Google Consent Mode: alles wat je moet weten

Leestijd: 4 minuten

Het einde van het tijdperk van Cookies. Voor nagenoeg alle cookies omtrent dataverzameling moet sinds de start van de AVG-wet expliciet toestemming worden gegeven voor iedere categorie aan cookies. Dit zorgt voor minder data en minder goed presterende campagnes. Door deze ontwikkeling kwam Google al snel met Google Consent Mode, waardoor je op een privacy vriendelijke manier toch voldoende data kan blijven verzamelen. Weinig marketeers en ondernemers zijn momenteel nog bekend met deze handige nieuwe feature. In dit blog neem ik je mee in de wereld van cookies en zorg ik ervoor dat jij alles weet over Google Consent Mode. Na het lezen van deze blog weet je wat Google Consent Mode inhoud, waarom deze nieuwe feature belangrijk is en hoe je data kunt blijven verzamelen en tegelijkertijd de privacy van je gebruikers kunt waarborgen.

Wat is Google Consent Mode?

De AVG-wet: als ondernemer kun je er niet meer omheen. De AVG-wet is ontwikkeld om meer privacy aan consumenten te bieden. Onder de AVG-wet valt onder andere het onderwerp cookies. Sinds de ingang van de AVG-wet zijn bedrijven verplicht om op de website een cookiebanner te vertonen met hierin alle categorieën aan cookies:

Noodzakelijk Cookies: Deze cookies zijn benodigd om de website volledig te laten functioneren en zijn dus noodzakelijk.

Voorkeuren: Deze cookies zijn niet noodzakelijk, de website kan werken zonder deze cookies.

Statistieken: Onder deze cookies behoren alle cookies die statistieke data verzamelen zoals Google Analytics.

Marketing: Onder deze categorie vallen alle cookies die voor marketingdoeleinden worden gebruikt, in de basis zijn dit cookies voor bijvoorbeeld YouTube of advertenties.

 

Bij de implementatie van een cookiebanner is het verplicht om de bezoeker zelf de mogelijkheid te geven goedkeuring te geven aan cookies. Het is dus niet toegestaan om alle vinkjes in de cookiebanner aan te zetten, de gebruiker moet zelf iedere individuele categorie aanvinken. Dit kan er uiteindelijk voor zorgen dat wanneer een gebruiker snel de cookiebanner weg klikt er dus bijna geen data wordt verzameld aangezien er dan alleen de categorie noodzakelijke cookies is aangevinkt.  Een grote angst onder marketeers en bedrijven is dat we uiteindelijk veel data gaan verliezen door het einde van het cookie-tijdperk.

Dit zal niet alleen impact hebben op de winstmarges van advertentiecampagnes, maar ook op de algemene sturing van je bedrijf, je geeft immers sturing aan je bedrijf middels data. Google Consent Mode speelt op dit probleem in. Google Consent Mode zorgt ervoor dat de cookies van Google (bijvoorbeeld Google Analytics, Google Ads en Google Tag Manager) alleen worden geactiveerd waar de gebruiker expliciet toestemming voor heeft gegeven. Geeft een gebruiker geen toestemming dan worden deze Google Cookies automatisch geblokkeerd. Dit zal er voor zorgen dat je AVG-conform data verzameld maar tegelijkertijd dus ook veel data verliest. Ook hier speelt Google consent mode op in. Google Consent Mode zorgt ervoor dat wanneer iemand geen toestemming geeft alsnog enkele datastromen worden geanonimiseerd en worden verzameld. Ondanks dat het verlies van Cookies een groot impact zal hebben, wordt deze impact wel geminimaliseerd door data die vergaart wordt uit de anonieme datastromen.

Waarom is Google Consent juist nu zo belangrijk?

Bedrijven over de hele wereld gebruiken persoonlijke data van gebruikers om advertenties op specifieke groepen te targeten. Privacy-wetgevers zijn het hier niet mee eens en al snel kwam GDPR aan het licht. Sinds 25 mei 2018 is het verplicht om aan iedere individuele gebruiker op je website toestemming te vragen voor cookies. Zoals eerder verteld in deze blog moet iedere bezoekers specifiek toestemming geven voor iedere cookie-categorie.  Dit gaat ervoor zorgen dat marketeers veel minder data zullen binnenhalen voor de campagnes. Om dit dataverlies te beperken zorgt Google Consent Mode ervoor dat deze data in grote mate alsnog wordt binnengehaald, maar dan volledig geanonimiseerd. De data is weliswaar anoniem, maar door de opkomende AI-toepassingen in data-collection wordt verwacht dat we door middel van machine learning uiteindelijk deze missende stukken data kunnen opvullen. Bij de toepassing van machine learning kan gedacht worden aan bijvoorbeeld de vernieuwde tool Google Analytics 4. De nieuwe tool van Google maakt gebruik van Machine Learning en zorgt ervoor dat je nog diepere analyses kan maken op de verzamelde data.

Hoe werkt Google Consent Mode?

Google Consent Mode is een API die ervoor zorgt dat alle cookies van je website worden geactiveerd of geblokkeerd naar aanleiding van de gegeven “consents” op de cookie-categorieën. Google komt hierbij met 2 tag settings om je cookies te managen: Analytics_storage en ad_storage.

Google Consent Mode met Google Analytics

Met gebruik van de analytics_storage tag setting beheert Google Consent-Mode de statistische cookies. Wanneer bezoekers op de website geen toestemming geven voor statistische cookies worden er pings naar Google Analytics gestuurd. Deze pings bevatten geen cookies. Deze zogenoemde pings zorgen ervoor dat er anonieme basis-metingen van de website worden verzameld. De data bestaat uit:

  • Timestamps van websitebezoekers
  • User agent
  • Hoe belanden de bezoekers op je pagina (referrer)
  • Of de huidige of voorgaande pagina advertentie-click informatie bevat
  • Een random nummer bij iedere paginalading

Door Google Consent Mode op je website te implementeren zorg je ervoor dat je conform de wet data verzamelt maar ook genoeg data verzamelt om je bedrijf voldoende sturing te geven.

Google Consent Mode met Google Analytics. [ad_storage]

De ad_storage tag setting zorgt ervoor dat Google Consent Mode controle krijgt over de marketingcookies op je website. Kiest een gebruiker om toestemming te geven voor de marketing-cookies, dan zal er niks veranderen, alle data zal worden verzameld. Wanneer een gebruiker ervoor kiest om geen toestemming te geven voor marketingcookies zal Google Consent Mode ervoor zorgen dat alle niet marketing gerelateerde tags worden aangepast en geen cookies zullen gebruiken.

Hiernaast zal Google Consent Mode ervoor zorgen dat alle conversies alsnog kunnen worden doorgemeten. Dit gebeurt ook zonder persoonlijke data, zonder cookies en met gebruik van zogenoemde “pings” die kleine brokken data doorsturen. Deze data is volledig anoniem en bevat dus geen data voor retargeting.

Google Consent Mode past automatisch tags aan van cookies van verschillende Google platformen. Op het moment van schrijven ondersteund Google Consent Mode de volgende platformen:

  • Google Analytics
  • Google Tag Manager
  • Google Ads
  • Gtag
  • Floodlight
  • Conversion Linker

Conversion modelling for Google Ads

Recentelijk gelanceerd door Google Consent Mode in april 2021, conversion modelling. Conversion modelling is een privacy vriendelijk feature die de kans van advertentie-interacties en conversies op je website meet. De nieuwe tool maakt gebruik van alle anonieme data die is verzameld van websitebezoekers die geen toestemming geven voor cookies. Hierna analyseert de tool de data van de bezoekers die wel toestemming hebben gegeven en geeft hierbij een indicatie over hoe de anonieme gebruikers zich op je domein hebben gedragen.

Voor de setup in Google Ads hoef je niks aan te passen. Conversion modelling wordt automatisch geïntegreerd in je Google Ads campagne rapport.

Statistieken wijzen uit dat de kans dat een gebruiker converteert die toestemming heeft gegeven voor cookies 2 tot 5 keer zo groot is als een gebruiker die geen toestemming heeft gegeven. Dit kan echter per industrie en conversietype verschillen.

Vanaf april 2021 is consent modelling beschikbaar voor rapporten en biedingen in je Google Ads account. Naast het zorgvuldig installeren van Google Consent Mode zijn er geen acties vereist om gebruik te maken van deze nieuwe functie. Onder de kolom conversies zul je automatisch modelled conversions zien terugkomen. Modelled conversion heeft impact op alle rapporten die gebruik maken van de conversie-kolom.

Implementatie: Cookiebot & Google Consent Mode

Een van de makkelijkste manieren om Google Consent Mode te implementeren is met gebruik van Cookiebot. Cookiebot is een marktleider op het gebied van cookiebanners en werkt naadloos met Google Consent Mode. De tool zorgt er niet alleen voor dat cookies op de juiste manier worden geclassificeerd, maar ook op een gemakkelijke manier aan Google Consent Mode kan worden gekoppeld. Dit komt omdat Cookiebot automatisch de toestemmingen ofwel “consents” op cookies naar Google verstuurd. Hierdoor kan Google Consent naadloos zijn werk doen. Om dit voor elkaar te krijgen is het belangrijk dat eerst cookiebot op een juiste manier wordt geïmplementeerd op je website. Let er bij de implementatie op dat je overige niet-geclassificeerde cookies handmatig toewijst aan een categorie. Na de implementatie van cookiebot kun je aan de slag gaan met de implementatie van Google Consent Mode.

Voordelen Cookiebot:

  • Een GDPR-approved cookiebanner op je website
  • Automatische classificatie cookies
  • Naadloze integratie met Google Consent Mode
  • Lage maandelijkse abonnementskosten

Google Consent Mode is een API die met cookiebot geïntegreerd wordt. Wanneer je cookiebot op de juiste manier hebt geïnstalleerd kun je onderstaande code boven de gtag.js of in de GTM-code toevoegen:

Voor optimaal resultaat raad ik je aan om de scripts in de volgende volgorde te laden:

  1. Consent Mode
  2. Cookiebot CMP
  3. Google Tag Manager / gtag

MvH Media is officieel partner van Cookiebot

MvH Media is officieel partner van Cookiebot. Door deze samenwerking hebben we de kennis en expertise in huis om ervoor te zorgen dat je website ook in absentie van cookies nog voldoende data kan binnenhalen. Heb je vragen over Google Consent Mode of heeft jouw bedrijf moeite met het vinden van de juiste strategie bij het verzamelen van data? Wacht dan niet langer en neem contact op met de specialisten van MvH Media .

Meer updates?

We houden je graag op de hoogte.

  • Alle nieuwste ontwikkelingen over online marketing
  • Exclusieve uitnodigingen over kennisevents
  • Laatste ontwikkelingen binnen online marketing en meer
  • Maximaal één keer per maand

Meer blogs over

online marketing

50%

Je bent er bijna

Waar mogen we hem naar toe sturen?