Broad Match Modifier zoektype verdwijnt! Wat moet je weten?

Leestijd: 1 minuten

Google heeft eerder deze week een update aangekondigd dat de mogelijkheid om “Broad Match Modifier” (BMM) te gebruiken als zoekwoordtype verdwijnt en dat ook het matchgedrag van phrase zoekwoorden veranderd. Maar wat houdt dit nu precies in en moet je nu actie ondernemen?

Huidige/verouderde situatie

Op dit moment weten we als marketeers niet anders dan dat we vier verschillende zoekwoordtypes hebben. Namelijk: Broad match, broad match modifier, phrase match en exact match. In de afgelopen jaren zijn er diverse update geweest binnen de werking van deze zoekwoordtypen. Zo werd Exact match steeds minder “exact” en Broad Match Modifier zoekwoorden werden eerder alleen vertoond in combinatie met zoekwoorden direct achter het plusje, maar inmiddels ook al op sterk gelijkende varianten zoekwoorden. Met nu als laatste update het verdwijnen van BMM.

Wat gebeurt er met BMM zoekwoorden?

Met ingang van februari 2021 gaat het matchgedrag van modifiers voor breed zoeken (BMM) geïntegreerd worden met ‘phrase’ (zoeken op woordgroep). Google maakt het hiermee gemakkelijker om relevante klanten te bereiken. Door deze wijziging komt het erop neer dat het matchgedrag voor BMM en phrase zoekwoorden aan elkaar gelijk zijn en hier dus geen enkel verschil meer in zit. Het betekent ook dat het nieuwe matchgedrag van phrase zoekwoorden rekening houdt met de woordvolgorde wanneer dit belangrijk is voor de betekenis.

Onderstaand zien we het voorbeeld waarin de oude versus nieuwe situatie wordt toegelicht. De zoekwoordgroep “verhuisservice van Maastricht naar Leeuwarden” wordt in de nieuwe situatie niet meer vertoond op bijvoorbeeld verhuisservice van Leeuwarden naar Maastricht. Voorheen werd je hier met BMM wel op vertoond, maar nu houdt Google rekening met de betekenis van de woordvolgorde. Google ziet dat het specifiek gaat om een verhuisservice van Maastricht naar Leeuwarden en in dit geval word je dan ook niet vertoond op de irrelevante, andere woordvolgorde (van Leeuwarden naar Maastricht). Google geeft aan “slim genoeg” te zijn om bij de vertoningen rekening te houden met de relevantie van de woordvolgorde.

Wat moet je nu doen?

Vanaf juli 2021 is het niet meer mogelijk om nieuwe BMM zoekwoorden toe te voegen in het Google Ads account. Leer jezelf daarom vanaf nu al direct aan om geen nieuwe BMM zoekwoorden toe te voegen. Alle BMM zoekwoorden die je op dit moment in je account hebt staan hoef je niet direct om te gaan zetten als phrase zoekwoord. Vanaf half februari schakelen BMM zoekwoorden automatisch over naar het matchgedrag van phrase zoekwoorden.

De volgorde van je phrase zoekwoorden is wel heel belangrijk. Google geeft hierbij zelf aan dat ze rekening houden met de volgorde van de woorden wanneer dit belangrijk is voor de betekenis ervan. Maar wanneer is dit belangrijk volgens Google? Dat is op voorhand natuurlijk niet direct duidelijk. Het is dus belangrijk om kritisch te kijken naar de huidige volgorde van de opgenomen zoekwoorden in je account en hier eventueel meerdere volgordes aan toe te voegen zodat je zeker weet dat je geen belangrijke zoekwoordcombinaties mist.

Daarnaast geeft Google aan dat nadat de uitrol in april 2021 landelijk is afgerond er nieuwe tools worden geïntroduceerd waarmee je gemakkelijk BMM zoekwoorden kunt converteren naar phrase. Je hoeft hier dus niet meteen mee aan de slag, omdat dit heeft niet direct een positief effect op je prestaties.

Mocht je nog vragen hebben over de wijziging in het matchgedrag van de zoekwoordtypes of meer willen weten over de mogelijkheden van zoekmachine adverteren, neem dan even contact met ons op!

Meer updates?

We houden je graag op de hoogte.

  • Alle nieuwste ontwikkelingen over zoekmachine adverteren
  • Exclusieve uitnodigingen over kennisevents
  • Laatste ontwikkelingen binnen online marketing en meer
  • Maximaal één keer per maand

Meer blogs over

zoekmachine adverteren

50%

Je bent er bijna

Waar mogen we hem naar toe sturen?