Page Experience Update -> monitor het in Google Search Console

Leestijd: 2 minuten

Eind vorig jaar schreven we een uitgebreid artikel over PageSpeed en SEO. Al een tijdje geeft Google aan dat PageSpeed een belangrijk onderdeel wordt van haar algortime. Termen als Core Web Vitals en Page Experience zijn daarin leidend. Dit zou zelfs een grote impact hebben op de rankings van je website in Google. Eind vorige maand heeft Google officieel aangekondigd dat deze Page Experience Update wordt uitgesteld. Deze update zal medio juni beginnen en nog niet volledig uitgerold zijn tot (op zijn vroegst) eind augustus.

Wat valt er onder Page Experience?

Vaak wordt Page Experience in één adem genoemd met PageSpeed. Dat klopt ook, deels. Echter zijn er nog wat (inmiddels ‘ouderwetse’) Page Experience Signals te noemen:

  • Mobielvriendelijkheid
  • HTTPS-verbinding
  • Safe-browsing / Beveiligingsproblemen (geen malware)
  • Geen instrusive interstitials (vrij vertaald: geen opdringerige popups)

En daarbij uiteraard:

  • Core Web Vitals:
    de pagina bevat een goede gebruikservaring, waarbij de nadruk ligt op laden (LCP), interactiviteit (FID) en visuele stabiliteit (CLS). Nogmaals: meer over PageSpeed lees je hier

Waar monitor ik mijn Page Experience?

Dat doe je gemakkelijk middels Google Search Console. Waar eerst in je zijbalk al Site-vitaliteit (of Core Web Vitals wanneer je de Engelstalige interface gebruikt) of Gebruiksgemak op mobiele apparaten staat, staat nu onder Functionaliteit ook Paginafunctionaliteit.

Dit rapport vat alle belangrijke aspecten van Page Experience samen:

Vanuit hier is in een quick-view te zien waar je als SEO-specialist, al dan niet in samenwerking met een developer, aan moet werken. In bovenstaande screenshot zou in mijn geval de focus moeten komen te liggen op het stukje Core Web Vitals. De facetten Mobielvriendelijkheid, Beveiligingsproblemen en HTTPS zijn op orde.

Wat is een goed Page Experience-percentage?

Wat uiteindelijk een goed Page Experience-percentage is, laat Google qua cijfers in het midden. Voor de facetten Mobielvriendelijkheid, HTTPS en Beveiligingsproblemen adviseren we (al een tijdje) om hier naar het groene vinkje te streven. Voor de Core Web Vitals wordt vaak geadviseerd om 90% van de pagina’s op orde te hebben om te slagen. Wanneer dit op orde is, zou je theoretisch ook voor de Page Experience ‘slagen’.

Eind vorig jaar gingen de geruchten ook al over een Page Experience Badge in de zoekresultaten. Hieronder zijn enkele test-resultaten (Google test graag) te zien welke in de zoekresultaten zijn verschenen:

In Nederland zijn deze badges nog niet ‘in het wild’ gespot. Deze zijn overigens niet te verwarren met de AMP-badge:

Evenals bij vorige updates over Mobielvriendelijkheid en HTTPS verwachten wij geen drastische schommelingen in de zoekwoordposities. Dat geeft Google zelf ook aan:

“While this update is designed to highlight pages that offer great user experiences, page experience remains one of many factors our systems take into account… Given this, sites generally should not expect drastic changes”

Echter adviseren wij wel om in te spelen op een goede Page Experience. Wanneer een website niet mobielvriendelijk was, gaf Google dit namelijk ook prominent aan in de zoekresultaten. Daarnaast is de verwachting dat er een Page Experience-badge op komst is, die vermoedelijk zal gaan zorgen voor een hogere betrouwbaarheid + CTR.

Buiten dat zorgt een goede Page Experience, waarbij met name PageSpeed, voor een hoger conversiepercentage van je website-doelen.

Vragen? onze SEO-specialisten beantwoorden graag al je vragen over jouw PageSpeed-situatie of je gehele SEO-strategie. Neem gerust eens vrijblijvend contact met ons op.

Meer updates?

We houden je graag op de hoogte.

  • Alle nieuwste ontwikkelingen over zoekmachine optimalisatie
  • Exclusieve uitnodigingen over kennisevents
  • Laatste ontwikkelingen binnen online marketing en meer
  • Maximaal één keer per maand

Meer blogs over

zoekmachine optimalisatie

50%

Je bent er bijna

Waar mogen we hem naar toe sturen?