Hagakure: Dé nieuwe Search Ads-structuur

Leestijd: 4 minuten

Als online marketeers zijn we steeds minder bezig met het handmatig optimaliseren van campagnes. Daarvoor in de plaats moeten we juist meer vertrouwen op het algoritme van Google en ervoor zorgen dat het algoritme wordt voorzien van de juiste informatie. De nieuwe search ads-structuur ‘Hagakure’ speelt hier goed op in door optimaal gebruik te maken van Machine Learning. In dit artikel leggen we je uit hoe je de nieuwe structuur toepast en laten we je resultaten van onze cases zien.

Wat houdt de nieuwe Hagakure structuur in?

De Japanse vertaling van Hagakure; ‘hidden by the leaves’ verwijst naar de naam van een praktische en spirituele paden voor Japanse krijgers, de samoerai. Wanneer je dit vertaalt naar Google Ads kun je dit zien als een ‘praktisch pad’ voor het structureren van je Ads campagnes.

Alle ontwikkelingen op basis van automatisering van de afgelopen 10 jaar zie je in deze structuur terugkomen. In de Hagakure structuur wordt namelijk optimaal gebruik gemaakt van: machine learning, automatische biedstrategieën, dynamische zoekadvertenties en de ‘nieuwe’ zoekwoordtypen.  

Bij de Hagakure structuur is het dan ook de bedoeling dat je minder campagnes hebt, waardoor je meer data binnen een campagne verzamelt. Hoe meer data je hebt, des te beter machine learning werkt. Op deze manier kun je de algoritmes van Google optimaal benutten.

Ik hoor je denken: wat houdt de nieuwe Hagakure structuur in?

Het verschil tussen SKAG en Hagakure

In de onderstaande afbeelding zijn zowel de SKAG als de Hagakure structuur weergegeven. Bij een SKAG-structuur maak je gebruik van aparte advertentiegroepen per zoekwoordoptie en een aparte campagne voor dynamische zoekadvertenties. In de Hagakure structuur staan de verschillende zoekwoordopties in dezelfde advertentiegroep en staat de DSA-advertentiegroep in dezelfde campagne. Belangrijk bij de Hagakure is dat er gebruik gemaakt moet worden van een automatische biedstrategie.

Er zijn een aantal instellingen die belangrijk zijn bij deze structuur:

  • Maximaal één landingspagina per advertentiegroep.
  • Maak gebruik van landingspagina’s met een hoog volume, iedere advertentiegroep moet meer dan 3.000 impressies per week ontvangen.
  • Gebruik brede zoekwoorden.
  • Maak een DSA-advertentiegroep om de URL’s met minder volume op te vangen
  • Zet een slimme biedstrategie in (Doel CPA, Doel ROAS, conversies maximaliseren of conversiewaarde maximaliseren).
  • Gebruik van ad customizers en keyword insertion om je advertenties zo relevant mogelijk te houden.
  • Zet minimaal één responsieve advertenties en twee uitgebreide tekstadvertenties per advertentiegroep in.

Het voordeel van Hagakure:

  • Geautomatiseerd waardoor je minder tijd kwijt bent aan het beheer van de campagnes.
  • Minder campagnes waardoor het account overzichtelijker is.

Waarom je nog voor SKAG zou kiezen:

  • Meer controle op de campagnes, advertenties en kosten.
  • Er is te weinig data of volume om voor een Hagakure structuur te kiezen.

Resultaten: Hagakure VS SKAG

Bij MvH Media proberen we nieuwe ontwikkelingen uit op basis van a/b testen of experimenten. Dit hebben we ook bij een aantal klanten gedaan met de nieuwe Hagakure methode. Onderstaand laten we de resultaten van deze testen zien.

Account 1:
Van een SKAG-structuur met handmatige eCPC naar Hagakure met slim bieden (doel-ROAS):

Vertoningen CTR Kosten Conversies ROAS
Hagakure
18.556
7,92%
€601,38
48
3,52
SKAG
5.820
10,91%
€233,60
17
2,76
+219%
-27%
+157%
+182%
+28%

Account 2:

Van een SKAG-structuur met handmatige eCPC naar Hagakure met slim bieden (doel-ROAS):

Vertoningen CTR Kosten Conversies ROAS
Hagakure
30.183
5,19%
€797,27
60
3,90
SKAG
22.868
6,14%
€728,83
50
3,82
+32%
-15%
+9%
+20%
+2%

Account 3:

Van een SKAG-structuur met slim bieden (conversiewaarde maximaliseren) naar Hagakure met slim bieden (conversiewaarde maximaliseren):

Vertoningen CTR Kosten Conversies Conv.waarde
Hagakure
9.472
5,75%
€183,27
11
962,67
SKAG
9.189
6,09%
€180,77
21
437,24
+3%
-6%
+1%
-48%
+120%

Account 4:

Van een SKAG-structuur met slim bieden (conversies maximaliseren) naar Hagakure met slim bieden (conversies maximaliseren):

Vertoningen CTR Kosten Conversies ROAS
Hagakure
1.090
10,18%
€75,19
2
0,49
SKAG
1.440
11,39%
€82,93
12
4,57
-24%
-11%
-9%
-83%
-89%

Voor de meeste cases zien we een positief resultaat van de conversies, ROAS en conversiewaarde. Ook zijn er een aantal cases waarbij de resultaten minder goed waren. Zo zien we bij account 4 een flinke daling in het aantal conversies en in de ROAS. Zoals bovenstaand benoemd werkt de Hagakure structuur goed bij hoge volumes en veel data. In account 4 zien we weinig klikken en conversies, hierdoor heeft het algoritme minder data om op te sturen.  

Daarnaast zien we dat het aantal conversies harder stijgt wanneer zowel de structuur als een omschakeling naar slim bieden gemaakt wordt. Dit zien we goed terug in de resultaten van account 1.

Het idee achter de Hagakure methode is dat je de optimalisatie vooral over laat aan het algoritme van Google. Echter merken wij bij verschillende cases dat er regelmatig veel kosten gaan naar irrelevante termen door het gebruik van brede zoektermen. Daarnaast zien we in bijna alle gevallen dat de CTR lager ligt bij de Hagakure structuur. Omdat je gebruik maakt van minder advertentiegroepen is het van groot belang dat je door middel van ad customizers en keyword insertion advertenties zo relevant mogelijk maakt.

Heb je vragen over de Hagakure structuur? Of wil je hulp bij het testen of opzetten van de nieuwe structuur? Neem dan vrijblijvend contact met ons op.

Meer updates?

We houden je graag op de hoogte.

  • Alle nieuwste ontwikkelingen over zoekmachine adverteren
  • Exclusieve uitnodigingen over kennisevents
  • Laatste ontwikkelingen binnen online marketing en meer
  • Maximaal één keer per maand

Meer blogs over

zoekmachine adverteren

50%

Je bent er bijna

Waar mogen we hem naar toe sturen?