NIEUW: Verhoog (gratis) de zichtbaarheid van je producten op Google

Vorig jaar kondigde Google al aan dat voor gebruikers in de VS er een mogelijkheid was om gratis in de resultaten van Google Platforms te verschijnen (zoals Google Zoeken of Google Afbeeldingen). Producten uit datafeeds die  werden geüpload in Google Merchant Center, kwamen in aanmerking om vertoond te worden in Google. Bijvoorbeeld op zoekopdrachten die gelieerd zijn aan kleding of schoenen.

Deze week kondigde Google aan dat de mogelijkheid tot het indienen van producten op de Google Platforms wordt uitgerold voor alle landen waar Google Merchant Center is gelanceerd, zoals onder andere:

Hoe ziet dit eruit?

De Google Platformen waar dit mogelijk wordt, zijn:

  • De Google Shopping tab
  • Google Zoeken
  • De Google Afbeeldingen
  • Google Maps

Google Shopping:
Hoewel dit nog niet overal een gebruikelijke manier is van online shoppen, is er binnen Google de mogelijkheid om op de Google Shopping-tab te klikken:

Dit betekent dat er, zoals ook op de algemene tab, de prominente plaatsen bovenaan blijven gereserveerd voor Ads / Advertenties. Daaronder zullen producten met ‘organische’ resultaten getoond worden:

blogmvh-shopping-tab-puzzles-for-kids-688x1024

Google Zoeken:
De meeste gebruikte tab om zo snel mogelijk informatie te vinden zijn de ‘standaard’ zoekresultaten van Google. Zoals eerder aangegeven in dit blogbericht, hebben branches als kleding of schoenen in de VS (op mobiel) al kans om vertoond te worden met titels, afbeeldingen, merken, beoordelingen en meer informatie. Google hanteert hier de platform-gedachte (a la Amazon): zoekers kunnen producten bekijken die door veel merken en verkopers worden aangeboden, met links naar de desbetreffende webshops of websites (merken) voor meer informatie en (voor nu) de uiteindelijke aankoop.

Google Afbeeldingen:
Hoewel dit nog niet in iedere branche gebruikelijk is, zijn er uiteraard wel branches waar visueel zoeken interessant is. Voorbeelden zijn mode, maar ook interieur, travel of sieraden. Succesvolle campagnes in Google Shopping worden mede bepaald doordat zoekers als een impressie hebben gekregen van het product.

Wanneer men via Google Afbeeldingen zoekt naar producten en merken, zullen er afbeeldingen met de annotatie ‘Product’ getoond kunnen worden, waarmee wordt aangegeven dat ze het product in de afbeelding kunnen kopen.

Lokaal / Google Maps:
Lokaal is steeds belangrijker binnen Google. Steeds vaker worden er ook op ‘e-commerce zoekopdrachten’ lokale resultaten, bijvoorbeeld in de vorm van een Local 3-pack. Wanneer iemand in de buurt van uw Google Mijn Bedrijf-locatie zoekt naar een product en in jouw (web)winkel is dat product op voorraad, is de kans aanwezig dat je wordt weergegeven als een Google-Maps-resultaat.  Deze vermelding kan uw winkelbeoordeling, adres, openingstijden, telefoonnummer, beschikbaarheid in de winkel en geschatte afstand van de gebruiker bevatten:

Deze feature is (nog) niet voor iedereen beschikbaar, maar kan worden gebruikt wanneer er wordt voldaan aan de vereisten van het programma voor lokale platforms van Google.

Is dit interessant voor mij?

Voor iedereen met een webshop is het antwoord simpel: Ja!

Hoewel er zeker in de beginperiode nog niet een boost aan klikken + verkopen verwacht moeten worden, zijn er zijn een aantal redenen te noemen.

  • Het is gratis
  • Je hebt meer kans om gevonden te worden (zichtbaarheid)
  • Je hebt meer kans op bezoekers en uiteindelijke verkoop
  • Je krijgt meer inzicht in (zoek)gedrag en data van je potentiele klanten: hoe zoeken mensen en via welke termen?

De vereisten als Structured Data helpen ook je algemene SEO

Wat moet ik hiervoor doen?

Uiteraard communiceert Google altijd terecht om hun beleid te volgen. Dit zijn vanzelfsprekende richtlijnen over het niet mogen communiceren over spam, malware, seksueel misbruik en meer. Het volledig beleid vind je via deze link.

Om in aanmerking te komen om zichtbaar te worden op de Google Platforms, moet je webshop aan een van de volgende criteria voldoen:

Structured Data

Mogelijk heb je voor je webshop al Structured Data voor je producten. Zo niet, is dat (ook buiten deze nieuwe feature) sterk aan te raden. Door middel van Product Structured Data worden producten automatisch op de Google Platforms weergegeven zonder rechtstreekse deelname aan het programma. Voor Structured Data geldt: hoe meer informatie je naar Google schiet, hoe beter.

Structured Data is niet verplicht of mogelijk (zoals reviews als je deze niet hebt), maar er zijn een aantal facetten van Structured Data die we sterk aanraden:

  • Naam
  • URL
  • Afbeelding URL
  • Prijs
  • Voorraad

Voorbeeld Structured Data-code:

Het is goed om te testen met deze Google-tool hoe jouw Structured Data wordt gelezen door Google. Deze zou geen foutmeldingen moeten opleveren op eerder genoemde facetten van Structured Data.

Structured Data kan worden ingeschoten door je webbouwer, of middels verschillende plugins voor bijvoorbeeld WordPress of Magento. Eerder schreven we al een blog over Structured Data implementeren met Google Tag Manager (let op: advanced).

Google Merchant Center
Deelname is ook mogelijk door het indienen van een feed via Google Merchant Center. Met Google Merchant Center kunnen zowel winkel- als productinformatie naar Google worden geüpload die vervolgens voor kopers beschikbaar zijn in Google. Klanten zien dus alle informatie over jouw winkel(s) en producten wanneer ze via een Google-service zoeken. 

Belangrijk: je hoeft geen Google Ads campagne hebben om gebruikt te maken van deze mogelijkheid.

Evenals bij Structured Data, heb je ook bij de feed voor Google Merchant Center een aantal minimale vereiste productkenmerken:

  • id [id]
  • title [titel]
  • link [link]
  • image_link [afbeeldingslink]
  • price [prijs]
  • description [beschrijving] 
  • availability [beschikbaarheid] 

Buiten de minimale vereisten, zijn er ook meerdere kenmerken mogelijk. Dit adviseren we dan ook, want evenals bij Structured Data geldt: hoe meer informatie je naar Google schiet, hoe beter.

De volgende kenmerken worden geadviseerd aan te vullen (bron: Google), bijvoorbeeld:

  • condition [staat] (vereist voor elk gebruikt of opgeknapt product)
  • brand [merk](vereist voor elk product met een duidelijk merk of een duidelijke fabrikant)
  • gtin [gtin] (vereist voor alle producten met een door de fabrikant toegewezen gtin)
  • mpn [mpn](vereist voor alle producten zonder een door de fabrikant toegewezen gtin)
  • multipack [multipack] (vereist als uw product een multipack is)
  • is_bundle [is_pakket] (vereist als uw product een pakket is)
  • color [kleur] (vereist voor Apparel & Accessories [Kleding en accessoires])
  • size [maat](vereist voor Apparel & Accessories [Kleding en accessoires])
  • age_group [leeftijdsgroep](vereist voor Apparel & Accessories [Kleding en accessoires])
  • gender [geslacht]([Kleding en accessoires])
  • item_group_id [productgroep_id] (vereist voor productvarianten)
  • shipping [verzending] (vereist wanneer u uw verzendinstellingen in Merchant Center moet overschrijven)
  • tax [belastingen](vereist in de VS wanneer u de belastinginstellingen voor uw account in Merchant Center moet overschrijven)

Ons advies is om de feed van zoveel mogelijk kenmerken, informatie te voorzien. Om net als met ‘betaalde’ shopping resultaten zo relevant mogelijk vertoond te worden. Op basis van feed-informatie bepaalt Google namelijk op welke zoektermen je naar boven komt. Een tool als Channable kan helpen bij het optimaliseren van de Shopping feed. Binnen Google Merchant Center is het op dit moment nog niet mogelijk in te zien hoeveel klikken/vertoningen er worden gerealiseerd binnen de organische resultaten, dit wordt vermoedelijk later nog gelanceerd. Op die manier kan de impact/het effect van de onbetaalde resultaten nog beter inzichtelijk gemaakt worden.

Mocht je onverhoopt niet willen dat je producten op deze Google Platforms vertoond worden, kun je het beste de product-feeds verwijderen middels deze instructies.

Conclusie & Advies

Hoewel we momenteel nog geen live-voorbeelden zien in Google Nederland, adviseren we om zowel voorbereidingen te treffen door zowel de Merchant Center-feed aan te maken (ook al zet je momenteel geen Google Ads in) als Structured Data (helpt je webshop SEO breed) in te regelen.

Via deze weg doe je het maximale aan voorbereiding voordat producten een prominentere plaats + rol gaan spelen in de Google Platforms (wat we voorspellen).

Vragen over deze ontwikkeling of over de implementatie ervan? Neem gerust contact op met onze specialisten.

Meer updates?

We houden je graag op de hoogte.

  • Alle nieuwste ontwikkelingen over zoekmachine adverteren
  • Exclusieve uitnodigingen over kennisevents
  • Laatste ontwikkelingen binnen online marketing en meer
  • Maximaal één keer per maand

Meer blogs over

zoekmachine adverteren

50%

Je bent er bijna

Waar mogen we hem naar toe sturen?