis aanbieden, in ruil voor een review. Deze simpele manier zorgt ervoor dat je tegen lage kosten toch die eerste 10-15 reviews snel weet te verzamelen. En deze groep van fans laat zeker weten een positieve review achter!

Kun jij wel wat hulp gebruiken met het verkrijgen van reviews of heb je een andere vraag over Amazon? MvH Media ondersteunt diverse bedrijven, van groot tot klein, met succesvol ondernemen op Amazon en andere marketplaces. Neem dus zeker contact op met MvH Media, onze specialisten helpen je graag verder!

Meer updates?

We houden je graag op de hoogte.

  • Alle nieuwste ontwikkelingen over marketplaces
  • Exclusieve uitnodigingen over kennisevents
  • Laatste ontwikkelingen binnen online marketing en meer
  • Maximaal één keer per maand

Meer blogs over

Marketplaces

Marketplaces
Reinout Korpershoek

Marketplaces Trends 2022

Het afgelopen jaar hebben marketplaces zoals Bol.com en Amazon een aanhoudende groei doorgemaakt. Sinds de coronapandemie zien we een sterke verschuiving van shoppen in fysieke

Lees blog
50%

Je bent er bijna

Waar mogen we hem naar toe sturen?