SEO Trends in 2017

Het jaar 2016 sluit alweer bijna haar deuren en wat hebben we veel ontwikkelingen gezien dit jaar. Zoekmachine Optimalisatie groeit harder dan ooit. Doordat zoekmachines als Google de gebruiker (meer dan ooit) centraal stelt, zal dit ook hetgeen zijn wat ik het achterhoofd gehouden moet worden in 2017. Het begint allemaal met de gebruiker, want deze gebruikt een zoekmachine om antwoord te krijgen. Als SEO-specialist deel ik graag mijn visie over de SEO trends die we in het jaar 2017 nog meer kunnen gaan verwachten. Voordat ik aan dit lijstje begin, wil ik graag nog een het belangrijkste, onderbelichte aspecten in SEO uitlichten, welke in niet meeneem in trends, maar welke ik ook in 2017 als erg belangrijk beschouw.

Gebruikerservaring

In mijn inleiding gaf ik het al aan: de gebruiker staat centraal. Hoewel de gebruiker centraal stellen geen officiële rankingfactor is, licht ik dit punt graag apart even uit. Want door in te spelen op SEO-factoren, streef je uiteraard naar het beste antwoord geven op de zoekopdracht van de gebruiker. Een van de meest onderbelichte factoren, die ikzelf als erg belangrijke SEO-factoren zie, zijn onder andere:

  1. CTR (Click Through Rate)

Het percentage gebruikers dat doorklikt op jouw organische resultaat. Enerzijds speelt je organische positie een rol in de hoogte van het CTR. Daarnaast kun jezelf ook je CTR verhogen door te spelen met je meta-titel en meta-description. Deze moeten uiteraard aansluiten op wat de gebruiker krijgt te zien op de landingspagina áchter het organische resultaat. Logisch dat Google een organisch resultaat kan belonen met een hogere organische positionering wanneer er veel gebruikers op klikken (het resultaat zal dan immers relevant zijn).

  1. Bouncepercentage

Het bouncepercentage is het percentage van de bezoekers dat je website of webshop direct verlaat, zonder verder te kijken dan één pagina. Blijkbaar heeft de gebruiker niet gevonden wat hij of zij zocht. Ook dit kan meerdere factoren hebben. Bijvoorbeeld een ‘belofte’ in de meta-titel of meta-description wordt niet nagekomen (niet gewenste landingspagina). Logisch dat Google een organisch resultaat benadeeld wanneer deze een hoog bouncepercentage heeft (het resultaat zal dan immers niet relevant zijn)

  1. Tijd op de pagina

De tijd die de gebruiker spendeert op de landingspagina, voordat hij of zijn deze verlaat (interne link, externe link etc.). Een korte duur betekent dat de bezoeker niet erg geïnteresseerd is in de pagina. Logisch dat Google een organisch resultaat benadeeld wanneer deze een korte tijd op de pagina heeft.

  1. Dwell Time

Dwell Time is de tijd die een gebruiker spendeert op de pagina, voordat hij of zij terugkeert naar de zoekresultaten. Dit is een factor die niet te meten is via bijvoorbeeld Google Analytics. Google gaat ervan uit dat hoe hoger je Dwell Time is, hoe meer de gebruiker heeft gezien van je content. Of dit een officiële ranking factor is, blijft een onbeantwoorde vraag, maar het is zeker een interessante statistiek om in het achterhoofd te houden.

1)    Google RankBrain / Artificial Intelligence

Door de komst van Google Rankbrain als rankingfactor binnen het algemene algoritme van Google, riep veel vragen op in het afgelopen jaar. Hoe werkt RankBrain? Kan ik optimaliseren voor RankBrain? Hoeveel effect heeft RankBrain op mijn positionering?

Voor de duidelijkheid: RankBrain is het Artificial Intelligence-systeem (Machine Learning-systeem) van Google dat zichzelf traint. Door middel van zoekopdrachten te interpreteren begrijpt de zoekmachine deze steeds beter. Google zelf heeft te kennen gegeven dat RankBrain na content en links de belangrijkste factor binnen het algehele algoritme. Het systeem ontwikkeld zich 24/7 en zal naar verwachting op den duur het gehele algoritme over gaan nemen. Maar hoe doet RankBrain dit?  Het systeem kijkt naar honderden losse factoren om deze vervolgens in een algoritme te verwerken / beoordelen. Google kijkt dus naar je algehele content, welke dus nóg belangrijker gaat worden. En doordat Google slimmer wordt dankzij dit systeem, hoeven keywords ook niet letterlijk meer terug te komen op de pagina zelf. Het systeem zal namelijk ook synoniemen en verbanden tussen woorden en zinnen begrijpen. Het implementeren van Semantiek kan hierbij helpen.

2)    Mobile First of Mobile Only?

De ontwikkeling van een mobiele ervaring voor gebruikers is de afgelopen jaren enorm toegenomen. Zo introduceerde Google eind 2014 het label Voor Mobiel in de zoekresultaten op smartphones. In augustus dit jaar verwijderde Google dit label alweer, omdat dit blijkbaar ‘normaal’ was geworden. Het is inmiddels overbodig, omdat de top van de index op mobiel al bestond uit mobiele resultaten. Dit was het resultaat van Mobilegeddon, de update waar Google vanaf 21 april 2015 mobiele websites bevoordeeld ten opzichte van websites die dit niet zijn.

Mobile First Index

2017 wordt het jaar dat Google de indexen gaat scheiden. Dit wil zeggen dat er een aparte index komt voor desktop apparaten en een aparte index voor mobiele apparaten. Eerder dit jaar schreef ik al een blogartikel over Mobile First Indexing. Google zelf geeft aan dat ze begonnen zijn met het experimenteren om een Mobile First Index te maken. Dit betekent dat we nog steeds in een Desktop First Index zijn, maar dat het (99%) zeker is dat we naar een Mobile-First Index gaan in 2017.

Een mobiele website die zich aanpast naar het formaat van het scherm dat je gebruikt, is onmisbaar in 2017. Een responsive variant van je webshop of website wordt hierin geadviseerd. De mobiele variant van de pagina zal als uitgangspunt worden genomen voor de ranking van je website of webshop.

AMP (Accelerated Mobile Pages)

Het AMP project van Google is opgezet om frustraties van de (daar is ie weer) gebruiker weg te nemen. Ofwel: de gebruiker wordt nog meer in het zonnetjes gezet. In een wereld die verschuift naar mobiel zullen Accelerated Mobile Pages een belangrijke rol gaan spelen. AMP-pagina’s zijn razendsnelle varianten van webpagina’s, op basis van aangepast HTML technieken. Doel is om de rijke content supersnel te laden voor de gebruiker.

Het AMP-project is nog in forse ontwikkeling. Tot op heden hebben alleen grote nieuwssites met nieuwsartikelen en blogs kunnen profiteren van AMP resultaten. Ook worden recepten meer en meer als AMP-resultaat getoond. Dat dit meer en meer gaat verschuiven naar E-Commerce websites, bewijst Ebay:

amp-ebay

Stop hier even! Doordat het AMP-project nog steeds in ontwikkeling is, wil dit niet zeggen dat het een eitje is om van je categoriepagina van je webshop een AMP-variant te maken. Niet alle functionaliteiten worden ondersteunt door AMP, zoals het project zelf aangeeft.

Heb je een nieuws-, blog- of recepten -wesbite of pagina’s, dan adviseer ik zeker om met de stroom mee te gaan in 2017: optimaliseer voor AMP!

3)    Featured Snippets

Content is datgene waar Google waarde aan hecht. Dat dit belangrijk is voor gebruikerservaring en voor RankBrain is geen geheim. Eerder dit jaar schreef ik een artikel over Featured Snippets. Google is er namelijk om mensen zo snel mogelijk aan een antwoord te helpen. Om dit nóg verder te versnellen dan met meta-titels en meta-descriptions, geeft Google nu direct antwoord in de zoekresultaten zelf. Vroeger deed Google dit alleen voor grote websites zoals Wikipedia, maar tegenwoordig kom je steeds vaker ‘anwoorden’ tegen van algemene (kleinere) websites. Een voorbeeld van een Featured Snippet op de vraag ‘wat is google’:

featured-snippet-google

Groot voordeel is dat het resultaat twee maal in de zoekresultaten van Google terugkomt. Een grote kans voor jouw website of webshop om je visibility te vergroten. Een greep uit een aantal mooie voorbeelden van Featured Snippets zijn te vinden met de volgende zoekopdrachten:

  • hoe laat is het
  • wat voor weer is het vandaag
  • hoe oud is willem alexander
  • stand eredivisie

Dat Google direct antwoord kan geven op je vraag, is ook een teken dat de zoekmachine slimmer (RankBrain) en slimmer wordt. Denk daardoor bijvoorbeeld aan long tail keywords en hoe je deze het beste kunt inzetten in een RankBrain-tijdperk. Door antwoord te geven op de vraag van een gebruiker, maak je meer kans op het verschijnen in een Featured Snippet.

4)    Voice Search

Van Featured Snippets rest mij niets anders dan het sprongetje te maken naar Voice Search. Deze ontwikkelingen gaan namelijk arm in arm met elkaar. Een tijdje geleden heeft Google het principe van Voice Search al uitgerold. Ondertussen is dit een veelgebruikte functie door mobiele gebruikers. En laat mobiel nu meer en meer belangrijk worden. De stijging in Voice Search het afgelopen jaar is interessant. Met de toename van mobiele zoekopdrachten stijgt ook het aantal gesproken zoekopdrachten. Wereldwijd maken gesproken zoekopdrachten 20% uit van alle mobiele zoekopdrachten. Als we ver vooruit kijken, voorspellen we dat in 2020 ongeveer 50% van alle mobiele zoekopdrachten wordt ingesproken via spraak.

Apple’s Siri en Google’s Google Now maken gesproken zoekopdrachten mogelijk. Deze worden in Nederland gebruikt. Wereldwijd wordt verwacht dat met de komst van apparaten als Google Home en Amazon Echo dit verder gaat stijgen.

Er zal dus iets structureels gaat veranderen in het zoekgedrag van mensen. Deze gaan apparaten meer benaderen als assistent. Deze verandering van benadering zal dus ook effect hebben op de zoekopdrachten van mensen. Gesproken opdrachten bestaan uit langere zoekwoordcombinaties, denk bijvoorbeeld aan vragen of complete zinnen. Wanneer je wilt weten of het koud wordt vandaag, zul je minder geneigd zijn ‘weersverwachting’ in te typen, maar zul je eerder je smartphone vragen: ‘wat voor weer wordt het vandaag’ of ‘moet ik vandaag een jas aan’.

Wat heb jij hier aan? Hoewel het in Nederland nog niet zoveel gebruikt wordt dan in bijvoorbeeld de Verenigde Staten, gaat dit absoluut komen. Door in ieder geval je content te optimaliseren voor Featured Snippets / Voice Search, ben je op de goede weg.

5)    Linkbuilding

Ik lees ontzettend veel berichten dat linkbuilding dood zou zijn. Zowel de allergrootste SEO-specialisten ter wereld als mijn ervaring bij eigen klanten wijzen dit uit dat linkbuilding nog steeds werkt. In dit artikel hebben we het over content en over RankBrain, maar linkbuilding is de nummer 2 in de top 3 van zwaarstwegende factoren op SEO-gebied. Het belang hiervan kan niet vaak genoeg onderstreept worden.

Wat de ideale strategie is voor linkbuilding, ga ik in dit artikel niet belichten. Dit is namelijk voor iedere website anders en hangt sterk af van branche, concurrentie etc. De trend die ik voor 2017 is in ieder geval dat linkbuilding nog steeds leeft. Advies is daarom om dit te allen tijde in je SEO-strategie mee te nemen.

Is jouw website SEO-proof voor 2017?

Ik hoop met deze tips en voorspellingen een goed inzicht gegeven te hebben met de komende SEO-ontwikkelingen in het jaar 2017. Wil je meer informatie over SEO-trends of heb je nog vragen over bepaalde factoren? Neem contact op met een van onze SEO-speclialisten.

Bronnen: SEO Trend in 2017 visual – Vector Graphics by Vecteezy.com

Meer blogs over

zoekmachine optimalisatie