6 tips om jouw merk succesvol te vestigen op Amazon Europe

Leestijd: 4 minuten

Marketplaces zijn niet meer weg te denken uit de online winkelstraat. Je kan eigenlijk zeggen dat het geen trend meer is, maar een gegeven. Zo is Amazon ondertussen anderhalf jaar actief op de Nederlandse markt en eind 2020 verdubbelde het bereik van het platform naar 7,3 miljoen Nederlanders. Belangrijk dus om een goede basis te leggen en te focussen op de verkoop via jouw marketplace.

Wil jij de stap maken naar marketplaces? In dit blog zoomen we in op Amazon Europe en geven we je 6 tips voor een succesvolle merkstrategie op dit platform.

Tip 1: Maak Amazon deel van je merkstrategie

Waar Amazon nog relatief nieuw is in Nederland is de Amerikaanse reus in andere Europese landen niet meer weg te denken uit de e-commerce markt. Amazon is al sinds 1998 aanwezig in Europa, ondertussen actief in 8 landen en in 2020 goed voor 9,8% van de totale Europese E-Commerce markt. In grote markten als Duitsland of Frankrijk is Amazon met afstand e-commerce marktleider met marktaandelen die oplopen tot meer dan 30%. Met een Amazon Europe account heb je toegang tot 8 Europese markten, maar kun je ook kiezen voor de markten die specifiek voor jou interessant zijn.

Merken kunnen dit volume uitstekend benutten, het is met grote zekerheid te zeggen dat jouw potentiële klant aanwezig is op Amazon. Wat goed is om te weten is dat 70% van alle zoekopdrachten op Amazon unbranded zijn. Een grote kans voor kleinere merken dus, maar ook juist voor grotere merken die in een nieuwe Europese markt willen starten. De kansen worden vergroot doordat marketplaces naast aankoopplatform, ook steeds meer als oriëntatieplatform worden gebruikt. Zichtbaarheid op Amazon betekent dan ook dat je direct aanwezig bent in twee belangrijke fases van de customer journey, wat ook van toegevoegde waarde is voor je merkbeleving. Wanneer je deze zichtbaarheid met een eigen webshop en marketing wilt bereiken, zal dit flink meer tijd, energie en geld zal gaan kosten.

Tip 2: Claim je merk met Amazon Brand Registry

Een succesvol merkbeleid op Amazon staat of valt met het registeren van jouw merk via Brand Registry. Je kunt je merk op Amazon kosteloos registreren op basis van je merkregistratie bij diverse Europese merkregisters waaronder BOIP (Benelux-bureau voor intellectuele eigendom) en EUIPO (European Union Intellectual Property Office). Na registratie krijg je de beschikking over meerdere tools die je helpen je merk op te bouwen en te beschermen. Denk hierbij aan uitgebreide contentmogelijkheden en diverse beschermingsmogelijkheden om inbreuk of schending van jouw merk en product direct aan te kunnen pakken.

Tip 3: (Re)Claim je producten en listings

Wat we nog vaak zien bij merken die zelf nog niet actief zijn op Amazon, is dat de producten al wel worden aangeboden door bijvoorbeeld resellers van het merk. In veel gevallen zien we dat resellers met beperkte of zelfs foutieve informatie jouw producten verkopen, waarmee ze jouw merknaam en product te grabbel gooien.

Met het Amazon Brand Registry programma heb je direct de controle terug en heb je inzicht in wie jouw producten online verkoopt en tegen welke voorwaarden. Misschien zie je zelfs wel partijen waar jij rechtstreeks geen zaken mee doet. Een tip daarin is om in de verkoopcontracten met resellers ook de marketplace spelregels mee te nemen, om als merk zoveel mogelijk de controle te kunnen behouden over jouw producten.

Onderstaand een voorbeeld van een A-merk als Olaz, waarvan op amazon.de één product 4 keer wordt aangeboden en waarbij meerdere producten foutieve EAN-codes en productinformatie bevatten. Als merk kan Olaz deze listings aanpakken, verbeteren en duplicate products samenvoegen.

Als geregistreerd merk claim je de producten die op jouw merknaam en EAN-nummer geregistreerd staan. Jij geeft jouw product de uitgebreide content, nieuwste afbeeldingen en correcte eigenschappen mee die jouw merk en product eer aan doen.

Tip 4: Maak gebruik van branded content mogelijkheden

Een veelgehoord argument om als merk niet te starten met Amazon is dat er voor jouw merkpropositie en -uitstraling weinig tot geen plaats is op een generieke marketplace als Amazon. Als merkeigenaar krijg je juist van Amazon diverse gratis tools tot je beschikking om jouw merk nog beter in de etalage te zetten. De 2 belangrijkste opties daarin zijn een Amazon Store en A+ Content.

Amazon Store
Met een Amazon Store krijg je de mogelijkheid om een eigen pagina in te richten, waarin je de vrije hand krijgt in tekst, visuals en zelfs een menustructuur kunt opbouwen om jouw productassortiment optimaal te tonen. Door gebruik te maken van deze dynamische content maak je het voor de shoppers gemakkelijker om jouw productaanbod te ontdekken. Daarnaast creëer je de mogelijkheid voor herhaalde aankopen en klantloyaliteit. En dat is uiteindelijk wat je wilt!

Onderstaand is te zien hoe Olaz deze branded contentmogelijkheid heeft ingevuld.

A+ Content
Een tweede mogelijkheid om jouw productcontent als merk sterk te verbeteren is A+ Content. Ook deze mogelijkheid is alleen voor merkeigenaren beschikbaar. Met A+ Content verrijk je jouw productpagina met de uitgebreide content en uitleg die je gewend bent van je eigen webshop. Denk hierbij aan een uitgebreide uitleg over het product met tekst, afbeeldingen en video’s, maar ook vergelijkingstabellen waarin je bijvoorbeeld aansluitende producten promoot. Ideaal dus voor verhoging van je sales (3-10% volgens Amazon), crosselling, verhoging van je orderwaarde, maar ook voor je organische vindbaarheid. Zo verhoogt A+ Content de Time on Page aanzienlijk, wat in combinatie met sales een steeds belangrijkere organische ranker wordt op Amazon.

Tip 5: Maak gebruik van branded advertising opties

Ook op het gebied van Advertising krijg je als merk unieke mogelijkheden om jouw merk te positioneren op Amazon; Sponsored Brands & Display Ads. Zoals je gewend bent van o.a. Google werkt ook Amazon met een PPC (pay-per-click) systeem. Het grootste voordeel aan adverteren op Amazon, is dat je adverteert waar de klant een hoge koopintentie heeft. Je zult dan ook zien dat conversiepercentages kunnen oplopen tot boven de 10%, wat een flink stuk hoger is in vergelijking met andere e-commerce kanalen.

Zo krijg je met Sponsored Brands de mogelijkheid om boven alle zoekopdrachten jouw merkbanner, inclusief koppeling naar je Brand Store en jouw producten te plaatsen. De beste plek op Amazon dus!

En met Display Advertising kun je de voor jouw interessante doelgroep (re)targeten, bijvoorbeeld met een banner op de pagina van je belangrijkste concurrent.

Tip 6: Bereik zowel de B2B als B2C klant

Amazon Business is een sterk groeiend onderdeel binnen Amazon. Amazon is en blijft een consumentenplatform, maar het aandeel B2B steeg de afgelopen periode harder dan ooit. Amazon is daarmee een van de weinige platformen om zoveel jouw B2B als B2C doelen en ambities kracht bij te zetten.

Daarmee biedt Amazon kansen om kennis te maken met de potentie van B2B voor jouw merk, maar biedt het ook draagvlak voor B2B-merken, die zich juist willen oriënteren op de B2C-markt. Een veelvoorkomend voorbeeld hierin is dat een merk binnen Nederland verkoopt via een dealernetwerk, maar juist ook ervaring wil opdoen met rechtstreekse verkoop aan de consument. Of je dus kansen ziet op de B2B-markt of juist als B2B-merk de stap naar B2C wilt maken, Amazon is daarbij het ideale platform om ervaring op te doen buiten de landsgrenzen.

Back in control

Voor veel merken is de plaats van marketplaces binnen de merkstrategie een lastig vraagstuk, waarbij een beslissing al langere tijd vooruitgeschoven wordt. Door de omvang en blijvende groei van Amazon is de kans groot dat resellers, maar ook je concurrenten, de weg naar Amazon al wel hebben gevonden. Ongeveer de helft van alle online aankopen worden ondertussen al geplaatst op marketplaces. De tijd is gekomen om jouw plek te bemachtigen en jouw merk te (re)claimen!

MvH Media helpt je graag verder
Benieuwd hoe jouw merk het beste gepositioneerd kan worden op Amazon? MvH Media ondersteunt diverse bedrijven, van groot tot klein, met succesvol ondernemen op Amazon en andere marketplaces. Neem dus zeker even contact op met MvH Media, onze specialisten helpen je graag verder!

Meer updates?

We houden je graag op de hoogte.

  • Alle nieuwste ontwikkelingen over marketplaces
  • Exclusieve uitnodigingen over kennisevents
  • Laatste ontwikkelingen binnen online marketing en meer
  • Maximaal één keer per maand

Meer blogs over

Marketplaces

Marketplaces
Reinout Korpershoek

Marketplaces Trends 2022

Het afgelopen jaar hebben marketplaces zoals Bol.com en Amazon een aanhoudende groei doorgemaakt. Sinds de coronapandemie zien we een sterke verschuiving van shoppen in fysieke

Lees blog
50%

Je bent er bijna

Waar mogen we hem naar toe sturen?