Google Zoekwoordplanner combineert zoekvolumes

Hoewel het voor een aantal keywords al een tijdje (lees: maandje) actief is, lijkt het momenteel voor vrijwel alle keywords uitgerold te zijn: Google Zoekwoordplanner combineert zoekvolumes. Veel online marketeers en online ondernemers gebruiken software om zoekwoorden te achterhalen die data en volumes halen uit de database van de grootste zoekmachine ter wereld. Zo worden inzichten verkregen in zoekvolume en klikprijzen van bepaalde zoekwoorden en/of combinaties. Op deze manier was voorheen gemakkelijk te achterhalen op welke zoekwoorden maandelijks veel wordt gezocht en op welke zoekwoorden (of combinaties) minder wordt gezocht. In de regel geldt: hoe minder zoekvolume, hoe minder concurrenten je hebt op dit zoekwoord. Handig, zou je zeggen. De zoekmachine gigant heeft echter een (in onze ogen) ingrijpende verandering doorgevoerd. Google heeft er namelijk voor gekozen om data te combineren. Individuele schattingen van zoekvolumes, maar ook klikprijzen (Google AdWords) zijn dus bijna niet meer mogelijk.

Wat voor zoekwoorden worden gecombineerd?

Als online marketing specialist zijn we hier uiteraard dagelijks mee bezig. Er zijn een aantal soorten zoekwoorden die door de Google Zoekwoordplanner gecombineerd worden. We hebben de belangrijkste uitkomsten uit onze test opgesomd:

Meervouden en niet-meervoud voor zoekwoorden (én combinaties)

 

Verkleinwoorden

 

Woorden met én zonder spatie

 

Volgorde van long-tail keywords

 

In sommige gevallen geeft de Zoekwoordplanner zelfs hetzelfde zoekwoord voor synoniemen.

Buiten het feit dat het lastig is om de juiste zoekwoorden te zoeken voor je online campagne, is er nog een bijkomend probleem. Als voorbeeld nemen we hypotheek én hypotheken, waar een maandelijks zoekvolume van 49.500 wordt gesuggereerd. Helaas is het niet het geval dat deze beide keywords afzonderlijk het zoekvolume zullen opleveren (wat zou betekenen dat goed scoren op beide zoekwoorden kans geeft op bijna 100.000 zoekvolume). In realiteit is dat de data van de twee keywords zo gecombineerd zijn, dat deze samen het zoekvolume van 49.500 opleveren.

Waarom doet Google dit?

Wat we in onze blogs vrijwel iedere keer roepen, is dat Google’s hoofddoel nog altijd het meest relevante resultaat voor de gebruiker tonen is. De zoekmachine denkt: ‘Als de intentie achter de zoekopdracht hetzelfde is, waarom zouden we dit dan niet bundelen?’. In feite is dit de meest logische gedachte. Content zal ook veel natuurlijker gaan ogen, omdat met niet meer enkel op een meervoud-zoekwoord focust, maar ook varianten als enkelvoud of verkleinwoorden gaat gebruiken.

Op welke keywords moet ik nu focussen?

De verandering heeft in zeker mate een grote impact. Wie weet focus je al maandenlang op een keyword waar in feite veel minder op wordt gezocht dan de Google Zoekwoordplanner je in eerste instantie aangaf. Google wil echter dat pagina’s wereldwijd worden geoptimaliseerd voor alle ‘soorten’ zoekwoorden. Gratis tip: gebruik de suggestie tool van Google!

Al met al wordt een online campagne alleen maar complexer. Begin daarom nooit klakkeloos te focussen op één enkel keyword. Hulp nodig met het  invullen van je online strategie? Neem gerust contact op met onze specialisten!

Meer updates?

We houden je graag op de hoogte.

  • Alle nieuwste ontwikkelingen over online marketing
  • Exclusieve uitnodigingen over kennisevents
  • Laatste ontwikkelingen binnen online marketing en meer
  • Maximaal één keer per maand

Meer blogs over

online marketing

50%

Je bent er bijna

Waar mogen we hem naar toe sturen?