CE – Markering verplicht? Ja, en ook bol.com ontkomt er niet aan!

Leestijd: 5 minuten

Marketplaces zoals bol.com en Amazon krijgen steeds meer te maken met aangepaste wet en regelgeving waardoor de wettelijke regels nu ook op deze platformen van toepassing zijn. Hierdoor krijgen de verkopers en partners van deze platformen er eveneens mee te maken.
Bol.com heeft recentelijk aangegeven dat het voor een aantal productgroepen de CE-markering verplicht gaat stellen en Amazon heeft verkopers die actief zijn in Duitsland en/of Frankrijk laten weten dat ze binnenkort te maken gaan krijgen met EPR. Benieuwd wat er al bekend is over deze CE-markering en wat het precies in gaat houden? Dat lees je allemaal in deze blog.

Wat houdt een CE-markering precies in?
Op veel consumentenproducten is tegenwoordig een CE-markering te vinden. CE staat voor Conformité Européenne en dit betekent dat wanneer een product de CE-markering heeft, het voldoet aan de geldende Europese wet en regelgeving. Hierbij kun je bijvoorbeeld denken aan de brandveiligheid. Wanneer een product een CE-markering heeft, mag het binnen de Europese Economische Ruimte (EER) verhandeld worden.

CE- Markering – bol.com
In 1992 werd de CE-markering verplicht gesteld voor een groot aantal productengroepen binnen Europa. Productgroepen die hieronder vallen zijn onder andere bouwproducten, speelgoed, mobiele telefoons en meetinstrumenten. Met deze markering geeft de fabrikant dus aan dat het product aan alle Europese regelgeving binnen deze productgroep voldoet. Ontbreekt deze markering dan mag het product niet binnen Europa worden verkocht. Dit is ook de reden dat bol.com deze markering door gaat voeren op de website. Er zijn immers genoeg producten die binnen deze categorieën vallen en via bol.com worden verkocht.

Berichtgeving rondom CE-Markering
Op 4 januari 2022 ontvingen bijna alle partners een email vanuit bol.com dat de CE-markering per 1 april verplicht zou worden. Uit de eerste informatie bleek dat partners een foto moesten maken van alle artikelen die binnen de aangegeven productgroepen vielen en die moesten uploaden in hun account. Dit bleek al snel geen wenselijke situatie te zijn, voor zowel bol.com als de partners.

Bol.com heeft in een tweede communicatie laten weten dat partners voorlopig nog niets hoeven te doen en dat het proces eerst aan de kant van bol.com verbetert zal moeten worden. Het platform verwacht hier in februari mee klaar te zijn. Daarna zullen zij hun partners opnieuw informeren. De deadline voor het invoeren ligt daardoor ook niet meer op 1 april maar zal naar aller waarschijnlijkheid komen te liggen op 1 juli 2022.

Hoe komt dit proces eruit te zien?
Voor zover bekend zal het proces er ongeveer als volgt uit komen te zien. Er zal eerst onderscheidt gemaakt gaan worden tussen al bestaand en nieuw assortiment. Bij het bestaande assortiment zal er een vakje worden toegevoegd aan de productinformatie. In dit vakje kan dan aangegeven worden of de CE-Markering wel of niet van toepassing is. Mocht dit wel het geval zijn dan moet er een tekstveld ingevuld worden met het adres van de importeur. Dit adres zal niet zichtbaar zijn voor de klant. Naast het invullen van deze informatie kunnen partners ook nog apart om de juiste documentatie worden gevraagd en zij moeten dit dan binnen een nog te bepalen periode kunnen overleggen.

Bij nieuw assortiment wat vanaf 1 juli wordt opgevoerd bij bol.com moeten wel foto’s geüpload worden. Wat er dan precies op de foto moet staan zal aan de hand van nog te maken voorbeelden duidelijk worden gemaakt. Voor nieuwe producten zal waarschijnlijk het volgende stappenplan gaan gelden:

  1. Twijfel je of de CE-markering verplicht is voor jouw artikelen? Check het in dit stappenplan van het RVO.
  2. Upload op bol.com bij elk artikel een foto waarop de volgende punten zichtbaar zijn:
    1. De CE-markering,
    2. het type-, partij-, serie of modelnummer – of een ander identificatiemiddel,
    3. de veiligheidsinformatie in het Nederlands of Engels en
    4. de handelsnaam, merknaam of naam en contactgegevens van de fabrikant.
    5. Bied je een artikel aan dat vanuit een derde land binnen de EU in de handel is gebracht? Dan dienen ook de handelsnaam, merknaam of naam en contactgegevens van de importeur op of bij het artikel te staan.
  3. Deze informatie kan staan op:
    1. een etiket,
    2. de verpakking zelf,
    3. een begeleidend document of
    4. een plaatje dat toegevoegd is aan de foto.
  4. Gaat het om speelgoed en heeft het artikel veiligheidswaarschuwingen, voeg deze dan toe in de tekstuele productinformatie bij ‘Veiligheidswaarschuwingen’.
  5. Zorg dat je deze informatie altijd beschikbaar hebt, want zowel bol.com als de autoriteiten kunnen om deze informatie vragen.

Ben je fabrikant? Dan ben je zelf verantwoordelijk voor het opstellen en ondertekenen van de documenten die horen bij de CE-markering – zoals de technische documentatie en de EG-verklaring van overeenstemming (conformiteitsverklaring).

Let op: bied je een artikel aan onder je eigen (merk- of handels-)naam, dan word je door de wet als fabrikant gezien.

Ben je importeur van een artikel dat je vanuit een land buiten de EU hebt ingekocht? Dan dien je een kopie van de EG-verklaring van overeenstemming hebben. Je hoeft verder zelf geen technische documentatie op te stellen of te ondertekenen.

Ben je distributeur? Dan moet je op verzoek de benodigde informatie en documentatie verstrekken om de conformiteit van je product aan te tonen.

Wil je nu al weten of jouw product onder de CE-markering valt dan kun je dit het beste bekijken op:
https://ec.europa.eu/growth/single-market/ce-marking/manufacturers_en

Hoe kom je aan een geldige CE-markering?

Bol.com heeft hiervoor een 6 stappenplan opgesteld die bestaat uit de volgende stappen:

1. Eerst moet je bepalen onder welke Europese richtlijnen en normen jouw artikel valt. Dit kun je doen door op bovenstaande link te klikken en op die website na te gaan of jouw artikelen in de productgroepen vallen waar de CE-markering voor verplicht is gesteld.

2. Als jouw product onder een van deze groepen valt dan kun je met die richtlijnen normen zien aan welke specifieke eisen jouw product moet voldoen.

3. Neem vervolgens contact op met je fabrikant of importeur om te controleren of het artikel aan de wettelijke eisen voldoet en dat de juiste testen zijn uitgevoerd. Vraag vervolgens de conformiteitsverklaring en het technisch dossier op. Zodra je dit in je bezit hebt moet je de echtheid en volledigheid hiervan nog wel controleren.

4. Controleer of de relevante veiligheidswaarschuwingen en CE-Markering aanwezig zijn. Vergeet niet te controleren of de gebruikersinstructies duidelijk zijn en of de verpakking ook aan de wettelijke eisen voldoet. Mocht je twijfelen dan kun je extra informatie vinden in de richtlijnen en normen die je in stap 1 bent tegengekomen.

5. Twijfel je nog sterk of alles wel klopt? Dan heb je misschien een derde partij nodig die je kan helpen met het controleren van alle gegevens.

6. Servicepartners die je hierbij goed kunnen helpen en aangesloten zijn bij bol.com kun je vinden op het partnerplatform.

Zodra je aan al deze stappen hebt voldaan is het nog belangrijk dat je altijd over de conformiteitsverklaring kunt beschikken want zowel bol.com als de autoriteiten kunnen deze verklaring opvragen.

In de volgende MvH Media Blog over “Extended Producer Responsibility (EPR) van Amazon” gaan we dieper in op deze nieuwe ontwikkeling binnen Amazon waar verkopers aan Duitse en Franse klanten mee te maken gaan krijgen.

Heb je nog vragen over de CE-markering? Of wil je meer informatie over wat MvH Media voor jouw bedrijf kan betekenen op het gebied Marketplaces? Neem dus zeker contact op met MvH Media, onze specialisten helpen je graag verder.

Meer updates?

We houden je graag op de hoogte.

  • Alle nieuwste ontwikkelingen over marketplaces
  • Exclusieve uitnodigingen over kennisevents
  • Laatste ontwikkelingen binnen online marketing en meer
  • Maximaal één keer per maand

Meer blogs over

Marketplaces

Amazon Vine Program
Marketplaces
Karst Branderhorst

Vernieuwd: Amazon Vine Program!

In een wereld waar online winkelen de norm is geworden, spelen productbeoordelingen een belangrijke rol in de besluitvorming van consumenten. Amazon begrijpt dit als geen

Lees blog
50%

Je bent er bijna

Waar mogen we hem naar toe sturen?