Mobiele websites nóg belangrijker voor Google

Zoals we allemaal weten heeft Google vorig jaar een update uitgerold, waarbij het belang van een mobielvriendelijke website werd onderstreept. Mobielvriendelijke websites zouden ‘voorrang krijgen’ op niet-mobielvriendelijke websites. In feite logisch, want Google wil haar gebruikers het beste resultaat voorschotelen. Aangezien er tegenwoordig meer mobiele zoekopdrachten worden uitgevoerd dan zoekopdrachten op een desktop, is het vanzelfsprekend dat mobiele websites relevanter zijn voor een bezoeker. Een goed antwoord moet volgens Google niet afhangen van het apparaat dat je gebruikt, want het beste antwoord moet je kunnen vinden op zowel je telefoon, tablet of vaste pc.

Mei 2016: Mobile Friendly Update

Mobielvriendelijkheid is sinds 21 april 2015 al een SEO-ranking factor. Deze update wordt ook wel Mobilegeddon genoemd.  In maart van dit jaar heeft Google aangegeven dat mobielvriendelijkheid nóg belangrijker gaat worden. Simpel gezegd gaat voor de ranking factor mobielvriendelijkheid dus zwaarder wegen. In mei 2016, nu dus, zal de Mobile Friendly Update worden uitgerold.

Help! Ik heb geen mobielvriendelijke website

Hoewel Google aangeeft dat een niet-mobielvriendelijke website alsnog goed kan scoren in de zoekresultaten, krijgen mobielvriendelijke websites wél voorrang. Google wil namelijk geen resultaten tonen die een hoog bouncepercentage opleveren. In Jip en Janneke taal: een niet mobielvriendelijke website is voor een iPhone gebruiker niet fijn. Deze zal dus ook sneller de website verlaten dan wanneer hij of zij een mobielvriendelijke pagina voorgeschoteld krijgt. Google geeft genoeg inzichten om zelf de mobielvriendelijkheid van je website of webshop te checken. Zo geeft Search Console rapportages voor de Mobiele Bruikbaarheid. Daarnaast kun je door middel van Google’s Mobile Friendly Test zelf zien waarom je website of webshop eventueel niet mobielvriendelijk is.

 

Accelerated Mobile Pages

Kort geleden kondigde de zoekmachine-grootmacht ook al het AMP (Accelerated Mobile Page) project aan. Wie veel met zijn website bezig is, had dit kopje alvast zien verschijnen in Search Console (het vroegere Webmaster Tools), onder Zoekopmaak à Accelerated Mobiles Pages. Dit zijn HTML varianten van webpagina’s die als doel hebben zo snel mogelijk in te laden. Dit komt uiteraard ten goede van de gebruiksvriendelijkheid van de website. Gemiddeld laadt een AMP vier keer sneller dan een gewone pagina. Op een Accelerated Mobile Page blijft in de code enkel de content over voor Google. Randzaken als navigatie, contactformulieren etc. worden weggelaten. Content is dus koning in de code, en dus ook voor Google. Aan de slag met AMP? Bekijk de richtlijnen of vraag één van onze specialisten naar de mogelijkheden.

Benieuwd naar de impact van deze update voor jouw website of webshop? Vraag onze specialisten naar de mogelijkheden.

Bronnen: Google afbeelding – © Google

Meer updates?

We houden je graag op de hoogte.

  • Alle nieuwste ontwikkelingen over zoekmachine optimalisatie
  • Exclusieve uitnodigingen over kennisevents
  • Laatste ontwikkelingen binnen online marketing en meer
  • Maximaal één keer per maand

Meer blogs over

zoekmachine optimalisatie

50%

Je bent er bijna

Waar mogen we hem naar toe sturen?