Vergroot je organische zichtbaarheid met Google Web Stories!

Leestijd: 3 minuten

Wat social media kan, kan Google ook. Iedereen kent de Snapchat, Instagram, Facebook, YouTube, WhatsApp en LinkedIn Stories wel, toch? Het is een hele rits aan social media kanalen, want wanneer de één met een nieuwe update komt, volgen de anderen al gauw. Nu heeft Google zitten opletten en hebben zij een creatieve nieuwe feature op het gebied van SEO gemaakt, namelijk Google Web Stories! Gemakkelijk content delen om jouw organische zichtbaarheid van jouw website te versterken. Dat maakt het ook nog eens leuker om zo jouw bedrijf organisch naar voren te laten komen. Heb jij al een idee welke content jij wilt delen via Google Web Stories?

Google Web Stories, wat is het precies?

Google houdt van experimenteren en vanuit die experimenteren komen interessante nieuwe features, zo ook Google Web Stories. Maar hoe, wat en waar Google Web Stories? Met Google Web Stories kan je net zoals de social media kanalen, gemakkelijk content delen op een creatieve én visuele manier. Google biedt een nieuw ‘programma’ aan speciaal voor jouw mobiel. Het is ontwikkeld met Accelerated Mobile Pages (AMP), waardoor het ontzettend goed en snel werkt via jouw smartphone. Hoe kun jij ervoor zorgen dat jij hier gebruik van kan maken? Met de Web Stories WordPress  bèta plug-in. Met deze plug-in kun je gemakkelijk Web Stories posten en organisch de aandacht trekken van jouw potentiële websitebezoekers.

Wat Web Stories interessant maakt, is dat je op creatieve, eenvoudige en vooral boeiende manier jouw content kunt tonen. Op dat gebied is Web Stories niet heel anders dan Instagram Stories bijvoorbeeld. Je maakt gebruik van foto’s, video’s, audio, gifjes, animaties, en tekst om jouw content over te brengen bij jouw volgers. Met Web Stories doe je hetzelfde alleen komt het als organisch zoekresultaat in Google terecht. Geeft ook meteen wat kleur aan de Google pagina, vind je niet?

Aan de slag met Google Web Stories?

Ten eerste, hoe zijn de Google Web Stories te herkennen en waar kun je ze vinden? Deze Stories verschijnen in Google Afbeeldingen of ze zijn te zien naast de webpagina in de zoekresultaten. Let op het witte telefoonschermpje rechts onderin de foto. Dan weet je dat je een Web Story kunt zien. Zie de voorbeelden hieronder.

 

Om ervoor te zorgen dat jij aan de gang kan gaan met het creëren van unieke Google Web Stories, is het belangrijk dat je de WordPress plug-in installeert. Stuur jouw webbouwer de link om de WordPress plug-in handmatig te downloaden, want de plug-in zelf is nog niet beschikbaar in WordPress. Wanneer de plug-in is gedownload en wel, zorg ervoor dat je het toevoegt aan jouw website. Anders kun je nog lang wachten, want die plug-in voegt zichzelf helaas niet toe. Zijn alle boxjes afgetikt en is de plug-in geactiveerd op jouw website? Dan verschijnt er in jouw menu de optie om ‘Stories’ en voilà, het begin van jouw Google Web Stories journey.

Je kan aan de slag! Wat ga jij als eerste maken? In de editor kun je kiezen uit verschillende templates waar jij mee aan de slag kan. Je hebt lijstjes waar jij jouw afbeeldingen, video’s, audio’s, animaties etc. aan kan toevoegen en die jij kan gebruiken. Sleep het heel gemakkelijk naar jouw beeld en ga creatief aan de slag met jouw Stories. 

Hieronder een voorbeeld van USA Today over Beyoncé. Zij hadden ongeveer 20 verschillende Stories gemaakt (vb. video’s, afbeeldingen) om zo het verhaal te vertellen in visuele content. 

Maar ook de BBC is aan de slag gegaan met Google Web Stories en heeft het artikel over ‘Englands Lucky Charm’ in een nieuw jasje gestoken. Storytelling door middel van verschillende Stories. 

Combinatie SEO en Web Stories

Is Web Stories iets voor jou en wil je daarmee aan de slag? Dan is het wel belangrijk dat je het SEO-proof maakt, anders sla je de plank behoorlijk mis. Laten we dat maar voorkomen. Hier een aantal tips waar Google zelf mee kwam:

o   Visueel aantrekkelijk & aanwezig zijn: Zorg ervoor dat jouw Stories visueel erg sterk zijn en dat je de aandacht trekt met jouw Stories. Complimenteer het met elementen die iets toevoegen aan jouw foto of video en zorg ervoor dat het niet te ‘schreeuwend’ wordt.

o   Kort en krachtig: Gebruik niet te veel woorden, omdat het anders teveel afleidt. Gebruik ongeveer 10 woorden per pagina.

o   Video’s: Maak gebruik van korte video’s. Reels, TikToks, Shorts of gewoon een kort filmpje van ongeveer 15 seconden.

o   Maak het compleet: Niemand wil een verhaal lezen dat niet interessant én compleet is. Zorg voor een nieuwsgierige inleiding, interessant middenstuk en een krachtig einde.

o   Geluid: Niet iedereen luistert meer naar video’s en worden steeds vaker zonder geluid afgespeeld. Ben dit dilemma voor en zorg voor een ondertiteling, zodat mensen jouw Story nog steeds kunnen volgen.

o   Aantal slides: Om Google Web Stories te maken, is het belangrijk dat het meer dan 4 en minder dan 30 slides heeft. Wat is het perfecte aantal? Tussen de 10 en 20 Stories.

o   Groot, groter, grootst: Zorg ervoor dat jouw tekst niet alleen kort en aantrekkelijk is, maar ook dat het groot genoeg is. Ideale grootte? Grootte 24.

o   Check, check en nog eens check: Test jouw Story even in de AMP tester. Je wilt er niet later achter komen dat jouw Web Stories niet goed werkt. 

Tip: Wil je dat jouw Google Web Stories door elk type mobiel wordt bekeken zonder dat de belangrijkste elementen van jouw content wegvallen? Blijf in de ‘Safe Zone’ die wordt aangegeven in de Editor. Zo zit je altijd veilig en kan iedereen van jouw Google Web Stories genieten.

Wat is het grootste verschil tussen de Social Stories en Google Web Stories?

Google zou Google niet zijn als zij net een andere draai aan hun Web Stories maken. Hartstikke slim natuurlijk, want je wilt je toch onderscheiden van anderen? Wanneer je er een eerste blik op werpt, zou je niet zeggen dat er een verschil is, maar na 24 uur wel! Jouw geplaatste Instagram, Facebook of Snapchat Story is weg. Jij kan na 24 uur niet nog eens die  Social Story bekijken, want er zit een tijdsduur aan vast. Maar bij Google Web Stories is dat niet zo en blijft de informatie altijd beschikbaar. Hoe handig is dit? Zo kun jij jouw artikelen op een hele creatieve en visuele manier organisch onder de aandacht brengen en blijft die informatie voor jouw websitebezoekers beschikbaar. Hier word jij toch ook enthousiast van?

Ben je intussen overtuigd van het gebruik van Google Web Stories en wil jij eens testen wat dit bijdraagt aan jouw organische zichtbaarheid? Wij helpen jou graag bij het vergroten van jouw organische zichtbaarheid! Neem eens contact met ons op en dan kijken we samen met jou naar de mogelijkheden.

Meer updates?

We houden je graag op de hoogte.

  • Alle nieuwste ontwikkelingen over zoekmachine optimalisatie
  • Exclusieve uitnodigingen over kennisevents
  • Laatste ontwikkelingen binnen online marketing en meer
  • Maximaal één keer per maand

Meer blogs over

zoekmachine optimalisatie

Zoekmachine Optimalisatie
Stijn Bergmans

SEO Trends 2021

Zoals ieder jaar voorspellen we graag de SEO trends van het komende jaar. Vorig jaar voorspelden we o.a. een stijging van Lokale SEO, meerdere Structured

Lees blog
50%

Je bent er bijna

Waar mogen we hem naar toe sturen?