5 Tips voor efficiënt linkbuilden

Om een website of webwinkel goed te laten scoren in Google zijn drie onderdelen ontzettend van belang, namelijk: techniek, content en het linkprofiel. Vanzelfsprekend dient de website op het gebied van techniek in orde te zijn zodat deze naar behoren werkt en snel geladen is. Daarnaast is content van belang, want zonder relevante content is het lastig voor Google om te bepalen aan welk onderwerp (in de meeste gevallen: de zoekopdracht) de website of webpagina gerelateerd is. Maar wat als meerdere websites optimaal presteren, de webteksten goed geschreven zijn en de meta-gegevens zijn netjes ingevuld? Dan zal een optimaal linkprofiel de doorslag geven om een betere positie in Google te krijgen dan die van concurrenten. Een optimaal linkprofiel kan niet alleen behaald worden door zoveel mogelijk linkjes aan te vragen. Er dient ook gekeken te worden naar de huidige backlinks, de kwaliteit van de backlinks en het gerelateerde onderwerp (topic) van de backlink. MvH Media geeft graag een vijftal handige tips om een linkbuilding traject op een efficiënte wijze te laten verlopen.

Tip 1: Maak gebruik van linkbuilding software

Wanneer binnen een korte tijd een goed linkprofiel opgebouwd moet worden, dan is het belangrijk om goede backlinks te kunnen achterhalen. Dat kan met specifieke linkbuilding software, er zijn ontzettend veel mogelijkheden voor. Maar de meest bekende en populaire programma’s zijn MOZ, MajesticSEO en Ahrefs. Met deze software kan eenvoudig achterhaald worden wat de huidige status is van het linkprofiel van elke website die wordt ingevuld. Dan kunnen verbeterpunten achterhaald worden op een eigen website én waar goed scorende concurrenten hun backlinks hebben verkregen.

Tip 2: Verwijder backlinks die niet relevant zijn

In het begin van een linkprofiel optimalisatie traject is het eens goed om te kijken naar de backlinks van een eigen website. Staan er links tussen waar de TrustRatio en CitationFlow op ‘0’ staan? Dan is het wellicht een idee om deze te verwijderen. Dat kan gedaan worden door een verzoek te versturen naar de betreffende webmaster. Maar backlinks kunnen ook op websites staan in eigen beheer, in dat geval kan de betreffende selectie backlinks zelf verwijderd worden.

Tip 3: Vraag links aan op pagina’s die gerelateerd zijn
aan jouw branche

Het klinkt heel logisch, maar probeer linkverzoeken te verkrijgen die gerelateerd zijn aan de betreffende website of webshop. Zou het gaan om een webshop die fietsen verkoopt, dan is een backlink op een telefoon gerelateerde pagina niet relevant voor de betreffende webshop. Het is wel zo dat de betreffende backlink pagina’s niet altijd in de topic (het gerelateerde onderwerp) staat waar dat je deze zou verwachten. Maar met een van de eerder genoemde software programma’s is snel te zien in welk topic de webpagina’s staan.

Tip 4: Vraag links aan met een hoge Trust Ratio

Een backlink op een onbelangrijke en onbetrouwbare pagina voegt nauwelijks iets toe aan een website of webshop. Probeer daarom links te verkrijgen op belangrijke pagina’s met een hoge betrouwbaarheid (Trust Flow). In dit geval is het verkrijgen van kwalitatief goede backlinks veel belangrijker dan de kwantiteit. Links met een hoge Trust Ratio kunnen vrij eenvoudig achterhaald worden met de genoemde software pakketten. Type de URL in van een concurrent die goed scoort om snel kwalitatief hoogwaardige backlinks te achterhalen.

Tip 5: Maak een planning zodat er niet teveel links in een keer aangevraagd worden

Een nare bijkomstigheid is dat er een penalty verkregen kan worden bij een enorme hoeveelheid nieuwe backlinks. Dus vraag nooit een grote hoeveelheid backlinks aan én pas goed op voor betaalde backlinks. Dit kan namelijk ook bestraft worden met een penalty van Google en dat is zonde van het werk en de posities in Google. Efficiënte linkbuilding neemt eenmaal tijd in beslag en het is beter om gestructureerd en periodiek linkverzoeken te versturen en linkruilen op te zetten.

Inmiddels is MvH Media al jaren werkzaam op het gebied van linkprofiel optimalisatie en bekend met alle voor- en nadelen van dit tijdrovende SEO traject. Zou je hier meer over willen weten? Neem dan gerust contact op met een van onze online marketeers, zij kunnen je alles vertellen over een sterk linkprofiel of het optimaliseren ervan.

Meer updates?

We houden je graag op de hoogte.

  • Alle nieuwste ontwikkelingen over online marketing
  • Exclusieve uitnodigingen over kennisevents
  • Laatste ontwikkelingen binnen online marketing en meer
  • Maximaal één keer per maand

Meer blogs over

online marketing

Online Marketing
Mark van Hattum

Boekentips 2023

Met de zomer voor de deur is het vaak een goed moment om even een stapje terug te doen. Lekker relaxen tijdens een welverdiende vakantie.

Lees meer
50%

Je bent er bijna

Waar mogen we hem naar toe sturen?