Wat brengt Google analytics 4?

Leestijd: 3 minuten

Na de lancering van Google Analytics 4 in 2020 is het platform momenteel nog volop in ontwikkeling. Maandelijks komen er updates voorbij met nieuwe functies en uitbreidingen voor de nieuwe versie van het dataplatform. In dit blog neem ik je mee in de wereld van Google Analytics 4 en welke veranderingen er momenteel in het platform zijn verwerkt.

Van pageview naar event

In Google Analytics UA lag de focus nog op pageview en kon je via Google Tag Manager aparte gebeurtenissen instellen. Google Analytics 4 maakt hier een einde aan, het volledige model is nu event-based. Waar voorheen nog werd gestuurd op hoe vaak een bezoeker een pagina bekeek, wordt de focus nu verlegt naar de betrokkenheid van je bezoekers. Dit zorgt ervoor dat je binnen een korte periode jouw klant nog beter leert kennen.

Event tracking zonder codes

Wilde je in Google Aanalytics UA scrolls, telefoon klikken, e-mail klikken, video tracking en downloads meten dan werd dit ingesteld via Google Tag Manager of door scripts in de back-end te installeren. Google Analytics 4 brengt hier verandering, met een paar drukken op de knop zorg je ervoor dat deze gebeurtenissen automatisch worden gemeten. Een ander nadeel aan Google Analytics UA was dat deze gebeurtenissen vaak pas na een lange tijd binnenkwamen op Google Analytics. Omdat in GA4 de metingen direct via het platform zijn ingesteld wordt deze vertraging geminimaliseerd waardoor real-time resultaten nog beter gerapporteerd kunnen worden.

Cross platform

Een andere handige functionaliteit van Google Analytics 4 is de mogelijkheid om cross platform metingen te starten. Waar Google Analytics UA alleen beschikt over het meten van websites, beschik je bij Google Analytics 4 over de mogelijkheid om ook apps te meten. Beiden kunnen in één enkele Google Analytics 4 property worden bijgehouden. Om een platform toe te voegen kun je een aparte gegevensstream toevoegen. Het voornaamste voordeel hiervan is dat je meer inzicht krijgt in de resultaten van je campagnes. De data wordt verzameld op basis van een unieke user ID. Hierdoor kun je direct inzicht krijgen hoe een gebruiker zich beweegt door de twee verschillende platformen.

Predictive metrics en audiences met gebruik van AI

Kunstmatige intelligentie zien we steeds vaker terugkomen in onze samenleving. Zo ook in onze marketingwerkzaamheden met de zogenoemde “predictive metrics” in Google Analytics 4. Google Analytics 4 beschikt over 2 predictive metrics: Predictive audiences en Predictive metrics.

Predictive audiences

Waar je in Google Analytics UA alleen de mogelijkheid had om een doelgroep aan te maken, stelt Google Analytics 4 nieuwe doelgroepen voor op basis van bezoekersdata. Google Analytics 4 biedt hierbij de mogelijkheid  om te kiezen uit 3 opties: algemene suggesties, templates en predictive audiences. Bij predictive audience biedt Google middels AI een suggestie aan waardoor je bijvoorbeeld tot een doelgroep kunt komen waarbij de waarschijnlijkheid tot een aankoop erg hoog is. Google Analytics 4 beschikt momenteel over 4 opties voor predictive audiences: likely 7-day churning users, likely 7-day churning purchasers, likely first-time 7-day purchaser en likely 7-day purchasers.

Predictive metrics

De analysehub in Google Analytics 4 biedt de mogelijkheid om gebruik te maken van zogenoemde “predictive metrics”. Met gebruik van predictive metrics beschik je over genoeg informatie om je campagnes verder te optimaliseren en nog beter te laten presteren. Via deze nieuwe functie wordt er gebruik gemaakt van Googles slimme machine-learning algoritmes. De functie zorgt ervoor dat je nog makkelijker kan identificeren welke bezoekers in alle waarschijnlijkheid overgaan tot een aankoop of conversie. Momenteel zijn er 3 verschillende predictive metrics in Google Analytics 4:

  • Purchase probability: de waarschijnlijkheid dat een gebruiker die actief is geweest over de laatste 28 dagen in de komende 7 dagen een aankoop gaat doen.
  • Churn probability: de kans dat een gebruiker die de laatste 7 dagen actief was de komende 7 dagen niet actief is.
  • Revenue prediction: de verwachte omzet van alle aankopen voor de komende 28 dagen van de gebruikers die de laatste 28 dagen actief waren op de website.

Door deze nieuwe predictive metrics zorg jij ervoor dat je marketingbudget nog beter wordt geoptimaliseerd.

Nadelen Predictive audiences en Predictive metrics

Om gebruik te maken van de nieuwe functionaliteiten stelt Google redelijk hoge eisen. Binnen een periode van 7 dagen moeten er tenminste 1000 terugkerende gebruikers zijn die in de laatste 28 dagen de voorspellende voorwaarde hebben geactiveerd. Hiernaast moeten er ook ten minste 1000 gebruikers zijn die deze voorwaarde niet hebben geactiveerd. Aanvullend hierop dient de property purchase en/of in app purchase – gebeurtenissen te versturen. Mocht dit niet het geval zijn dan kan zowel de kans op aankoop als de kans op gebruikersverloop niet worden voorspeld. Wanneer je kwaliteit van inkomende traffic niet voldoet aan de voorwaarden van Google stopt Analytics met het updaten van voorspellingen en kunnen deze mogelijk niet meer beschikbaar zijn binnen Analytics.

Customer lifecycle reporting

Google Analytics 4 heeft de focus op bezoekers in plaats van pageviews. Customer lifecycle reporting is hier een goed voorbeeld van. Customer lifecycle reporting zorgt ervoor dat je je gehele klantproces beter in beeld krijgt. De nieuwe functie geeft inzicht in via welke kanalen klanten overgaan tot acquisitie (aquisitionreport). Hierna kun je via het engagement en retention rapport bekijken hoe deze klanten interactie hebben met je website en welke klanten een terugkerend bezoek hebben. Via de nieuwe functie is het ook mogelijk om doelgroepen te zoeken op lifetime purchase value, zo krijg jij inzichtelijk welke doelgroep het meest heeft afgenomen. De functie laat het niet alleen toe om op gebruikersniveau te meten maar ook op campagneniveau. Je krijgt daarbij inzicht in welke campagnes het meeste opleveren met daarbij de aankopen van terugkomende klanten. Hiernaast beschik je ook over de mogelijkheid om de churn probability in te zien per doelgroep en per user. De churn probability is de kans dat een gebruiker die eerder actief was op een site of app binnen 7 dagen terugkeert.

Kan ik mijn data meenemen?

Momenteel is het nog niet mogelijk om data vanuit Google Analytics UA naar Google Analytics 4 over te nemen. De vraag is ook of dit ooit nog beschikbaar wordt gesteld. Hierdoor is het belangrijk dat je nu al begint met het verzamelen van data. De vraag is immers niet of we gaan overstappen, maar wanneer we gaan overstappen naar Google Analytics 4. Wanneer dit gebeurt heb jij er in ieder geval voor gezorgd dat je data hebt verzameld en de meest interessante analyses kan uitvoeren voor je business. De Google Analytics UA property kan tegelijkertijd aan blijven staan zodat je de data voor nu bij de hand hebt en de data voor de toekomst alvast verzamelt!

Wanneer moet ik overschakelen naar GA4?

Niks moet maar het is wel verstandig om het zo snel mogelijk in te regelen. Zoals hierboven verteld, is het niet mogelijk om data van Google Universal Analytics over te zetten naar Google Analytics 4. Google Analytics 4 geeft meer info over de interactie tussen een gebruiker en je bedrijf. Het is daarom belangrijk om zo snel mogelijk data te verzamelen zodat je er nuttige verbanden uit kunt halen. Google Analytics 4 wordt nog niet door veel marketeers gebruikt, maar de verwachting is dat vroeg of laat iedereen overgaat naar de vernieuwde versie. Wacht dus niet langer en begin vandaag nog met het installeren van je eerste GA4 property!

Meer updates?

We houden je graag op de hoogte.

  • Alle nieuwste ontwikkelingen over online marketing
  • Exclusieve uitnodigingen over kennisevents
  • Laatste ontwikkelingen binnen online marketing en meer
  • Maximaal één keer per maand

Meer blogs over

online marketing

50%

Je bent er bijna

Waar mogen we hem naar toe sturen?