5 optimalisaties om je DPA campagnes op social media te verbeteren

Leestijd: 4 minuten

Met het oog op de toekomst, waarin social commerce centraal staat, is een geoptimaliseerde dynamische productadvertentie geen overbodig luxe meer. Sociale media zullen een leidende rol gaan aannemen in het aankoop proces van de consument. Het product zal direct gekocht kunnen gaan worden via social media platformen. De concurrentie op de advertentiemarkt neemt hierdoor toe en het is dus nog belangrijker om je zoveel mogelijk te onderscheiden van je concurrent. Met dynamische productadvertenties lijkt dat op het eerste gezicht lastig, omdat een platform als Facebook hier weinig mogelijkheden voor biedt. Toch kun je met behulp van externe tools automatische feed optimalisaties doorvoeren om je consument nóg meer triggeren om over te gaan tot aankoop. Zo kun je op zoek gaan naar de beste variant van jouw advertentie die tot de laagste kosten per aankoop en de hoogste ROAS leidt. We geven je 5 tips met welke feed optimalisaties jij direct aan de slag kan!

Externe tools voor feedmanagement
Feedmanagement is een technische manier om alle informatie over je producten te organiseren. Met een externe tool kun je dit versimpelen, zodat je catalogus constant geüpdatet is met de juiste informatie en met extra informatie waar nodig. Met deze informatie kunnen advertenties verder gepersonaliseerd worden. Daarnaast kan er met meerdere elementen getest worden welke informatie de beste resultaten opleveren. De productinformatie die genereert met de externe tool kunnen geëxporteerd worden naar bijvoorbeeld Facebook, Instagram, TikTok, Snapchat of Pinterest. In dit artikel wordt de externe tool ‘Channable’ gebruikt, maar er zijn nog veel meer tools voor feedmanagement: 

  • DataFeedWatch 
  • ChannelAdvisor 
  • GoDataFeed 
  • ChannelEngine 
  • WakeupData
  • Productsup 

 

1. USP’s uitlichten 
USP’s (Unique Selling Points) beschrijven de voordelen van jouw product, merk of beleid. Deze kunnen ervoor zorgen dat iemand sneller geneigd is om een aankoop te doen, bijvoorbeeld omdat producten binnen 1 werkdag worden verzonden of omdat het merk gratis verzendkosten hanteert. Het is daarom relevant om te testen met het uitlichten van je USP’s in je dynamische productadvertentie. 

In veel gevallen is het zo dat een USP alleen geldig is onder een bepaalde voorwaarde. Zo hanteren veel bedrijven alleen gratis verzendkosten wanneer er voor een bedrag van meer dan €50,00 gekocht wordt. Wanneer USPs bij verschillende producten anders zijn, kun je aan de hand van regels instellen welke USP bij welk product zichtbaar moet zijn. Hieronder zie je daarvan een voorbeeld in Channable. Deze regel wordt gekoppeld aan een aangepast label (USP) dat doorgestuurd wordt naar een platform als Facebook. Hier wordt vervolgens een extra dynamische waarde meegegeven in de beschrijving van de dynamische productadvertentie.  

2. Top producten uitlichten
‘Social proof’ is een concept dat steeds belangrijker wordt binnen online marketing. Dit is een begrip dat verwijst naar het vertrouwen van mensen op de feedback en acties van anderen om te bepalen wat juist is in een bepaalde situatie. We vinden het dus belangrijk wat anderen vinden van een product en baseren, bewust of onbewust, onze mening hierop. Met het expliciet uitlichten van bestverkochte producten toon je aan dat veel anderen deze producten ook hebben gekocht. Het kan daarom dus interessant zijn om te testen of een collectie die gebaseerd is op bestverkochte producten leidt tot lagere kosten per aankoop en een hogere ROAS.  

Je maakt een collectie van de bestverkochte producten door bijvoorbeeld een lijst te uploaden in Channable van de bestverkochte producten in een bepaalde periode zoals je hieronder kunt zien. . De voorkeur gaat hier uit naar een geautomatiseerde import, waardoor deze lijst constant up to date is. Je kunt dit doen door een XML bestand te koppelen aan je product feed en hier met behulp van regels in te stellen dat de bestverkochte producten steeds een aangepast label krijgen. Dit is ook mogelijk door een automatische Google Analytics koppeling te maken met een externe tool als Channable.  

3. Onderscheid in productcategorieën
Het aanmaken en gebruiken van verschillende productcategorieën heeft een aantal voordelen. Zo kun je de productcategorieën gebruiken om gerichter je producten te tonen aan relevante doelgroepen die hierin geïnteresseerd zijn. Je kunt hierbij vervolgens nog een stap verder gaan door product categorieën te gebruiken in je cross-selling strategie. Je toont hierbij aan iemand die al eerder een aankoop heeft gedaan een product dat goed aansluit bij die aankoop. Als je consument bijvoorbeeld een bank heeft besteld, kan het interessant zijn om een collectie advertentie te tonen aan diegene met verschillende kussens voor op de bank.  

Met product categorieën kun je daarnaast de winkelervaring in Facebook, Instagram of Pinterest verbeteren. Als standaardinstelling toont het platform willekeurige producten, gebaseerd op interesses. Het nadeel hiervan is dat navigeren binnen de winkel zelf niet gebruiksvriendelijk is. Aan de hand van aangemaakte product categorieën kun je het navigeren versimpelen en krijgt de winkel ook meer de look en feel van de webshop zelf.  

4. Onderscheid in prijscategorieën
Met de Sinterklaas en kerstperiode in het vooruitzicht is het wellicht interessant om onderscheid te maken in verschillende prijscategorieën. Zo kun je producten onder een bepaald bedrag tonen aan wat minder warme doelgroepen, omdat zij vanwege de prijs eerder over zouden kunnen gaan tot aankoop.  

Daarnaast kun je volledige focus leggen op een sale periode als je hier regels in meegeeft. In het voorbeeld hieronder is de combinatie gemaakt tussen een bepaalde productcategorie en een sale prijs. Zo kun je een aparte flow aanmaken voor een sale periode waarin zowel de verkeercampagnes als de conversiecampagnes volledig afgestemd zijn op de sale.  

5. Op weer gebaseerde advertenties  

Ten slotte kun je de informatie in je feed verrijken met weer data. Hierdoor wordt het mogelijk om advertenties te tonen die afgestemd zijn op het weertype en de temperatuur. Een reisorganisatie kan bijvoorbeeld advertenties laten zien van vakanties naar zonnige bestemmingen als het regent en een kledingretailer kan ervoor kiezen om regenjassen te tonen wanneer het regent.  

Via externe tools is het mogelijk om een exportbestand van een platform als Buienradar te koppelen aan je product feed. Zo komt bij elk product extra informatie te staan zoals temperatuur, weertype en windkracht. Deze worden aan de hand van regels gekoppeld aan een custom label, welke wordt doorgestuurd naar een platform als Facebook. Hier kunnen we vervolgens collecties aanmaken op basis van locatie en deze gebruiken in campagnes op basis van dynamische productadvertenties.   

Genoeg optimalisaties om door te voeren binnen jouw product feed! Heb je hier hulp bij nodig of ben je op zoek naar een sparringspartner om jouw product feed zo efficiënt mogelijk in te zetten? Neem dan gerust contact met ons op! 

Meer updates?

We houden je graag op de hoogte.

  • Alle nieuwste ontwikkelingen over social media marketing
  • Exclusieve uitnodigingen over kennisevents
  • Laatste ontwikkelingen binnen online marketing en meer
  • Maximaal één keer per maand

Meer blogs over

50%

Je bent er bijna

Waar mogen we hem naar toe sturen?