Google Analytics 4: waar staan we anno 2021

Leestijd: 3 minuten

Google Analytics 4; dé vernieuwde analytische tool voor elke marketeer en ondernemer. De vernieuwde tool werd in oktober 2020 gelanceerd. Veel marketeers gebruiken momenteel echter nog Google Analytics 3. De vraag is dan ook: moeten we niet allemaal overstappen naar Google Analytics 4? Google denkt van wel. Wanneer je vandaag de dag Google Analytics installeert zal je, tenzij je Google Analytics 3 aanvinkt in de setup, automatisch Google Analytics 4 installeren.

In deze blog neem ik je mee in de ingrijpende veranderingen van Google Analytics 4 en hoe deze update jouw vakgebied of bedrijf verder kan helpen. Ook beantwoord ik hier de vraag: moet je overstappen of is het verstandig om voorlopig op Google Analytics 3 te werken?

Het grootste verschil tussen Google Analytics 3 en google Analytics 4

Het eerste wat gelijk opvalt aan Google Analytics 4 is dat het volledige design is veranderd. Het design heeft een modernere uitstraling en het menu is volledig veranderd. In het menu staan enkele bekende, maar ook veel onbekende categorieën. De reden hiervoor is dat Google Analytics 4 niet meer gefocust is op pageviews, maar op evenementen/gebeurtenissen. Waar je normaal een UI gebruikte voor de koppeling, krijg je voor Google Analytics 4 een measurement ID. Het lijken allemaal kleine veranderingen, maar diep in het platform is er structureel veel veranderd en zijn er zelfs functies volledig verdwenen.

Wat is er nieuw aan Google Analytics 4?

Tracking & reporting
Google Analytics is volledig omgebouwd met de verschuiving van focus op pageviews naar evenementen/gebeurtenissen en parameters. Deze verandering is zichtbaar en ingrijpend voor marketeers en ondernemers die in de data van Google Analytics willen duiken. Veel marketeers en ondernemers zullen hieraan moeten wennen, maar uiteindelijk zal het een makkelijker overzicht geven om jouw marketingdoelen te behalen en jouw bedrijf te sturen. De verschuiving in focus brengt een nieuwe metric (betrokkenheid) met zich mee. Deze optie geeft een meer gedetailleerd overzicht over hoe betrokken jouw klanten zijn bij jouw bedrijf. Met het toevoegen van deze nieuwe metric valt er ook één weg op het platform: de bouncerate. De bouncerate was vaak onbetrouwbaar om sturing te geven op je bedrijf, de engagement metric zal hier verandering in brengen.

Een andere nieuwe en opmerkelijke functie is: verbeterde metingen. Deze nieuwe functie stelt met één druk op de knop automatisch geavanceerde metingen in op je website zoals video engagement, uitgaande klikken, scrol gedrag en bestandsdownloads. Deze functie kan simpelweg aan worden gezet via het propertymenu onder gegevensstreams.

Google BiqQuery
Machine learning is altijd al een groot onderdeel geweest van Google Analytics 3. In Google Analytics 4 is dit nog belangrijker geworden met de toevoeging van Google BigQuery. Google BigQuery is een cloud data platform waarmee het mogelijk is om terabytes aan data in slechts seconden te verwerken. De tool versleutelt, dupliceert en verstuurt data naar meerdere data centrales zodat de service ten alle tijden splintersnel is.

Google BigQuery biedt de mogelijkheid om diepe analyses op de performance van je bedrijf uit te voeren. In combinatie met de verandering van de focus op Google Analytics van pageviews naar evenemnten/gebeurtenissen zal dit leiden tot meer gedetailleerde analyses voor jouw business. Hierbij kan gedacht worden aan voorspellende analyses of machine learning modellen om in te schatten waar je bedrijf over een jaar staat tot het opvullen van missende datastukken in datasets.

Cookies worden steeds minder gebruikt en overheden grijpen in op de privacy van hun burgers. Hierdoor zal het alleen maar moeilijker worden om de juiste sturing aan je bedrijf te geven omdat je simpelweg datastukken mist. BigQuery zou deze missende datastukken kunnen opvullen zodat ondernemers hun bedrijf alsnog de juiste sturing kunnen geven. De service is geheel gratis voor Google Analytics 4 gebruikers.

Privacy
Een grote zorg in de wereld gaat tegenwoordig uit naar de privacy bij het verzamelen van data. Google Analytics 4 speelt in op deze zorgen door extra functies toe te voegen waardoor je als bedrijf je website makkelijk AVG-proof kunt maken. Een van deze functies is de functie van BigQuery om je data op een andere locatie of andere locaties op te slaan. Op deze manier zorg je ervoor dat je altijd conform regelgeving je data opslaat.

Een andere opmerkelijke functie op het gebied van privacy is de consent modus. Deze nieuwe functie  is speciaal ontwikkeld voor websites die toestemming van gebruikers nodig hebben om analytische data te verzamelen. De nieuwe instelling maakt het mogelijk om op een eenvoudige manier Google tags anders te laten gedragen aan de hand van de optins waar toestemming voor is gegeven door de gebruiker.

Cookies worden hedendaags steeds minder gebruikt en dit zal in de toekomst met nieuwe wetgevingen alleen maar minder worden. Google Analytics 4 biedt hierbij een mogelijke oplossing met machine learning. De verwachting is dat door de geavanceerde software en de koppeling met BigQuery de missende datastukken in de toekomst mogelijk kunnen worden opgevuld.

 

Nadelen Google Analytics 4

Google Analytics 4 heeft vele voordelen, maar is nog volop in ontwikkeling. Een opvallend missend onderdeel zijn de vele functies voor E-commerce. Waar je in Google Analytics 3 een ruim scala aan opties en data kon verzamelen, zijn de opties voor e-commerce websites in Google Analytics 4 slechts beperkt tot 4 opties.

Naast e-commerce zijn er ook andere functies die missen in deze nieuwe versie van Google Analytics. Een van de missende functies is het kunnen aanmaken van een extra weergave, hierdoor is er momenteel geen enkele manier om een gefilterde en ongefilterde weergave aan te maken. Hiernaast kun je geen gebruik maken van multi-channel funnels en is er nog geen mogelijkheid om attributierapporten te creëren. De vraag is of deze functies in de toekomst nog worden toegevoegd of Google wellicht nog aan het werk is om een verbeterde functie te creëren.

Een andere opvallend minpunt is dat de data van Google Analytics 3 niet kan worden meegenomen naar Google Analytics 4. Beide versies tracken dus hun eigen data en het is niet mogelijk om deze naar elkaar toe te exporteren.

Aan de slag met Google Analytics 4

Doelen instellen
In Google Analytics 3 kon je in het beheerdersmenu onder het kopje doelen ieder individueel doel apart instellen. Google Analytics 4 brengt hier verandering in door het doelenoverzicht te veranderen in een conversieoverzicht. Om een doel in het conversieoverzicht op te slaan kun je onder het kopje events (categorie gebeurtenissen) naar het overzicht gaan van alle gebeurtenissen die je hebt ingesteld. Met één druk op de knop sla jij de gekozen gebeurtenis direct op als conversie en kun je deze terugvinden in jouw conversieoverzicht.

Filters instellen
In Google Analytics 3 had je de mogelijkheid om makkelijk per weergave één of meerdere datafilters aan te maken. In Google Analytics 4 is dit volledig veranderd en daarom is het raadzaam om een verstandige keuze te maken bij het opstellen van de filters. Google Analytics 4 beschikt niet over de mogelijkheid om een extra (ongefilterde) weergave aan te maken. Hiernaast worden de filters niet met terugwerkende kracht op data in het verleden toegepast. Bij het opzetten van Google Analytics 4 moet je dus de keuze maken of je wilt gaan voor meerdere filters op je data of een volledig ongefilterde data zodat je niks mist.

E-commerce tracking instellen
In Google Analytics 3 kon via de beheerdersweergave e-commerce tracking ingesteld worden en direct verschillende funnels ingesteld worden. In Google Analytics 4 is dit een stuk ingewikkelder. Om e-commerce tracking in te stellen in Google Analytics 4 heb je het volgende nodig: een webshop, datalayer, Google Tag Manager en Google Analytics 4. Het lastig deel is hierbij de datalayer. Een datalayer is een “datalaag” op je website die informatie over bijvoorbeeld het product verstuurt naar Google tag manager. Zo kan op een eenvoudige manier worden uitgelezen welke producten het meest worden verkocht en bij welke producten het winkelwagentje het meest wordt verlaten. Mocht je gebruik maken van WordPress dan zijn er genoeg plug-ins die ervoor zorgen dat de datalayer op je website wordt ingesteld en je direct via Google tag manager aan de slag kan. Gebruik je andere systemen dan is het verstandig om een programmeur de datalayer te laten implementeren. Laat je programmeur dit artikel zien om hem op weg te helpen. Nadat je de datalayer hebt ingesteld kun je beginnen aan het instellen van de tags, triggers en variabelen in Google tag manager.

Kunnen we Google Analytics 3 al verwijderen en volledig overstappen naar Google Analytics 4?
Door de ontbrekende functies op Google Analytics 4 is het nog niet verstandig om volledig over te stappen op de nieuwe versie. Wel is het slim om de nieuwe versie naast de oude versie te laten draaien. Google Analytics 4 zal mede door de machine learning en BigQuery functie een grote rol gaan spelen wanneer cookies steeds minder belangrijk gaan worden. Vroeg of laat zullen we de analyses nodig hebben om de missende datastukken op te vullen. Installeer daarom nu al Google Analytics 4 en laat deze naast Google Analytics 3 draaien om op beide versies genoeg data te verzamelen. Deze property kun je vervolgens raadplegen om diepe analyses uit te voeren of simpelweg meer te weten te komen over de engagement van je klanten. Vroeg of laat zullen we allemaal overstappen dus begin vandaag nog met data verzamelen en bespaar problemen voor in de toekomst.

Meer updates?

We houden je graag op de hoogte.

  • Alle nieuwste ontwikkelingen over online marketing
  • Exclusieve uitnodigingen over kennisevents
  • Laatste ontwikkelingen binnen online marketing en meer
  • Maximaal één keer per maand

Meer blogs over

online marketing

50%

Je bent er bijna

Waar mogen we hem naar toe sturen?