De concurrenten van Google en de invloed op jouw webshop

Iedere zoektocht begint anno 2017 online. Als je kijkt naar je eigen zoekgedrag is het erg gemakkelijk om bij een vraag een zoekopdracht in Google in te typen. De zoekmachinegigant verschuift daarom steeds meer van een zoekmachine naar een antwoordmachine. Logischerwijs is de marketingstrategie van websites en webshops dan ook met name gericht op zoekmachinemarketing. Goede zichtbaarheid binnen Google met advertenties of goede vindbaarheid op de keywords die aansluiten op jouw website of webshop zijn daarin leading. Maar is dit de enige manier om jouw producten onder de aandacht te brengen? Blijft Google marktleider of verschuift de concurrentie? In deze blog breng ik het zoekmachine-landschap in kaart voor de interessante markten, maar zoom ik ook in op de concurrenten van Google en hoe dit jouw (online) marketing strategie kan beïnvloeden.

Marktaandeel Google wereldwijd

De voor ons meest bekende zoekmachine is uiteraard Google. Niet gek dat in vrijwel ieder land Google ‘eenzaam aan de top’ staat als het gaat om verdeling in aandeel van zoekmachines. In verre landen, waar het overgrote deel van de Nederlandse ondernemer zich niet op richt, zien we uitschieters van andere marktleiders. Zo maken ze in China veelal gebruik van Baidu, in Rusland van Yandex, in Tsjechië van Seznam en in Korea van Naver.

Daarnaast hebben we de wat meer bekendere zoekmachines als Bing en Yahoo, maar ook opkomende zoekmachines als DuckDuckGo.

Al deze zoekmachines samengevoegd, laat zien dat Google verreweg de meest gebruikte zoekmachine ter wereld is. Onderstaande afbeelding geeft het procentuele marktaandeel van de laatste twaalf maanden aan (desktop, tablet en mobiel tezamen):

Marktaandeel Google wereldwijd

Zoals te zien is, staat Google stijf bovenaan wat betreft marktaandeel. Als we inzoomen per apparaat, zien we dat Google toch best wat afwijkende procentuele marktaandelen heeft. In absolute percentages betekent dit de volgende cijfers (gebaseerd op de afgelopen 12 maanden):

Wereldwijd marktaandeel Algemeen Desktop Mobiel Tablet
Google 92,06% 88,36% 94,8% 91,06%
Bing 2,92% 4,82% 1,89% 3,88%
Yahoo! 2,07% 3,41% 1,47% 3,25%
Baidu 1,39% 0,75% 1,02% 0,86%
Yandex 0,69% 1,26% 0,44% 0,62%

Het overblijvende percentage is verdeeld over alle andere zoekmachines ter wereld. Opvallend verschil zit hem met name in het marktaandeel van Desktop voor Google. Anderzijds zien we een wat hoger aandeel van Bing. Dit komt met name door de sterke integratie van de Bing zoekmachine in de nieuwe Windows (versies). Uiteraard zijn beide platformen van Microsoft.

Deze trend zet zich eigenlijk door heel Europa door. Opvallende cijfers geven aan dat met name in Noord Amerika Google’s marktaandeel ‘slechts’ 82,88% is (op Desktop). Hier neemt de integratie van Bing in Windows 10 de verantwoordelijkheid voor.

Marktaandelen zoekmachines Nederland

Ontwikkelt deze trend zich ook door voor de Nederlandse markt? Daarvoor zette ik wederom de cijfers op een rijtje:

Marktaandeel Google Nederland

In absolute percentages betekent dit de volgende cijfers (gebaseerd op de afgelopen 12 maanden):

Marktaandeel in Nederland Algemeen
Google 94,01%
Bing 3,52%
Yahoo! 1,03%
DuckDuckGo 0,43%
Startpagina 0,44%
Overig 0,47%

Bovenstaande tabel geeft aan dat Google de zoekmachine is waar (online) marketingtechnisch sterk rekening mee gehouden moet worden. Ook Bing snoept steeds meer marktaandeel af, door de integratie in de nieuwe Windows.

Per apparaat ziet dit er voor deze twee zoekmachines als volgt uit:

Marktaandeel Google en Bing in Nederland

Wederom komt Google als winnaar uit de strijd. Maar dan met name op het gebied van Tablet en Mobiel, waarbij Google bijna een monopolie heeft. Dit komt mede doordat Google Chrome de meest gebruikte browser in Nederland is. Maar iPhones en iPads worden daarnaast ook veel gebruikt. Dat Apple en Google concurrenten zijn is geen geheim. Apple heeft Google Maps al een keer geloosd als native app op hun devices, maar Google is toch blijven plakken. Zo betaalde Google Apple zelfs 1 miljard dollar voor het volgende privilege: de standaard zoekmachine worden in de Safari-app (dé native browser-app op Apple-devices).

Het verschil zit hem met name in Desktop, waarbij Windows 10 weer zorgt voor een marktaandeel voor Bing. Dit maakt onder andere Bing Adverteren een erg interessant kanaal.

Wat zijn de grootste concurrenten van Google?

Logischerwijs wordt gedacht dat andere zoekmachines de grootste concurrenten van Google zijn. Dit klopt enigszins ook, maar niet de allergrootste concurrenten. De allergrootste concurrent is namelijk Amazon, zo gaf Google een tijdje geleden al aan.

Dat geldt nu nog met name in het buitenland (en internationaal georiënteerde webshops), evenals eBay. Vergelijken we dat met de Nederlandse markt, komen partijen als Bol.com, Zalando en zelf Marktplaats in beeld als (indirecte) concurrenten. De zin waarmee ik dit blogartikel ben begonnen, geldt nog steeds: Iedere zoektocht begint anno 2017 online. En dat hoeft niet persé in een zoekmachine c.q. antwoordmachine te zij, op platformen als Bol.com of Zalando kun je evengoed je zoektocht beginnen. Groot voordeel van deze platformen is dat je gemakkelijk vooronderzoek kunt doen, prijzen kunt vergelijken, en recensies kunt lezen. Daarnaast is een bijkomend voordeel dat je al je bestelde items in één keer kunt afrekenen (in plaats van op meerdere webshops). Amerikaanse cijfers wijzen zelfs uit dat een op de drie consumenten hun online zoektocht beginnen op Amazon.

Hoe beïnvloeden platformen als Amazon en Bol.com mijn webshop?

In eerste instantie klinkt het verkopen van de producten via grote platformen als Amazon en Bol.com interessant. Dat is het ook, maar er zijn wel een aantal factoren waar goed over nagedacht moet worden alvorens producten hierop aangeboden worden:

  • Regels in het systeem. Amazon heeft bijvoorbeeld strikte regels in het aanleveren van foto’s (witte achtergrond) en productgegevens
  • EAN-codes zijn verplicht
  • Een percentage van het verkochte product gaat naar Amazon of Bol.com
  • De producten worden ‘de producten van Amazon of Bol.com’, waar je dus weinig tot geen invloed op hebt
  • Analyseren en monitoren is moeilijk, omdat deze partijen het nooit toelaten om bijvoorbeeld een tracking-code op te nemen.

Uiteraard biedt het ook vele voordelen, met als grootste voordeel het bereik van veel meer potentiële klanten. Veel consumenten in Duitsland beginnen hun zoektocht op Amazon (of eBay).

Deze voordelen, afgestreept tegen de voordelen die zoekmachinemarketing biedt, zijn niet te vergelijken. Google biedt namelijk onder andere de volgende voordelen:

  • SEO: je webshop is te optimaliseren voor de organische resultaten voor Google
  • SEA: Google biedt advertentiemogelijkheden in veel verschillende vormen en maten (inclusief diepe targeting)
  • De zoekmachinemarketing inspanningen zijn te analyseren (Google Analytics), te monitoren en bij te sturen
  • Je geeft via Google antwoord op een zoekvraag van de consument
  • Etc. etc. etc.

Wordt Google weggeconcurreerd?

Google is op dit moment te machtig om weggeconcurreerd te worden en dit zal nog een lange tijd zo blijven. Waar de zoekmachine-gigant enorm sterk in is, is het aantrekken van consumenten in hun eigen ecosysteem. Mensen zijn namelijk gewend geraakt aan de zoekmachine en hun mogelijkheden, evenals bijvoorbeeld Google Maps of een Gmail-account.

Wereldwijd zoekgedrag wijst uit dat op jaarbasis zelfs 2 biljoen (lees: 2.000.000.000.000) zoekopdrachten worden uitgevoerd. Om dat wat te verduidelijken, heb ik dit ontleed tot zoekopdrachten per seconde:

  • Zoekopdrachten per jaar: 2 biljoen
  • Zoekopdrachten per maand: 167 miljard
  • Zoekopdrachten per dag: 5,5 miljard
  • Zoekopdrachten per uur: 228 miljoen
  • Zoekopdrachten per minuut: 3,8 miljoen
  • Zoekopdrachten per seconde: 63.000

Dus nee, Google wordt niet weggeconcurreerd en ja, zoekmachinemarketing is nog altijd een onmisbaar marketingmiddel. Sterker nog: dit zal enkel nog gaan toenemen in de toekomst door het nog sterker ontwikkelen van het algoritme en het leveren van nóg relevantere zoekresultaten / antwoorden. Daarnaast is de verwachting dat Voice Search (natuurlijker zoeken) een enorme boost gaat krijgen de komende jaren.

Vragen over dit onderwerp? De online marketeers van MvH Media staan graag voor je klaar om nog meer te vertellen over zoekmachines of over het aanbieden van producten via bijvoorbeeld Amazon of Bol.com.

Bronnen: Overwinning visual – Designed by Freepik

Meer blogs over

online marketing

Online Marketing
Mark van Hattum

6 boekentips voor deze zomer

Het is bijna zover! Ondanks alles wat er op dit moment gaande is gaat de vakantieperiode binnenkort weer van start. Wellicht ga je naar het

Lees meer