Het hele internet staat er vol mee, succesverhalen van mensen die door het verkopen op marketplaces goed geld hebben verdiend. Het lijkt dus best eenvoudig, toch is de realiteit anders en is het hard werken om succesvol te kunnen verkopen op marketplaces. Een goed product hebben is tegenwoordig niet meer voldoende. Naast een goede vindbaarheid, wordt een goede content- en advertisingstrategie steeds belangrijker.
Wij van MvH Media hebben inmiddels de nodige klanten mogen adviseren en een groot aantal accounts controles mogen uitvoeren. Wat ons opvalt is dat er vaak dezelfde fouten worden gemaakt. Om te voorkomen dat jij deze fouten ook gaat maken, neem ik je graag mee in de zaken waar je op moet letten voordat je gaat verkopen op marketplaces.
Te weinig aandacht voor het SEO gedeelte van de marketplace
Voor platformen zoals Amazon en Bol.com zijn naast commissies op de verkochte producten, advertenties de belangrijkste inkomstenbron. De eerste paar plekken op een standaard zoekpagina zijn dan ook voor advertenties gereserveerd. Desondanks blijven er nog een hele hoop plaatsen over waar je organisch kunt komen te staan. Hier moet je uiteraard wel moeite voor doen. Denk daarbij aan regelmatig zoekwoordenonderzoek en het verwerken van de resultaten op de SEO-technisch belangrijke plaatsen. Besteed dus naast het adverteren ook voldoende aandacht aan het goed -organisch- ranken op belangrijke zoekwoorden!
Niet kijken naar de marges op productniveau
Het komt regelmatig voor dat onvoldoende rekening gehouden wordt met marges van een product of productcategorie. Door rekening te houden met de marges, kunnen producten met een hoge marge bijvoorbeeld meer advertentiebudget krijgen dan producten met een lagere marge. Daarnaast zijn sommige producten, waarbij de marges eg laag zijn, minder geschikt om te verkopen op platformen. Dit komt doordat de commissie en de verzendkosten een te groot deel van de totale kosten omvatten. Toch zien wij het nog vaak gebeuren dat ook dit soort producten worden meegenomen in het totale assortiment. Wees dus goed op de hoogte van de marges zodat je kunt bepalen of het wel rendabel is om jouw product op marketplaces te verkopen.
Eenmalige aandacht voor content
Steeds meer verkopers op marketplaces hebben in de gaten dat content een belangrijke rol speelt in het wel of niet succesvol verkopen. Dit is ook goed te zien aan de producten die op de eerste pagina op bijvoorbeeld Amazon staan. Nagenoeg al deze producten hebben meerdere afbeeldingen, video’s, A+ content en een Brand Story. Toch zien we dat veel verkopers denken klaar te zijn na het eenmalig goed zetten van de content, maar stilstand is achteruitgang en dat is nu precies het punt. De consument is door alle social media platformen verwend met betrekking wisselende en vernieuwende content. Het éénmalig inrichten is daardoor niet goed genoeg meer. Als je relevant wil blijven moet je ervoor zorgen dat je regelmatig jouw content wisselt en hiermee inspeelt op bijvoorbeeld feestdagen en trends.
Voorraadmanagement
Je kunt al je zaken nog zo goed geregeld hebben, maar als je bestverkopende producten niet meer op voorraad zijn, heb je echt een uitdaging. Dit lijkt nogal voor de hand liggend maar het komt toch nog regelmatig voor. Natuurlijk zijn sommige zaken niet te voorspellen, zoals extreme pieken in de verkopen. Waar je wel rekening mee kunt houden is een aparte voorraad voor marketplaces. Het uit de voorraad lopen komt in de praktijk namelijk vaker voor bij verkopers die op meerdere kanalen actief zijn en waar de voorraad dus gedeeld moet worden. Door een aparte voorraad voor marketplaces aan te houden en voldoende aandacht te besteden aan voorraadmanagement kun je de meeste voorraadproblemen voorkomen.
Adverteren zonder strategie
Verkopen op marketplaces zonder te adverteren, is als fietsen met een lekke band. Het kan, maar echt lekker gaat het niet. De meeste verkopers zijn zich hiervan bewust en adverteren dan ook om hun vindbaarheid te vergroten. Doordat een echte strategie achter het adverteren ontbreekt, wordt vaak gekozen voor de “veilige” automatische campagne. Hoewel dit in de meeste gevallen wel resultaat op gaat leveren, is het niet ideaal. Door een goede advertentiestrategie op basis van zoekwoorden zullen er niet alleen verkopen uit de advertentiecampagnes komen maar zullen ook de organische posities verbeteren. Dit zal naast het resultaat op korte termijn ook een positieve bijdrage leveren aan de resultaten op langere termijn.
Bestudeer je concurrentie
Bij het verkopen op marketplaces is het belangrijk goed te weten wie je concurrenten zijn. De situatie zou namelijk sterk kunnen verschillen van je concurrentie op andere kanalen. Op marketplaces zoals Amazon komen verkopers uit verschillende landen samen en is het aanbod aan producten groot. Per product kan de concurrentie dus sterk verschillen. Kijk goed naar je verschillende producten en stel jezelf de vraag waarom de klant jouw product moet kopen in plaats van die van de concurrent. Komen deze unieke eigenschappen of servicenormen goed terug op je productpagina, zodat de consument hier ook van op de hoogte is? Als je ziet dat de concurrent betere posities heeft op het platform en meer verkoopt, ga dan na waar dit aan kan liggen. Denk daarbij aan specifieke zoekwoorden, betere content, meer reviews, een lagere prijs of betere servicenormen zoals een snellere levertijd. Door je concurrentie goed te bestuderen en te kijken naar wat zij beter doen, bezit je de nodige informatie om uiteindelijk jouw product(pagina) te verbeteren.
Mobiel gebruik
Het aankoopgedrag van de consument is aan verandering onderhevig. Niet alleen offline ten opzichte van de online, maar ook de manier waarop de aankopen worden gedaan. Zo doet meer dan 50% van de consumenten op marketplaces hun aankopen via de mobiele telefoon. Controleer dus niet alleen hoe jouw productpagina eruit ziet op een computer maar vergeet ook de tablet en mobiele telefoon niet. We zien het regelmatig voorbijkomen dat een productpagina op een desktop is opgemaakt en er op een mobiele telefoon heel anders uit komt te zien. Daarbij leest nagenoeg niemand hele stukken tekst, wanneer er aankopen worden gedaan op een mobiel apparaat. Teksten zorgen voor een goede vindbaarheid en goede afbeeldingen zorgen voor de verkopen!
Automatisering
Een klein assortiment aan producten is over het algemeen prima handmatig te managen op één marketplace, maar zodra het aantal artikelen over de 20 heen gaat wordt het al een stuk lastiger. Verkoop je nu ook nog eens op meerdere platformen dan is automatisering echt een must. Met specifieke marketplace tools zoals EffectConnect hoef je je geen zorgen meer te maken over voorraadbeheer en orderverwerking. Daarbij wordt het opschalen naar andere marketplaces in binnen- en buitenland veel gemakkelijker. Doordat een automatische repricer een van de vele mogelijkheden is binnen EffectConnect, kun je een groot voordeel behalen ten opzichte van de concurrentie. Maak hier gebruik van!
Marketplaces dat doen we er even bij
Een van de meest gemaakte fouten, is de gedachtegang dat het verkopen op marketplaces er “wel even bijgedaan” kan worden. We zien het te vaak gebeuren dat iemand binnen het bedrijf verkopen op marketplaces er als nevenactiviteit bij krijgt. Echter heb je om een maximaal succes uit het platform te halen, specialistische kennis nodig. Niet alleen kennis van het platform maar ook van meerdere aspecten van de algehele bedrijfsvoering zoals logistiek, pricing en voorraadbeheer. Daarnaast is er kennis nodig van online marketing zoals SEO, Content en Advertising.
Marketplaces ontwikkelen zich in razend tempo en zijn vaak als eerste onderhevig aan nieuwe wet en regelgeving, dus ook hier moet je goed van op de hoogte zijn om uitsluiting op de verschillende marketplaces te voorkomen. Kortom, wil je echt succesvol verkopen op marketplaces? Dan moet je daarin investeren!
Hulp nodig?
Hebben bovenstaande fouten en bijbehorende tips nu vragen bij je opgeroepen? Of wil je graag weten wat wij als agency voor jou kunnen betekenen? Neem dan vrijblijvend contact met ons op of spreek ons aan op de Marketplace Conference in Bunnik!