Maak optimaal gebruik van Click & Collect

Leestijd: 6 minuten

Het hoge woord is eruit: De lockdown wordt verlengd. Gelukkig wel met een aantal versoepelingen. Dit biedt weer nieuwe kansen en mogelijkheden om jouw winkel lokaal op de kaart te zetten. Zorg ervoor dat je helemaal bent voorbereid en dat je potentiële klanten bestellingen af kunnen halen in je fysieke winkel. Hoe kun jij er dan voor zorgen dat iedereen het weet? We hebben een aantal SEO, SEA en Social Media tips voor je op een rijtje gezet.

Blijf in contact met je klant

Het is ontzettend belangrijk dat je in contact blijft met je klant. Zoek de interactie op en ga het gesprek met je doelgroep aan. Plaats berichten via je social media kanalen, breng én houdt hen op de hoogte over afhaalmogelijkheden in je fyeke winkel en laat weten dat je ook te bereiken bent via Facebook Messenger of WhatsApp bijvoorbeeld. Ga daarnaast ook soft conversies meten, zodat je de impact meet van de mogelijkheid tot afhalen.

SEO vindbaarheid met Click & Collect

Google Mijn Bedrijf – Openingstijden

Evenals bij de eerdere lockdown adviseren we nog altijd de openingstijden van je fysieke locatie op gesloten te zetten. Die doe je door de aangepaste openingstijden vooruit te plannen op gesloten, in plaats van het ‘hard’ direct sluiten van de locatie.

Daarnaast blijft het advies wél de bereikbaarheid te onderstrepen door Openingstijden voor online service toe te voegen. Als toevoeging, bij Click & Collect, kun je speciale openingstijden voor Afhalen toevoegen:

Uiteindelijk komt dat er in Google zo uit te zien:

Kortom adviseren we de volgende acties:

  • Openingstijden van de winkel sluiten met aangepaste openingstijden
  • Extra openingstijden toevoegen voor Online services (klantenservice)
  • Extra openingstijden toevoegen voor Afhalen

Google Mijn Bedrijf – Attributen

Vorige keer tijdens de lockdown adviseerden we om het attribuut Winkelbezoek mogelijk op inactief te zetten, waardoor duidelijk werd dat een winkelbezoek niet mogelijk is.

Als toevoeging voor Click & Collect zouden daar de attributen Ophalen in de winkel en Buiten afhalen aan toegevoegd kunnen worden:

Uiteindelijk komt dat er in Google zo uit te zien:

Google Mijn Bedrijf – COVID-19 Update

Als extra toevoeging is het aan te raden de COVID-19 meldingen te updaten, wegens de prominente positie. Het verschil met een Google Post die je wellicht gewend bent, is dat deze prominenter aanwezig is binnen je Google Mijn Bedrijf profiel:

Tip: gebruik UTM-tracking in je Call To Action button, zodat je de klikken daarop kunt tracken.

Meerdere locaties? 

Dan is het advies dit via bulk te doen. Via een export/import via Google Mijn Bedrijf van je locaties is dit een echte time-saver.

Met SEA zichtbaarheid creëren voor Click & Collect

Lokale zoekcampagne

Gaat jouw winkel ook open voor bestellen en afhalen? Zorg ervoor dat dit goed zichtbaar is onder de doelgroep rondom de winkel(s)! Maak een zoekcampagne met als targetinglocatie een relevante straal rondom jouw winkel(s) en benadruk de mogelijkheid voor het afhalen in je winkel in je advertentiekoppen. Zo ga jij de nieuwe mogelijkheden optimaal benutten!

Maak een relevante conversie-set

In je lopende campagnes stuur je hoogstwaarschijnlijk nóg niet op “Click & Collect” bestellingen, maar eerder op bijvoorbeeld Winkelbezoeken (die nu helaas niet gerealiseerd kunnen worden) in combinatie met online bestellingen. Zorg er gedurende deze lockdown voor dat jouw campagnes ook actief gaan sturen op afhaalbestellingen door dit als (soft)-conversie door te meten en toe te voegen aan de conversieset van je campagnes.

Kun je een gemiddelde waarde toekennen aan de conversie “Click & Collect”? Geef een conversiewaarde mee aan deze nieuwe conversie en laat ook je campagnes die op een ROAS-biedstrategie sturen, sturen op deze conversiewaarde, die juist nu super belangrijk is!

Advertentie-extensies inrichten

Nieuwe mogelijkheden, zoals het afhalen in je fysieke winkel, zijn ook altijd goed om te verwerken in je extensies, om deze mogelijkheid zo weer extra onder de aandacht te brengen. Laat deze mogelijkheid terugkomen in zowel je sitelinkextensies als in je highlightextensies. 

Display campagne

Bovenstaand hebben we al de inzet van een lokale zoekcampagne benadrukt, maar ook een Display campagne rondom je locatie(s) is heel interessant om extra zichtbaarheid te creëren om het ‘afhalen bij winkel’ nog eens naar voren te brengen. Creëer mooie, sprekende banners waarmee dit goed onder de aandacht wordt gebracht, kies de juiste doelgroepen én binnen de kortste keren weet iedereen jouw winkels te vinden voor het bestellen en afhalen van producten. De mogelijkheid ook onder de aandacht brengen van eerdere website-bezoekers? Creëer ook een advertentiegroep waarin je je remarketingdoelgroepen target.

Click & Collect in combinatie met social media

Met de nieuwe regels is het mogelijk om mensen in je winkel hun bestelling af te laten halen, dus schreeuw dit ook van de daken! Het kanaal wat hiervoor onmisbaar is, is natuurlijk social media. Je kunt een organisch bericht plaatsen waarin je het naar voren laat komen, maar je kunt ook aan de slag met lokale advertenties. Dit zijn advertenties die in een kleine cirkel om je winkel heen worden getoond. Dus waar wacht je nog op? Dit is hét moment om nog meer focus te leggen op het lokale karakter!

Up-to-date locatie informatie

Voor je van start kunt met een lokale advertentie aanmaken moeten een aantal stappen ondernomen worden. Als eerste moet je ene winkellocatie structuur aanmaken binnen de bedrijfsmanager.

Van de primaire pagina verwijder je het adres. Geen zorgen, je kunt direct daarna aangeven dat je het adres van je pagina wilt gebruiken als eerste winkelpagina. Vervolgens kun je de informatie van je locatie in gaan vullen.

Naast de gegevens waar de locatie is gevestigd en de openingstijden kun je sinds kort ook nog twee opties aankruisen, als deze van toepassing zijn. Dit gaat om:

  • Store pickup. Kunnen personen na bestellen het product bij je afhalen in de winkel?
  • Curbside pickup. Kunnen personen na bestellen langskomen met de auto dat jij het product in de auto legt? Of wordt het buiten gezet als zij hebben aangegeven het op te komen halen?

Verder kun je aangeven of er tijdelijke wijzigingen zijn zoals:

  • Tijdelijk gesloten
  • Open met aanpassingen in de service

Locatie pagina

Nu je de winkellocatie hebt ingesteld wordt er een nieuw tabblad toegevoegd aan je Facebook pagina. Vanaf dit tabblad is het mogelijk om te kijken waar je winkel zich bevindt. Vanuit hier kan men ook de aangevulde informatie inzien m.b.t. het afhalen van producten.

Lokale advertenties

Winkel campagne

Staat de paginastructuur? Dan kun je je lokale winkelcampagne op gaan zetten. Met dit type campagne toon je naast de collectie van je producten ook de locatie van je winkel. Op basis van de straal om je locatie laat Facebook de advertentie zien aan mensen die hier wonen of zich op dat moment bevinden.

Als iemand op de advertentie klikt, wordt direct de route naar de locatie getoond, inclusief openingstijden en huidige aangepaste services, zoals ophalen en afhalen.

Messenger, Instagram Direct of WhatsApp advertenties

Wil je het laagdrempelig maken om een bestelling te plaatsen? Zet dan Messenger, Instagram Direct of WhatsApp advertenties in. De kans is groot dat de potentiële doelgroep eerst nog een aantal vragen heeft, voordat ze een aankoop willen doen.

Door aan te geven dat de advertentie alleen zichtbaar is in een straal van maximaal 5 kilometer om je locatie weet je ook zeker dat je alleen personen in de omgeving bereikt.

Qua advertentiebeeld kun je goed gebruik maken van je product collectie. Door deze weer te geven weet men direct wat ze bij je kunnen bestellen.

Met de advertenties die doorklikken naar Messenger, Instagram Direct of WhatsApp kun je de knop “chatbericht sturen” toevoegen aan je Facebook – of Instagram-advertenties waarmee een gesprek wordt geopend in Facebook Messenger, Instagram Direct of de WhatsApp Business-app. Op deze manier kunnen klanten nadat ze op de knop in je advertentie hebben geklikt met je bedrijf communiceren en eventueel bestellingen plaatsen.

Een bijkomend voordeel aan adverteren via WhatsApp Business is dat je via je bedrijfsaccount klanten ook kunt laten kennismaken met je producten en diensten. Je kunt namelijk een catalogus met producten maken en delen. Hieruit kunnen ze direct doorklikken naar je website.

Benut alle mogelijkheden tijdens de lockdown

Wil je graag meer advies hoe je de offline en online strategie goed kunt combineren met je fysieke winkel? Meer weten hoe jij je doelgroep kunt laten weten over de mogelijkheden tot afhalen? Neem dan even contact met ons op!

Meer updates?

We houden je graag op de hoogte.

  • Alle nieuwste ontwikkelingen over online marketing
  • Exclusieve uitnodigingen over kennisevents
  • Laatste ontwikkelingen binnen online marketing en meer
  • Maximaal één keer per maand

Meer blogs over

online marketing

50%

Je bent er bijna

Waar mogen we hem naar toe sturen?