Interne links en SEO: De beste strategie

Het gebruik van interne links is en blijft belangrijk. De meeste websites en webshops begrijpen het belang van externe links. Het gebruik van interne links daarentegen wordt vaak nog vergeten of blijkt een struikelblok te zijn.

Interne links leveren geen externe links op, maar zijn wel essentieel om verkeer naar pagina’s te leiden die traditioneel minder links aantrekken of een hoognodige boost in SERP’s (Search Engine Result Page) nodig hebben. In dit blogbericht ga ik in op het creëren van een goede linkstructuur, waarom je een interne linkstrategie nodig hebt en ga ik in op drie verschillende interne linkstrategieën.

Hoe creëer je een goede interne linkstructuur?

De interne linkstructuur hangt af van de doelen die je hebt voor je website of webshop. Wel moet je website of webshop altijd aan de volgende punten voldoen voor een goede interne linkstructuur:

1. Houd de structuur zo ondiep mogelijk

Hoe minder klikken nodig zijn om van de homepagina naar een pagina te gaan, hoe beter. Ik raad aan te proberen de structuur van de site zo ondiep mogelijk te houden. Maak de belangrijkste pagina’s binnen twee tot drie klikken toegankelijk vanaf de homepagina.

Om de diepte van een bepaalde pagina te achterhalen kun je het programma Screaming Frog gebruiken. Deze tool laat je zien wat de klik diepte per pagina is.

Met de Crawl Depth binnen Screaming Frog wordt de diepte van de pagina aangegeven. Dus hoe vaak er geklikt moet worden vanaf de homepagina om op de desbetreffende pagina te komen.

2. Voeg links toe aan de hoofdinhoud van je pagina’s

Er zijn twee soorten interne links, namelijk navigatielinks en contextuele links. Navigatielinks zijn koppelingen in de kop, voettekst en navigatiebalken om bezoekers van de website te helpen om andere pagina’s op je website of webshop te bezoeken. Contextuele links verschijnen in de content van je pagina en hebben een hogere SEO-waarde.

Navigatielinks

Contextuele links

3. Neem zoekwoorden op in de ankertekst

Gebruik het belangrijkste zoekwoord in de ankertekst. Wat ook belangrijk is, is om ervoor te zorgen dat de ankertekst de lezers informeert over waar de koppeling naartoe leidt. Het gebruik van je belangrijkste zoekwoord als ankertekst zou geen probleem moeten zijn, aangezien de landingspagina geoptimaliseerd moet zijn voor het belangrijkste zoekwoord.

4. Beperk het aantal interne links

Behoud een redelijk aantal links op elke pagina. Dit draagt bij aan de leesbaarheid van de gebruiker en je kunt voorkomen dat de pagina gemarkeerd wordt als spam. Houd er ook rekening mee dat als je meerdere keren naar dezelfde URL verwijst op dezelfde pagina, prioriteit wordt gegeven aan de eerste ankertekst.

5. Zorg ervoor dat er naar elke belangrijke pagina wordt gelinkt

Zoekmachines kunnen bijna alle pagina’s vinden binnen je website. Ook pagina’s waar geen andere pagina aan gekoppeld is. Bezoekers aan je website kunnen dit niet. Zorg er dus altijd voor dat je belangrijkste pagina’s ook voor bezoekers te vinden zijn.

Waarom heb je een interne linkstrategie nodig?

Een interne linkstrategie helpt je bij het behalen van vooraf gestelde doelen. Interne links kunnen een krachtig hulpmiddel zijn. Het creëren van een duidelijke, consistente linkstructuur is een geweldige manier om:

  • Additionele en hulpvolle informatie te bieden aan je bezoeker.
  • Google en andere zoekmachines je website sneller te laten crawlen.
  • Verkeer te verhogen naar pagina’s met een hoge conversie maar met weinig verkeer, zoals productpagina’s.
  • Pagina’s te promoten die blijven hangen op de tweede pagina in de zoekmachines.
  • Rangordes van zoekwoorden te verbeteren met een hoog, midden of laag zoekvolume.

3 interne link strategieën

1. Gebruik interne links om de belangrijkste pagina’s te laten rangschikken voor zoekwoorden met een hoog zoekvolume

Deze strategie gebruik je wanneer je website of webshop is geoptimaliseerd voor enkel zoekwoorden met een hoog zoekvolume en een hoge concurrentie. De zoekwoorden hebben vaak een generieke betekenis, zoals ‘hockey schoenen’.

Je hebt hierbij een pagina nodig die ontworpen is om mensen aan te trekken, te overtuigen en om te zetten tot een lead. De onderliggende pagina’s hebben een aanvullend doel. Deze pagina’s bieden gebruikers nog steeds nuttige informatie, maar ze mogen niet hoog scoren qua zoekvolume.

Je navigatielinks helpen je gebruikers om inhoud te vinden en nieuwe pagina’s op je website te ontdekken. Maar de meeste contextuele links op je onderliggende pagina’s moeten terugverwijzen naar de ‘hockey schoenen’ pagina via relevante ankerteksten.

2. Gebruik interne links om de belangrijkste pagina’s te laten rangschikken voor zoekwoorden met een middelgroot zoekvolume

Deze strategie gebruik je bij zoekwoorden gericht op een middelgroot zoekvolume. Dit zijn zoekwoorden van ongeveer drie woorden met een meer specifieke betekenis, zoals ‘Hockey schoenen Adidas’. Ze behoren vaak tot een productcategorie binnen e-commerce websites.

Bij deze interne linkstructuur hebben de categoriepagina’s de hoogste prioriteit. Daarom zouden de meest contextuele interne links naar deze pagina’s moeten verwijzen.

Het is hierbij van belang om vanaf de homepagina te linken naar de meest relevante categorie pagina’s. Zorg ervoor dat de categoriepagina’s niet meer dan één klik verwijderd zijn van de homepagina. Ook productpagina’s moeten door middel van een ankertekst linken naar de bovenliggende categoriepagina. Dit om zoveel mogelijk verkeer terug te leiden naar de categoriepagina’s.

3. Gebruik interne links om de relevantie van de pagina’s op het laagste niveau te vergoten

Deze strategie is zeer interessant wanneer je jezelf bevindt in een nichemarkt. Met deze strategie kun je bezoekers leiden naar specifieke pagina’s op het laagste niveau, zoals specifieke productpagina’s.

Het doel van deze strategie is om bezoekers het ‘grote plaatje’ te laten zien dat zicht ontvouwt bij het kopen van meerdere producten. Je kunt bijvoorbeeld een productpagina hebben voor rode Adidas hockey schoenen die verwijst naar vergelijkbare producten, zoals blauwe Adidas hockey schoenen of blauwe Asics hockey schoenen.

Hoe minder concurrentie je hebt op je zoekwoorden, hoe groter de kans dat je pagina’s worden gerangschikt en worden geconverteerd. Het is belangrijk dat je zeker weet dat er wel op je zoekwoorden wordt gezocht.

Conclusie

Het is cruciaal voor je SEO om een interne linkstrategie te hebben. Door de juiste interne links toe te voegen, zorg je ervoor dat Google en andere zoekmachines de relevantie van bepaalde pagina’s begrijpt, de relatie tussen pagina’s begrijpt en de waarde van bepaalde pagina’s begrijpt.

Hulp nodig bij het uittekenen van je interne linkstructuur? De SEO-specialisten van MvH Media helpen je graag. Neem gerust contact met ons op.

veelgestelde vragen over

interne links en SEO

Een interne link is een link die verwijst naar een andere pagina binnen hetzelfde domein. Vaak zijn interne links herkenbaar aan een gekleurde linktekst die vaak aangeeft wat je kunt vinden op de pagina waar naartoe wordt verwezen. Dit is erg handig voor bezoekers, want zo kunnen ze heel gemakkelijk binnen de website navigeren naar verschillende pagina’s.

De interne linkstructuur hangt af van de doelen die je hebt voor je website of webshop. Wel moet je website of webshop altijd aan de volgende punten voldoen voor een goede interne linkstructuur:

1. Houd de structuur zo ondiep mogelijk
2. Voeg links toe aan de hoofdinhoud van je pagina’s
3. Neem zoekwoorden op in de ankertekst
4. Beperk het aantal interne links
5. Zorg ervoor dat er naar elke belangrijke pagina wordt gelinkt

Een interne linkstrategie helpt je bij het behalen van vooraf gestelde doelen. Interne links kunnen een krachtig hulpmiddel zijn. Het creëren van een duidelijke, consistente linkstructuur is een geweldige manier om:
– Additionele en hulpvolle informatie te bieden aan je bezoeker.
– Google en andere zoekmachines je website sneller te laten crawlen.
– Verkeer te verhogen naar pagina’s met een hoge conversie maar – met weinig verkeer, zoals productpagina’s.
– Pagina’s te promoten die blijven hangen op de tweede pagina in de zoekmachines.
– Rangordes van zoekwoorden te verbeteren met een hoog, midden of laag zoekvolume.

Meer updates?

We houden je graag op de hoogte.

  • Alle nieuwste ontwikkelingen over zoekmachine optimalisatie
  • Exclusieve uitnodigingen over kennisevents
  • Laatste ontwikkelingen binnen online marketing en meer
  • Maximaal één keer per maand

Meer blogs over

zoekmachine optimalisatie

50%

Je bent er bijna

Waar mogen we hem naar toe sturen?