Optimaliseer je organische vindbaarheid op Amazon in 3 stappen

Leestijd: 5 minuten

Hoe kraak ik het Amazon A9 Algoritme? Hoe kom ik op pagina 1 van Amazon terecht? Hoe kickstart ik mijn sales op Amazon? Zomaar een aantal vragen die veel gesteld worden wanneer je actief bent op Amazon, maar je account nog niet in beweging komt.

In deze blog nemen we je mee langs de belangrijkste pijlers van een uitstekende organische vindbaarheid op Amazon.

A9 Algoritme

De rangschikking van producten op Amazon is grotendeels gebaseerd op aankoopwaarschijnlijkheid. Alle betrokken partijen (kopers, verkopers en Amazon) hebben één gemeenschappelijk doel; het tot stand laten komen van een transactie. Het product wat dus de beste kans maakt op een verkoop, krijgt positie 1 toegewezen.

Het algoritme wat Amazon hiervoor gebruikt wordt ook wel het A9 Algoritme genoemd. Dit algoritme is gebaseerd op 3 pijlers:

  1. Relevantie
  2. Zichtbaarheid
  3. Conversies

Voor iedere organische ranking op Amazon komen deze 3 genoemde pijlers samen. Keywords (Relevantie) zorgen ervoor dat je wordt meegenomen in de zoekresultaten, prestaties (Zichtbaarheid en Conversies) bepalen hoe hoog je in de zoekresultaten wordt weergegeven.

Relevantie wordt dus bepaald op basis van je keywords. Prestaties zijn uit te drukken in CTR (klikfrequentie in zoekresultaat), CR (conversieratio op de productpagina) en vooral het aantal verkochte producten.

Deze 3 pijlers gaan hand-in-hand en gaan ervoor zorgen dat ook jouw Amazon vliegwiel in beweging komt en niet snel meer tot stilstand zal komen.

1. Relevantie
Je vindbaarheid op Amazon wordt per zoekopdracht en dus per keyword bepaald. Zo kun je in theorie flinke verschillen in je vindbaarheid ontdekken op vergelijkbare zoekwoorden. Zo kun je hoog scoren op de zoekterm “digitale camera” en totaal niet worden weergegeven op de zoekterm “fotocamera”. Als je product niet de zoekwoorden van de zoekopdracht bevat, wordt je door Amazon niet in de zoekresultaten meegenomen.Essentieel dus om alle relevantie keywords voor jouw product te achterhalen. Hiervoor zijn een aantal laagdrempelige methodes, maar ook uitgebreidere methodes te onderscheiden. Enkele goede methodes zijn:

      • Productpagina’s van goed presterende concurrenten
        Analyseer de titels en USP’s van je concurrenten om een flink aantal relevante zoekwoorden
        te vinden.
      • Autocomplete van Amazon
        Maak gebruik van de zoekbalk van Amazon en bekijk hoe jouw zoekwoord wordt aangevuld
      • Klantreviews
        Welke termen gebruiken klanten in reviews van jouw product en die van jouw concurrenten? Dan gebruiken ze deze termen waarschijnlijk ook als zoekopdracht
      • Zoekoptimalisatietools, zoals Helium 10
        Om 100% duidelijkheid te krijgen in het zoekgedrag binnen jouw categorie, is de beste manier hiervoor gebruik te maken van betaalde zoekoptimalisatietools zoals Helium10 of Jungle Scout. Deze tools geven je alle waardevolle en concrete informatie waar jij naar op zoek bent en waar jij jouw keywords op kunt baseren.

Plaatsing van relevante zoekwoorden
Het algoritme van Amazon indexeert de zoekwoorden die relevant zijn voor jouw productplaatsing uit een aantal velden van jouw product. Hierin indexeert Amazon alle keywords uit de Titel en Backend Keywords, gevolgd door selectievere selectie uit overige productvelden zoals Merk, Productkenmerken (Bullitpoints) en Productomschrijving.

2. Zichtbaarheid
Door je zichtbaarheid te optimaliseren richt je je op het verbeteren van 2 prestatie indicatoren:

    • CTR: Click Trough Ratio vanuit de zoekresultaten naar je productpagina
    • CR: Conversieratio binnen je productpagina

Deze 2 indicatoren worden interessant wanneer jouw product een goede organische vindbaarheid aan het bereiken is. Naast alle harde eigenschappen om jouw productplaatsing organisch zo goed mogelijk vindbaar te maken, is de hoofdafbeelding een essentieel onderdeel van het Amazon vliegwiel.

Bovenstaande heatmap bevestigd duidelijk waar de aandacht van een Amazon bezoeker naartoe gaat. Zorg dus voor een uitstekende hoofdafbeelding, die zal van grote waarde worden voor jouw CTR en dus je verkopen.

Meer informatie over uitstekende afbeeldingen op Amazon en meer pijlers die je CTR en CR drastisch verbeteren vind je in onze vorige blog over Retail Readiness van je productpagina.

3. Conversies
De belangrijkste pijler op het gebied van organische vindbaarheid op Amazon blijven de conversies. Je verkopen laten stijgen via organische vindbaarheid is een route van geduld. Maar hoe zorg je ervoor dat jouw sales organisch een boost krijgen, zodat het Amazon vliegwiel daadwerkelijk in beweging komt?

Om in korte tijd meer verkeer en verkopen naar jouw laag gerankte productpagina te krijgen, kun je hiervoor potentiële kopers van buiten Amazon aanspreken.

Hiervoor kun je diverse communicatiekanalen gebruiken die je waarschijnlijk nu ook al inzet, zoals social media of e-mailmarketing. Waar je normaal gesproken je potentiële klanten naar je (Nederlandse) webshop leidt, zorg je nu voor verkeer naar je Amazon (Europe) productpagina.

Zoals eerder aangegeven wordt de vindbaarheid per keyword bepaald, dus is het belangrijk om het externe verkeer op een zo effectief mogelijke manier te kanaliseren. Zo zorg je ervoor dat jouw organische vindbaarheid op jouw belangrijkste keyword gaat stijgen.

Om dit verkeer te kanaliseren maken we gebruik van een specifieke link, die jouw gewenst zoekwoord bevat. Een voorbeeld van deze URL op zoekwoord “digital kamera” is: https://www.amazon.de/s?k=digital+kamera&me=A34L9PI55CG1LA&__mk_de_DE=%C3%85M%C3%85%C5%BD%C3%95%C3%91&ref=nb_sb_noss

Deze URL linkt naar de bovenstaande zoekpagina binnen jouw merk, waardoor de bezoeker enkel nog op jouw product moet doorklikken. Door deze link te gebruiken komt de bezoekers via een algemene zoekpagina binnen en zal Amazon ook het zoekverkeer als kwalitatief goed beoordelen en deze meenemen in je organische ranking.

Deze URL verkrijg je door via je verkoperspagina, naar je producten door te klikken, waardoor je binnen jouw aanbod naar producten gaat zoeken. Vul hierin de door jouw gewenste zoekopdracht in en klik op zoeken. Zo heb je jouw gerichte URL te pakken, waarmee je jouw potentiële klanten kunt gaan bereiken, die jouw organische vindbaarheid gegarandeerd een boost gaan geven!

Heb je nog vragen over bovenstaande of kun je hulp gebruiken met het succesvol maken van jouw Amazon business? Neem even contact met ons op, we helpen je graag verder om ook jouw Amazon account tot een succes te maken.

Meer blogs over

Marketplaces