Google Afbeeldingen gebruiken voor Shopping-advertenties

Uit een recent onderzoek is gebleken dat ongeveer 50% van alle online shoppers worden aangespoord een product te kopen na het bekijken van afbeeldingen. Google Afbeeldingen is één van de grootste platformen binnen de zoekmachine met dagelijks miljoenen bezoekers die op zoek zijn naar inspiratie, nieuwe producten en afbeeldingen. Het is daarom niet gek dat Google op zoek is gegaan naar een manier waardoor bedrijven hiervan kunnen profiteren. Met deze nieuwe functie kunnen nieuwe klanten worden bereikt die op zoek zijn naar meer visuele inspiratie.

Google komt om bedrijven te helpen daarom met Shopping advertenties voor Google Afbeeldingen. Deze afbeeldingen gaan er als volgt uit zien:

Dit nieuwe formaat zorgt ervoor dat er meerdere producten die worden aangeboden in jouw webshop als een gesponsorde advertentie in de Google Afbeelding resultaten komen te staan. Het adverteren in Google Afbeeldingen zal automatisch aan het zoeknetwerk van Google worden toegevoegd. Dit houdt in dat jouw producten direct bij de afbeeldingen getoond kunnen worden, zonder dat hier nog iets voor gedaan hoeft te worden. Alle Europese shopping-campagnes komen voor deze nieuwe functie in aanmerking. Wanneer het ook daadwerkelijk in Nederland en België te gebruiken is, is echter nog niet bekend.

Op dit moment wordt het door Google nog getest met deze weergaven op een klein percentage van het bezoek met een aantal grote retailers op algemenere zoekwoorden als “abstracte kunst”, “douchetegel ontwerp” en “werkkamer ideeën”. Wanneer iemand dus bijvoorbeeld op zoek is naar inspiratie voor zijn of haar werkkamer via Google Afbeeldingen, dan kan het zijn dat hiervoor afbeeldingen getoond zullen worden. Vervolgens kan je bij de afbeelding zien welke producten te koop zijn en wanneer hij of zij over het prijs-icoontje gaat zullen de prijzen bekend worden gemaakt. Google zal dit verder uit blijven rollen voor meer verschillende categorieën.

Zoeknetwerk

Er was daarnaast meer nieuws over Google Afbeeldingen. Mogelijk heb je het zelf al gezien, afbeeldingen en prijzen van producten zoals je in een shoppingcampagne zou verwachten. Dit is iets anders dan de Shopping advertenties met afbeeldingen zoals hierboven staat uitgelegd.

Vanaf eind maart zullen jouw producten hier automatisch vertoond worden in plaats van dat hiervoor netwerk van zoekpartners geselecteerd hoeft te worden. Het netwerk van zoekpartners zijn sites die in samenwerking met Google advertenties vertonen. De reden dat Google hiervoor heeft gekozen is gelijk aan die van de Shopping advertenties voor Google Afbeeldingen: er kunnen meer gebruikers worden bereikt.

 

Conclusie

Door Google Afbeeldingen te gebruiken voor het tonen van je producten kun je nog meer nieuwe mensen bereiken die nog op zoek zijn naar het juiste product. Op deze manier zullen meer nieuwe mensen bereikt kunnen worden, die je mogelijk niet had bereikt met de normale shoppingcampagne. Het zal daarbij dus wel voorkomen dat de advertenties worden geactiveerd bij algemenere zoektermen en worden getoond aan mensen die echt op zoek zijn naar inspiratie. Het is daarom belangrijk om de resultaten van je Google Ads shoppingcampagnes goed in de gaten te blijven houden. Benieuwd of jouw campagnes optimaal zijn opgericht of hulp nodig bij het optimaliseren? Neem dan contact met ons op!

Meer blogs over

zoekmachine adverteren