Google Question Hub, wat is het en wat kunnen we verwachten?

Google weet alles. Dat is tenminste een uitspraak die ik meer dan eens gehoord heb. Maar wat nu als Google het ook even niet weet? 15% van alle zoekopdrachten binnen Google is nog nooit eerder ingetypt. Het is dus erg lastig (lees gerust: onmogelijk) voor een zoekmachine om overal een antwoord op te vinden. De ervaring leert dit ook: soms voldoet het antwoord wat je vindt net niet, omdat de context net wat anders is.

Websites als Quora en Stack Overflow profiteren hier al jaren van. Door hun grote hoeveelheden aan user generated content kunnen ze antwoord bieden op veel vragen. Eerder deze week publiceerde Google (niet geheel uit het niets) hun eigen tegenhanger in de VS: Google Question Hub. Google Question Hub is niet per se nieuw; in India, Indonesië en Nigeria test Google al sinds 2018 met het platform. Ondanks dat het platform pas kort staat in de VS, is er dus al het een en ander bekend over het platform.

Wat is Google Question Hub?

Google Question Hub is een platform waar gebruikers vragen, welke ze niet in de reguliere zoekresultaten beantwoord krijgen, kunnen stellen. Eerder vorig jaar werd de onderstaande melding bij verschillende tests van Google gespot. Google Question Hub zal hier in de toekomst een uitbreiding op worden, zodat je jouw vraag direct kan stellen:

Deze vragen komen vervolgens in een omgeving terecht waar beheerders van websites deze aan de hand van hun artikelen kunnen beantwoorden. Dit kan met reeds bestaande artikelen, of met nieuw geschreven artikelen.

Hoe werkt Google Question Hub?

Als gebruiker werkt Google Question Hub erg makkelijk. Als je geen goed antwoord vindt op je vraag, dien je deze in. Google stuurt (nog) geen meldingen wanneer je vraag beantwoordt wordt, dit zul je dus nog zelf in de gaten moeten blijven houden. Wel geven ze tussen de regels door aan dat dit voor in de toekomst wel overwogen wordt.

Wil je een vraag beantwoorden? Dit kan gelukkig niet zomaar iedereen. Google wil relevante content aanbieden en geeft dus niet zomaar iedereen de mogelijkheid om gestelde vragen te beantwoorden. Zo is het een vereiste dat je een geverifieerde website hebt binnen Google Search Console. Vervolgens kan je hier binnen de topics van je expertise vragen beantwoorden door links naar je betreffende artikel te plaatsen. Deze vragen vind je via het dashboard van Google Question Hub:

 

De regels voor Google Question Hub

Aan het plaatsen en beantwoorden van vragen zijn uiteraard een aantal regels verbonden. De meest duidelijke regel gaat vanzelfsprekend over de kwaliteit van de content. Deze mag absoluut niet aanstootgevend zijn, geen vorm van spam zijn en geen reclame bevatten. Daarnaast is er een stuk kwaliteitsbewaking op het gebied van relevantie. De gebruiker heeft geen baat bij irrelevante antwoorden. Dit wordt door Google dus ook bestraft. Verder mag het enkel originele content bevatten en mag je er geen reclame op maken.

Wat is de meerwaarde van Google Question Hub?

Je mag er dus geen reclame op maken én daarbovenop gaf Google aan dat je organische posities niet verbeteren op het moment dat je een artikel indient. Heeft het dan nog wel meerwaarde om Google Question Hub te gebruiken?

In veel gevallen is het antwoord hierop toch: ja. Zo kan je op verschillende manieren je voordeel doen met het gebruik van Google Question Hub. Het belangrijkste voordeel is dat de tool je kan helpen bij het schrijven van betere informatieve content. Zo breng je makkelijk in kaart wat er precies over een bepaald onderwerp gevraagd wordt en waar de informatiebehoefte precies ligt. Op dit moment biedt een tool als Answer The Public hier in veel gevallen al goede uitkomst. Echter, omdat de informatie in Google Question Hub direct vanuit echte Google gebruikers komt, is deze accurater en uitgebreider.

Ook zorg je via Google Question Hub voor meer zichtbaarheid van je website. Dit doe je binnen het platform zelf, maar het schrijven van goede, gerichte content levert natuurlijk ook een stuk zichtbaarheid op voor je website. Deze prestaties kan je ook bijhouden in het dashboard wat Google hiervoor beschikbaar heeft gesteld:

Wat Google Question Hub vooral niet is, is een platform om direct verkopen te realiseren. De content die je er plaatst is altijd informatief. Je kan hiermee dus goed aantonen waarom jij de expert van je branche bent en de basis leggen voor een langere customer journey. Kortom, de meerwaarde van Google Question Hub zit hem meer in de branding van je website.

Wanneer komt Google Question Hub naar Nederland?

Het is nog onbekend wanneer Google Question Hub naar Nederland komt. De tool is uitvoerig getest in India, Indonesië en Nigeria en is dus al goed genoeg om in de VS gelanceerd te worden. Ook gezien de andere ontwikkelingen die voor dit jaar aangekondigd zijn (met name passage indexing), is het wel een logische stap om Question Hub ook snel in Europa te lanceren. Voor nu zijn we nog aangewezen op andere tools om inspiratie op te doen voor het schrijven van goede content.

Heb je al vragen over Google Question Hub? Of heb je behoefte aan hulp bij het neerzetten van een goede content strategie? Neem dan gerust vrijblijvend contact met ons op.

Meer updates?

We houden je graag op de hoogte.

  • Alle nieuwste ontwikkelingen over zoekmachine optimalisatie
  • Exclusieve uitnodigingen over kennisevents
  • Laatste ontwikkelingen binnen online marketing en meer
  • Maximaal één keer per maand

Meer blogs over

zoekmachine optimalisatie

50%

Je bent er bijna

Waar mogen we hem naar toe sturen?