Hoe haal jij het maximale uit de feestdagen met je online campagnes?

Leestijd: 5 minuten

De feestdagen lijken nog ver weg, maar juist nu is het al belangrijk om hiermee aan de slag te gaan. Voor veel bedrijven is dit dé periode om het verschil te maken. Zorg er dan ook voor dat je tijdens dit seizoen optimaal inzet met je online strategie én dat je hier op tijd mee start. In deze blog vertellen we meer hoe jij het maximale uit je online campagnes haalt tijdens de feestdagen.

Allereerst gaan we in op het bepalen van de juiste strategie. Daarna zullen we concrete voorbeelden en per kanaal best practices geven om tijdens de feestdagen online succesvol te zijn.

Wanneer start je met de voorbereidingen?

Consumenten beginnen na de zomer al met oriënteren voor de feestdagen. In onderstaande grafiek zie je dat eind september al de stijging begint in het zoekvolume van zoekwoorden in combinatie met “kerst”.

Om die oriënterende bezoekers te bereiken is het belangrijk om je online campagnes op tijd in te richten en online te zetten. Het is daarom van belang om in de juiste fase van de funnel de beste kanalen in te zetten. Pinterest is bijvoorbeeld een oriëntatiekanaal. Dit kanaal zal door potentiële consumenten worden gebruikt in de oriëntatiefase. Start daarom al rond september met het creëren van zichtbaarheid op Pinterest.

Aan welke acties moet ik denken?

Het is belangrijk om van tevoren te oriënteren welke kortingsactie geschikt is voor jouw bedrijf. Dit zou je bijvoorbeeld kunnen bepalen door een onderzoek te doen naar de acties die concurrenten vorig jaar hebben toegepast. Een ding is zeker: met een 5% korting tijdens Black Friday ga jij niet opvallen. Wij adviseren daarom om iets meer in te leveren op marge, waardoor jij wel een nieuwe stroom van verkeer naar je website trekt. Die nieuwe doelgroep is namelijk erg belangrijk voor je bedrijf. Zo komen ze wellicht ná alle acties ook nog een keer terug op jouw website.

Hoe haal ik het maximale uit Google Ads?

Het adverteren binnen Google Ads bestaat uit meerdere mogelijkheden. We zetten kort de mogelijkheden binnen tekstadvertenties, shoppingadvertenties én display advertenties voor je op een rijtje. Overkoepelend is het belangrijk om in al je campagnes (en op je website) consistent te zijn in je acties en opzet. Zorg dat overal de acties op dezelfde manier en in dezelfde huisstijl naar voren komen.

Tekstadvertenties

In de tekstadvertenties kun je als tweede kop je actie duidelijk naar voren laten komen. Deze tweede kop wordt namelijk altijd vertoond (in tegenstelling tot de derde kop). Daarnaast zijn er leuke extra uitbreidingen die je kunt toevoegen aan je advertenties. Denk bijvoorbeeld aan een countdown die aftelt naar het einde van de actie. Hiermee creëer je haast bij de zoeker om toch de producten nog te kopen voordat de aanbieding voorbij is.

Zorg verder dat je de advertenties aanvult met aantrekkelijke extensies. Met extensies kun je extra informatie toevoegen aan je advertenties, zoals locatiegegevens, links naar pagina’s op je website en je telefoonnummer. Verder kun je extra opvallen door nieuwe beeldextensies toe te voegen aan de advertenties. In onze eerdere blog vind je meer informatie over het optimaal inzetten van beeldextensies

Tot slot kun je ook een zoekwoordenonderzoek doen om te achterhalen of op de zoekwoorden in je huidige campagne ook wordt gezocht in combinatie met “kerst” of “Black Friday”. Mocht er voldoende zoekvolume zijn, is het relevant om deze toe te voegen als zoekwoorden aan je campagnes.

Shopping advertenties

Als je shopping advertenties inzet, is het belangrijk om de kortingen daadwerkelijk door te voeren op je website in plaats van het werken met een aparte kortingscode. Als je de korting namelijk als “Sale Price” doorvoert op je website, wordt dit groot weergeven door Google in de shopping advertenties (zie het voorbeeld hieronder). Als je werkt met kortingscodes wordt deze sale niet zichtbaar in jouw shopping resultaten. Vergeet ook niet om de data dat de actie loopt in te geven bij “Sale_effective_date”. Google zal dan precies op die dagen de kortingen laten zien.

Binnen shopping advertenties zijn er ook Local Inventory Ads (LIA). Dit zijn shopping advertenties met informatie over de winkelvoorraad. Hierdoor worden jouw producten én winkel onder de aandacht gebracht van zoekers in de buurt van jouw winkel. Het feit is dat 46% van alle zoekopdrachten binnen Google een lokale intentie heeft, waardoor LIA interessant is voor alle ondernemers met een fysieke winkel. Zeker nu de winkels weer open zijn na de lockdown is dit een belangrijke kans. Meer informatie over LIA vind je in een eerder gepubliceerde blog op onze website

Display advertenties

Display advertenties zijn goede middelen om tijdens de oriëntatiefase zichtbaarheid te creëren. Door voorafgaand aan de feestdagen een display campagne op te zetten voor “nieuw bereik” kun je zichtbaarheid creëren voor interessante potentiële doelgroepen die nog niet bekend zijn met jouw onderneming. Daarnaast kun je met een remarketing campagne je huidige klanten / websitebezoekers op de hoogte brengen van je (aankomende) acties wanneer ze online aan het surfen zijn.

Automatische biedstrategie

Binnen MvH Media zijn we voorstander van de automatische biedstrategieën binnen Google. Wanneer je een automatische biedstrategie toepast, is het belangrijk om deze rekening te laten houden met de korte stijging in conversieratio tijdens de feestdagen. Dit doe je door je verwachte conversiestijging in te stellen bij “Seasonality adjustments”. Door deze aanpassingen kan de strategie bijgestuurd worden. Daarnaast zal na de actie de strategie niet te veel budget blijven uitgeven door te blijven sturen op de extra hoge conversies.

Zorg er daarnaast voor dat de automatische biedstrategie tijdens de piekdagen niet wordt beperkt door budget. Het is jammer als je advertenties vanaf 12:00 uur niet meer worden weergegeven omdat je dagbudget op is. Daardoor zul je veel conversies mislopen, die gerealiseerd kunnen worden voor dezelfde ROAS. Zet dus tijdens de piekdagen je budget hoger, zodat de biedstrategie voldoende ruimte heeft om te sturen op conversies.

Hoe haal ik het maximale uit Social Media tijdens de feestdagen?

Social Media is vooral belangrijk voor het creëren van zichtbaarheid. Binnen Social Media campagnes kun je namelijk mensen bereiken die nog niet op zoek zijn naar je producten (of zelfs producten voor kerst). Hieronder gaan we in op de verschillende mogelijkheden binnen de Social Media campagnes.

Vooraankondiging: Leads verzamelen

Wij adviseren om ruim voordat Black Friday daadwerkelijk plaatsvindt, je advertenties al te richten op het verzamelen van leads. Een best practice is bijvoorbeeld het sturen op het inschrijven op de nieuwsbrief. Deze e-mailadressen kunnen later gebruikt worden voor e-mailmarketing. Een andere manier is het sturen op het maken van een verlanglijstje, waarbij consumenten alvast de producten in het winkelmandje zetten die ze tijdens Black Friday willen kopen. Wanneer de actie live gaat, kunnen zij deze producten meteen bestellen.

Belang van goede doelgroepen en content

Als je een leads-campagne hebt aangemaakt zoals hierboven beschreven, is het belangrijk om de mensen die reageren op de campagne ook daadwerkelijk op te nemen in doelgroepen. Zeker nu de iOS update 14 uit is gebracht. Met deze update kunnen consumenten op Facebook aangeven dat ze geen gepersonaliseerde reclame meer willen ontvangen. Het is dus belangrijk om zelf remarketing groepen aan te maken die niet gebaseerd zijn op cookies. Dit kan bijvoorbeeld op basis van acties, denk aan: lead formulier geopend, video bekeken of de Facebook- of Instagramshop bezocht. 

Facebook/Instagram shop

Als er genoeg zoekvolume is op belangrijke zoekwoorden in combinatie met “kerst” of “Black Friday” is het relevant om met specifieke landingspagina’s in te haken en in te richten op die zoekwoorden. Ons advies is om deze landingspagina’s ruim voor de feestdagen live te zetten, zodat je ook autoriteit kan opbouwen op deze pagina’s. De pagina’s kun je voordat Black Friday begonnen is nog richten op het feit dat Black Friday er weer aan gaat komen. Zorg wel dat deze pagina’s nog niet zichtbaar zijn vanuit het menu, aangezien ze niet heel het jaar relevant zijn. De landingspagina’s kun je ook weer goed gebruiken in de advertenties van Google Ads. Een win-win situatie dus!

Google Post

Als je een Google Mijn Bedrijf account hebt, kun je binnen dat account een Google Post aanmaken. In die post kun je ook feestdagenacties naar voren laten komen. Daarnaast kun je ook belangrijke producten belichten in deze post waardoor deze nog meer opvallen.

Laatste tips

Zoals je hierboven hebt gelezen is er een breed scala aan opties als het gaat om promotie tijdens de feestdagen. Een goede voorbereiding voor de feestdagen is dan ook erg belangrijk. Om af te sluiten hebben we nog een paar extra tips waardoor je nog meer uit je onlinecampagnes kunt halen:

  • Zorg dat je voldoende voorraad hebt van de producten die je gaat promoten. Dat betekent dus op tijd je voorraad op orde hebben. Of zorg juist dat je de acties toepast op producten waar nog (te)veel voorraad van is.
  • Bepaal van tevoren of je bestaande klanten speciaal wilt targeten tijdens de feestdagen. Zo zou je bestaande klanten eerst op de hoogte kunnen brengen van de aankomende acties of die klanten een speciale kortingscode geven voor extra korting.
  • Als je richt op B2B met jouw bedrijf en je besluit om geen acties te houden, is het alsnog belangrijk om op tijd rekening te houden met de aankomende feestdagen. Bepaalde producten zullen veel ingekocht worden vanaf september, denk hierbij bijvoorbeeld aan verzenddozen. Daarnaast is het goed om naast je voorraad op peil te houden ook online zichtbaar te zijn voor de potentiële afnemers.
  • Reken campagnes niet altijd af op het aantal aankopen die ze genereren. De campagnes die gericht zijn op het creëren van zichtbaarheid zullen er voor zorgen dat oriënterende bezoekers bereikt worden. Het zal even duren voordat deze oriënterende bezoekers daadwerkelijk de aankoop doen, waardoor de aankoop niet toegerekend zal worden aan de campagne. Houd dus altijd het doel van de campagne in je achterhoofd als je de resultaten van de campagnes gaat beoordelen.

Heb je vragen naar aanleiding van deze blog? Of wil je hulp bij het testen of opzetten van de online feestdagencampagnes? Neem dan vrijblijvend contact met ons op.

Meer updates?

We houden je graag op de hoogte.

  • Alle nieuwste ontwikkelingen over online marketing
  • Exclusieve uitnodigingen over kennisevents
  • Laatste ontwikkelingen binnen online marketing en meer
  • Maximaal één keer per maand

Meer blogs over

online marketing

50%

Je bent er bijna

Waar mogen we hem naar toe sturen?