Zo start je met verkopen op Amazon, deel 2

In deel 1 van de MvH Media blog “Zo start je met verkopen op Amazon” zijn we dieper ingegaan op een goede strategie en het aanmaken van een account op Amazon. In deel 2 gaan we in op het toevoegen van producten en het maken van organisch ijzersterke productpagina’s.

Het toevoegen van producten

Het toevoegen van jouw producten aan Amazon gebeurt op basis van de EAN-code van het product. Is deze EAN-code (en dus jouw product) al aanwezig op Amazon, dan dien je jouw aanbod toe te voegen aan de bestaande productaanbieding. Hiermee garandeert Amazon een overzichtelijke zoekresultaten voor de consument.

Er zijn verschillende manieren om jouw producten toe te voegen aan Amazon;

  1. Handmatig

Wanneer je slechts enkele producten wilt toevoegen, is het handmatig toevoegen van je producten via de “Een product toevoegen” / “Add a product” de beste optie. Hier word je door een stappenplan geleid om zo een goede productpagina op te stellen.

  1. Bulk upload via Excel

Heb je een groter assortiment wat je wilt toevoegen aan Amazon, dan is Bulkupload via Excel een goede optie. Via “Producten uploaden via uploaden” / “Add products via upload” kun je een Excel-bestand downloaden waaraan je alle productgegevens, prijzen, afbeeldingen, etc. toevoegt en deze vervolgens in één keer upload naar Amazon.

  1. Feedmanagementtools

Wil jij een automatische koppeling tussen je webshop en Amazon waarmee alle productinformatie, maar ook voorraad- en prijsgegevens realtime met Amazon worden gekoppeld, dan is het verstandig om te kiezen voor een feedmanagementtool, zoals Channable. Met deze tool kun je jouw informatie uit je e-commerce platform inladen en volledig gereed maken voor Amazon. Hierna blijft je informatie up-to-date en zorg je ervoor dat je productinfo dus altijd klopt!

Het maken van ijzersterke productpagina’s – Retail Readiness

Het uploaden van producten is slechts het praktische deel van het maken van ijzersterke productpagina’s. Een term die veel gebruikt wordt in het opstellen van een goed productlisting is Retail Readiness. Voldoen jouw productplaatsingen aan onderstaande 7 punten? Dan zijn jouw producten Retail Ready!

  1. Producttitel

Een goede producttitel op Amazon is anders dan in een webshop. In je webshop kies je vaak voor een korte, overzichtelijke titel van enkel het producttype, productnaam en productkleur. Op Amazon kies je juist voor een uitgebreide titel die de belangrijkste opties en mogelijkheden van het product laten zien. Zo zorg je voor een goede organische vindbaarheid en geef je op de algemene zoekpagina al direct genoeg informatie.

  1. Productafbeeldingen

Het hebben van mooie en aantrekkelijke productafbeeldingen is een must op Amazon. De belangrijkste eigenschappen van goede productafbeeldingen zijn:

  • Hoge kwaliteit (minimaal 1000×500 pixels)
  • De hoofdafbeelding heeft een witte achtergrond en het product vult ongeveer 85% van de afbeelding
  • De overige afbeeldingen laten de unieke eigenschappen zien (eventueel met bijvoorbeeld icoontjes)
  • Gebruik minimaal 6 afbeeldingen
  1. Productomschrijving

Op Amazon heb je 2 mogelijkheden om je product in tekst zo goed mogelijk te omschrijven; productkenmerken (bullitpoints) en een lange productbeschrijving, onderaan de Amazon productpagina.

Productkenmerken / Key Product Features:

De bullitpoints op een productpagina zijn de belangrijkste plek voor het geven van productinformatie. Via deze bullitpoints geef je op een overzichtelijk manier zoveel mogelijk productinformatie weer. Na de productafbeeldingen en reviews zijn de productkenmerken de belangrijkste reden waarom een product wel of niet aangeschaft wordt.
Daarnaast draagt de inhoud van je productkenmerken ook bij aan je organische vindbaarheid, een belangrijk item dus!

Productbeschrijving / Productdescription:

In de bullitpoints kun je maar een beperkte hoeveelheid informatie kwijt. In de langere productbeschrijving kun je 2.000 tekens kwijt, om bijvoorbeeld dieper in te gaan hoe bepaalde functies van het product werken. Deze informatie draagt niet bij aan de organische vindbaarheid van het product.

  1. Voorraad

Zorg ervoor dat je product altijd op voorraad is, wanneer je product enkele dagen of weken offline gaat, verlies je in snel tempo je organische ranking.

  1. Reviews en ratings

Een belangrijk onderdeel op Marketplaces zijn productreviews en verkopersbeoordelingen. Een product is Retail Ready wanneer deze minimaal 3,5 (van de 5) sterren heeft en 15 productbeoordelingen.

Voor het verzamelen van reviews kun je gebruik maak gebruik van het Amazon Vine programma of kun je na elke order een extra reminder versturen naar de klant via “Een recensie aanvragen”/ “Request a review”, een optie op iedere orderpagina.

6. Buybox

Enorm belangrijk voor de verkopen van een product is het winnen van de buybox. 90% van alle aankopen worden gedaan bij de eigenaar van de buybox. Hoe hoger je buyboxpercentage, hoe beter je verkoopprestaties zullen zijn. Het winnen van de buybox is een combinatie van meerdere factoren:

  • Prijs
  • Levertijd
  • Verkoopprestaties
  • Reviews
  • Fulfilment methode

7. Enhanced content

Wanneer je merkeigenaar bent en je eigen merk hebt geregistreerd op Amazon, dan krijg je van Amazon meerdere extra opties om je merk en product beter te presenteren. Zowel binnen als buiten je productpagina’s krijg je kans om op het populaire platform je merk uitgebreid te presenteren. Het registreren van je merk is gratis en loont dus zeker!

Is al het bovenstaande nu iets te ingewikkeld of roept het juist alleen maar meer vragen op? Neem dan even contact met ons op, we helpen je graag verder!

 

Meer updates?

We houden je graag op de hoogte.

  • Alle nieuwste ontwikkelingen over marketplaces
  • Exclusieve uitnodigingen over kennisevents
  • Laatste ontwikkelingen binnen online marketing en meer
  • Maximaal één keer per maand

Meer blogs over

Marketplaces

Amazon Vine Program
Marketplaces
Karst Branderhorst

Vernieuwd: Amazon Vine Program!

In een wereld waar online winkelen de norm is geworden, spelen productbeoordelingen een belangrijke rol in de besluitvorming van consumenten. Amazon begrijpt dit als geen

Lees blog
50%

Je bent er bijna

Waar mogen we hem naar toe sturen?