Impact mobiel

Mobiel verkeer wordt steeds groter: een essentieel element in de digitale wereld

Tegenwoordig beschikt (bijna) iedereen over een mobiel apparaat. Vooral jongeren gebruiken een mobiele telefoon massaal. Het is het populairste apparaat om onderweg te gebruiken en wordt tegenwoordig niet alleen meer gebruikt om te bellen en sms’en. Er wordt steeds vaker een aankoop gedaan via een mobiel apparaat. Een mobiel apparaat heeft een steeds grotere invloed op het aankoopproces, het wordt voornamelijk gebruikt in het oriëntatieproces (vergelijken van producten, prijzen, e.d.)

Het is dus erg belangrijk dat je website mobielvriendelijk is. Niet alleen voor de gebruikerservaring, maar ook voor je organische posities in Google. Google telt dit namelijk mee als ranking factor. In een blogbericht (geplaatst op 26 februari 2015), heeft Google dit letterlijk aangekondigd:

“Starting April 21, we will be expanding our use of mobile-friendliness as a ranking signal. This change will affect mobile searches in all languages worldwide and will have a significant impact in our search results. Consequently, users will find it easier to get relevant, high quality search results that are optimized for their devices.”

In een recente blog (geplaatst op 16 maart 2016) kondigt Google aan dat er binnenkort een update wordt uitgevoerd, om de gebruikers de meest relevante- en mobielvriendelijke pagina’s te tonen.

“Today we’re announcing that beginning in May, we’ll start rolling out an update to mobile search results that increases the effect of the ranking signal to help our users find even more pages that are relevant and mobile-friendly.”

Hoe weet ik of mijn website mobielvriendelijk is?

Google heeft een tool ontworpen waarmee je kunt testen of je website mobielvriendelijk is. Een website is mobielvriendelijk wanneer het voldoet aan de volgende criteria (gedetecteerd door Googlebot):

  • Er wordt geen software gebruikt die niet algemeen toegankelijk is op mobiele apparaten, zoals Flash.
  • Er wordt tekst gebruikt die leesbaar is zonder te zoomen.
  • De inhoud wordt geschaald op basis van schermgrootte, zodat gebruikers niet horizontaal hoeven te schuiven of te zoomen.
  • Links zijn ver genoeg uit elkaar geplaatst zodat gemakkelijk op de juiste link kan worden geklikt.

Hoe meet ik mobiel verkeer?

Benieuwd naar het mobiel verkeer op jouw website? Google Analytics maakt inzichtelijk via welk apparaat de bezoeker op de website terecht komt.  Dit kun je vinden onder het kopje doelgroep – mobiel – overzicht (zie afbeelding).

 

Hulp nodig bij het mobielvriendelijk maken van je website? Neem contact met ons op!

Meer updates?

We houden je graag op de hoogte.

  • Alle nieuwste ontwikkelingen over zoekmachine optimalisatie
  • Exclusieve uitnodigingen over kennisevents
  • Laatste ontwikkelingen binnen online marketing en meer
  • Maximaal één keer per maand

Meer blogs over

zoekmachine optimalisatie

50%

Je bent er bijna

Waar mogen we hem naar toe sturen?