Haal het meeste uit je Amazon Brand Store

Leestijd: 3 minuten

Stel je voor; je verkoopt al een langere tijd succesvol je producten via Amazon. Al je producten staan op het platform, de productpagina’s zijn organisch geoptimaliseerd en een betaalde campagne loopt. Wat nu? Om je verkopen (nog verder) te verhogen, is er een nog ding dat je zeker moet gaan inzetten: een Amazon Brand Store. Maar wat is het precies? Wat zijn de vereisten? En hoe zet je dit succesvol in?

Wat is een Amazon Brand Store?

Een Amazon Brand Store kan het best beschreven worden als een mini webshop binnen het platform van Amazon. Met behulp van een store kun je als verkoper alle producten op één plek verzamelen en daarnaast op een erg attractieve manier onder de aandacht brengen.

Amazon Brand Stores kunnen door zowel sellers als vendors aangemaakt en opgemaakt worden binnen het Amazon Advertising platform. De Store kan bestaan uit diverse pagina’s, die vervolgens verder onverdeeld worden in subpagina’s en tegels. Vooraf ontworpen sjablonen en tegels kunnen toegevoegd en versleept worden, zodat de store goed aansluit op je merk en de bestverkopende producten in de schijnwerpers kunnen worden gezet. De tegels kunnen bestaan uit afbeeldingen, teksten, video’s en Amazon producten. Kortom, alles om je product visueel beter onder de aandacht te brengen en bepaalde USP’s goed uit te lichten.

Basistegels zijn vergrendeld met een specifieke beeldverhouding; klein, medium, groot en volledige breedte. Onderstaand de verschillende verhoudingen en de content mogelijkheden per tegel:

Meer informatie over de content mogelijkheden binnen de Amazon Brand Store kan gevonden worden op: https://advertising.amazon.com/resources/ad-specs/stores.

De vereiste voor een Brand Store

De belangrijkste en meteen ook de enige vereiste voor een Amazon Brand Store, is dat je merk merkgeregistreerd dient te zijn op Amazon.

Je kunt je merk op Amazon kosteloos registreren op basis van je merkregistratie bij diverse Europese merkregisters waaronder BOIP (Benelux-bureau voor intellectuele eigendom) en EUIPO (European Union Intellectual Property Office).

Wil jij meer weten over merkregistratie op Amazon? Lees dan snel onze blog: https://www.mvhmedia.nl/blog/marketplaces/6-tips-om-jouw-merk-succesvol-te-vestigen-op-amazon-europe/

Waarom jij als verkoper een Amazon Brand Store moet inzetten

De Amazon Brand Store is dé mogelijkheid om op een professionele manier je naamsbekendheid en merk reputatie op Amazon op te bouwen en te behouden. Een sterkere merkidentiteit op Amazon leid tot meer zichtbaarheid, wat weer leid tot meer dominantie binnen jouw huidige markt of niche op Amazon.

Er zijn daarnaast nog vele andere voordelen die een Amazon Brand store kan bieden:

1. Het verhoogd je betrouwbaarheid

Wanneer je jouw producten, als verkoper op Amazon, in een Brand Store weergeeft, wordt je door consumenten vaker als een ‘echt’ merk gezien in plaats van een van de velen wederverkopers / dropshippers die aanwezig zijn op het platform. De store draagt dan ook bij aan jouw geloofwaardigheid en helpt daarmee met het wegnemen van vragen bij consumenten.

2. Consumenten kunnen meerdere van jouw producten op dezelfde pagina terugvinden

De Brand Store is erg interessant en effectief voor verkopers met een divers aanbod van producten. De Store maakt het mogelijk om alle producten op één plek te organiseren en geeft de klanten een fijne winkelervaring. Wanneer de klant nog niet overtuigd is van een van je producten maar wel geïnteresseerd is in jouw merk, kunnen ze eenvoudig bekijken wat jouw merk nog meer te bieden heeft en voor een ander product kiezen.

3. Het verbeterd je organische rankings

Brand Store pagina’s zorgen niet alleen veel meer verkeer en meer verkopen, maar helpen je ook om organisch beter te ranken op Amazon. Door het gebruiken van relevante zoekwoorden in de tekstvakken en afbeeldingen van de Store, kan er beter gerankt worden op huidige zoekwoorden of gerankt worden op extra zoekwoorden.

4. Het versneld en vereenvoudigd productlanceringen van nieuwe producten

Door middel van de velen mogelijkheden die je als verkoper hebt binnen een Amazon Brand Store, kunnen nieuwe producten sneller en eenvoudiger onder de aandacht gebracht worden bij huidige en nieuwe klanten. Nieuwe producten of productlijnen kunnen uitgelicht worden op de homepage van de Store door middel van bijvoorbeeld: afbeeldingen, teksten, video’s en het uitlichten van specifieke productpagina’s.

5. Hogere bestelwaardes per bestelling en meer terugkerende bezoekers

Klanten kunnen eenvoudig rondkijken en steeds weer terugkomen op je merkpagina. Als klanten bijvoorbeeld iets zien wat ze leuk vinden, kunnen ze gemakkelijk terugkeren naar de brand store en het product aankopen. Consumenten die een Amazon Brand Store van meer dan 3 pagina’s bezoeken, blijven in 83% van alle gevallen langer in de Store en de verkoopwaardes per bezoekers liggen van deze bezoekers gemiddeld 32% hoger. Daarnaast hebben Amazon Brand Stores, die in de laatste 90 dagen zijn vernieuwd, vaker terugkerende bezoekers en herhaalaankopen.

6. Het zorgt voor een fijnere en soepelere mobiele winkelervaring

Amazon Brand Stores worden speciaal geoptimaliseerd voor mobiele apparaten. Dankzij het verbeterde responsieve design, zien je producten er net zo goed uit voor mobiele gebruikers als voor desktopgebruikers. Hierdoor wordt het voor consumenten gemakkelijker om jouw producten rechtstreeks vanaf hun mobiele telefoon te kopen.

Hoe kan een store worden opgezet?

1. Registreer je merk voor Amazon Brand Registry

2. Zet je eigen store op via het menu en kies de type vertoningen van jouw producten

Als seller vind je de store builder binnen Seller Central, als vendor is deze te vinden in de advertising console. Begin met een nieuwe store en kies welke type vertoning het beste past bij jouw producten. Er kan vervolgens gekozen worden tussen standaard weergaven (vierkante afbeeldingen) of langwerpige weergaven (langwerpige afbeeldingen). Daarnaast kun je direct je merklogo en merknaam toevoegen aan de store.

3. Zet relevante pagina’s op voor je Store

Nu de homepagina correct is ingesteld, kun je aan de slag met het opzetten van verschillende pagina’s en subpagina’s. Je kunt hierbij verschillende pagina indelingen maken, voor verschillende doeleinden. Denk hierbij bijvoorbeeld aan pagina’s met nieuwe producten, pagina’s met bestsellers, pagina’s op basis van geslacht en pagina’s met aanbiedingen.

4. Voeg contenttegels toe aan je Store pagina’s

Nu de pagina’s en lay-out van de store geregeld zijn, is de volgende taak om contenttegels toe te voegen aan je store. Dit is de content die op de winkelpagina’s verschijnen en op basis waarvan klanten informatie winnen of het product direct aanschaffen. Er zijn verschillende soorten tegels die toegevoegd kunnen worden. Bijvoorbeeld: kopteksten, teksten, afbeeldingen, video’s en productoverzichten. Gebruik deze tegels om je Amazon Brand Store, en daarmee je merk, tot leven te laten komen.

5. Laat je store controleren door Amazon

Zodra alle bovenstaande stappen doorlopen zijn, is de laatste stap het verzenden van de Store ter beoordeling. Zorg ervoor dat je de Store eerst nog nakijkt op fouten, zodat deze niet door Amazon wordt afgewezen. Eenmaal goedgekeurd door Amazon, ben je helemaal klaar om je Brand Store te gebruiken.

Tips voor een succesvolle store
Tenslotte geven wij nog enkele tips voor een succesvolle store op Amazon:

  1. Reflecteer de belangrijkste waarden van jouw merk en laat deze terugkomen in jouw Amazon Store. Zorg er voor dat zowel de teksten als de afbeeldingen en video’s overeenkomen met jouw merkindentiteit op andere (online) kanalen.

  2. Voeg call to actions toe aan je content, om bezoekers aan te zetten tot het verder verkennen van jouw store of om ze direct tot een aankoop aan te zetten.

  3. Ligt nieuwe producten en aanbiedingen uit op de homepage met visuele content en sfeerbeelden. Hierdoor heb je slechts korte toelichtingen nodig, waardoor jouw klant sneller een beslissing kan nemen. Snelle overtuiging met name belangrijk bij goedkopere producten.

MvH Media zorgt voor jouw perfecte Amazon Store
MvH Media ondersteunt al vele jaren Amazon verkopers met een Vendor Account of Seller Account. Ook op het gebied van Amazon Stores hebben wij al vele klanten succesvol geholpen. Heb jij interesse in Amazon (Store) en ben je benieuwd naar de mogelijkheden? Neem dan gerust even contact met ons op en wij helpen jou graag verder!

Meer updates?

We houden je graag op de hoogte.

  • Alle nieuwste ontwikkelingen over marketplaces
  • Exclusieve uitnodigingen over kennisevents
  • Laatste ontwikkelingen binnen online marketing en meer
  • Maximaal één keer per maand

Meer blogs over

Marketplaces

Amazon Vine Program
Marketplaces
Karst Branderhorst

Vernieuwd: Amazon Vine Program!

In een wereld waar online winkelen de norm is geworden, spelen productbeoordelingen een belangrijke rol in de besluitvorming van consumenten. Amazon begrijpt dit als geen

Lees blog
50%

Je bent er bijna

Waar mogen we hem naar toe sturen?