5 tips voor meer bereik met organische content op Facebook en Instagram

Leestijd: 5 minuten

Het verspreiden van organische content wordt tegenwoordig steeds moeilijker. Maar een klein percentage van je volgers krijgt je content te zien dus het is belangrijk dat het opvalt. Dan wil je dat volgers er actie op ondernemen, anders word je niet ontdekt door de personen die jou nog niet volgen. Hoe kan jij dan het beste jouw bereik vergroten? Wij hebben een aantal tips voor jou op een rijtje gezet die jou kunnen helpen!

1. Video krijgt voorrang

Het wordt al een tijdje voorspelt, binnen enkele jaren zal social media voor 80% bestaan uit videocontent. Dit is natuurlijk niets nieuws, maar je moet wel weten hoe je video op de juiste manier aanpakt. Je creëert er namelijk veel bereik mee en je vergroot op die manier je naamsbekendheid. Op Facebook en Instagram is het mogelijk om diverse soorten content te plaatsen, maar op kanalen als YouTube en TikTok kun je alleen maar videocontent plaatsen.

Het algoritme van Facebook en Instagram is zo ingericht dat wanneer er een video wordt geüpload deze voorrang krijgt op andere type content. Jij wilt natuurlijk meer gebruikers bereiken, want dat is dé manier om te groeien. Zorg er dus voor dat je een video plaatst waar jouw bedrijf nadrukkelijk naar voren komt. Hoe persoonlijker, hoe beter én verlies jouw onderwerp niet uit het oog.

  • Plaats een lange video, langer dan 1 minuut. Je kunt immers je tijd maar één keer besteden en Facebook wil graag dat haar gebruikers binnen het platform blijven. Daarom is het zo belangrijk om in de eerste 3-5 seconden de aandacht van de volgers en gebruikers te triggeren. Doe je dit niet? Dan eindigt je video in niemandsland en dat is waar je juist niet terecht wilt komen. Pak ze in die eerste seconden, maak het aantrekkelijk en zorg er dan voor dat dit gevoel de hele video door terugkomt. Gebruikers blijven langer kijken en dit zorgt voor een hogere score binnen Facebook. Zo wordt jouw content vaker weergegeven!
  • Plaats vierkante video’s. Dit is beeldvullend voor ieder scherm. Als je rechthoekige content verticaal plaatst is er een kans dat er bij het ene scherm een deel afvalt en bij het andere scherm niet. Vierkante content is daarom voor ieder apparaat geschikt.

Tip: plaats je video op Facebook nooit via een YouTube link. Facebook wil de gebruikers binnen haar eigen platform houden en video’s kunnen heel gemakkelijk geüpload worden binnen Facebook. Zo krijg jij voorrang in het algoritme van Facebook en bereik je meer mensen.

2. Ga de interactie aan

Om meer bereik te krijgen, is het meer dan ooit van belang om de interactie met jouw volgers aan te gaan. Interactie zorgt namelijk voor een domino-effect. Wanneer één van jouw volgers reageert op jouw bericht, krijgen zijn/haar vrienden dit bericht weer te zien. Vervolgens liked één van zijn/haar vrienden dit en kom je weer in het netwerk terecht van die vrienden. Dit is ontzettend belangrijk, want jij wilt steeds meer bereiken en door de juiste content mét jouw tone-of-voice kun jij hier heel goed op inspelen. Hierdoor krijg jij de reacties die je wilt, krijg je steeds meer bereik en vergroot jij jouw naamsbekendheid! Het kan zo simpel zijn, maar ga hier mee aan de slag en zorg ervoor dat jij jouw naamsbekendheid vergroot.

Hoe krijg je eenvoudig meer interactie? Stel een (open) vraag aan het einde van je bericht. Daar kun je nog aan toevoegen “Laat het weten in een reactie onder dit bericht”. Niemand die er dan nog omheen kan om niet te antwoorden. In het begin krijg je misschien niet de gewenste reacties, maar je laat je toch niet bij de eerste tegenslagen uit het veld slaan? Zorg voor consistentie en zet door! Als je een reactie krijgt, geef dan ook antwoord op deze persoon. Daarmee laat je zien dat je betrokken bent en mensen houden van aandacht. Ben actief en bouw een betrokken community op. Op deze manier scoort je bericht beter en word je sneller weergegeven op de tijdlijn bij anderen.

3. Ontdek wat je doelgroep interessant vindt

Naast dat interactie voor meer organische bereik zorgt, leer je ook jouw doelgroep beter kennen. Hoe beter jij je doelgroep kent, hoe beter jij je content af kunt stemmen op wat zij interessant vinden. Leer van jouw volgers die interactie moeten hebben met je content. Plaats jij de content die zij interessant vinden? Dan krijg jij de reacties die je wilt, namelijk reacties zonder er naar te vragen! Dat maakt dat mensen spontaan gaan reageren en dat maakt het allemaal leuker en makkelijker om de juiste content te plaatsen.

Ga dus op onderzoek. Plaats verschillende type content op je pagina, op verschillende tijdstippen. Vind je doelgroep video’s leuk? Klikken zij veel door naar je blogberichten op de website? Of reageren zij veel op raadsels die je plaatst? Houd goed bij waarop wordt gereageerd, geklikt en welke type berichten worden geliked. Houd je statistieken bij en speel er op in. Heb je een onderwerp waar je veel bereik mee krijgt? Plaats dan nog een keer een bericht over dit onderwerp maar dan bijvoorbeeld in een video. Reageren ze hier ook goed op? Dan ben jij goed bezig!

Om goed bij te houden hoe je berichten presteren, kun je dit in één overzicht terugvinden. Ga binnen Facebook en Instagram naar het tabblad “Statistieken”. Binnen Facebook kun je nog specifiek klikken op “Berichten” en daar zie je alle informatie die je nodig hebt. Bij Instagram zie je direct een overzicht met je berichten. Meten is weten dus houd het allemaal goed in de gaten!

Tip: Houd je concurrent(en) in de gaten. Kijk ook eens wat je concurrent doet en waar de volgers van die pagina goed op reageren. Grote kans dat dit bij jou ook goed wordt ontvangen.

4. Plaats je bericht op het juiste tijdstip

Er verschijnen veel berichten met “Dit is de beste tijd om je bericht op social media te plaatsen”. Leuk dat die artikelen er zijn en voor beginnende pagina’s handig, maar is het uiteindelijk wel relevant voor jou? Uiteindelijk niet, want jouw volgers zijn misschien niet eens online op dat moment. Je kan gemakkelijk zien wat jouw doelgroep doet in jouw statistieken.

Het is dus heel makkelijk om deze tijden aan te houden, maar in werkelijkheid weet alleen jij wanneer jouw doelgroep online is. Er bestaat niet één tijd waarop de volgers van alle bedrijfspagina’s op social media zitten. Daarnaast heeft het ook geen zin om op de tijden te plaatsen die in dat soort artikelen voorkomen omdat iedereen op die tijdstippen plaatst. Dit zorgt er alleen maar voor dat je minder zichtbaar bent. Daarom wordt het nu tijd om in je eigen data te duiken en erachter te komen wanneer jouw volgers online zijn. Zij moeten immers jouw bericht als eerste gaan liken of erop reageren voordat het bij een nieuwe doelgroep terecht komt en voordat je meer wordt weergegeven.

Om te ontdekken wat de beste tijd voor jouw bedrijfspagina is, ga je binnen Facebook en Instagram naar het “Statistieken” tabblad. Bij Facebook vind je de informatie over de tijdstippen onder de statistiek “Berichten” en bij Instagram onder “Doelgroep”.

Tip: Plaats altijd net iets voor de piek wanneer je volgers online zijn. Op die manier kunnen je huidige volgers die eerder online zijn, al reageren op je bericht, het liken of delen. Zo verspreid het zich beter door de tijdlijn van je huidige volgers die daarna online komen. Het platform ziet het als waardevolle content en daardoor scoor je hoger binnen het algoritme. Zo creëer je dus meer bereik en kom je beter in beeld bij je huidige en nieuwe volgers.

5. Het gebruik van Hashtags

Hashtags worden op diverse platforms ingezet. Maar wat doen ze precies en werkt het op alle kanalen hetzelfde? Nee, het werkt niet op alle kanalen hetzelfde en bij sommigen zelfs helemaal niet.

Binnen Instagram zijn hashtags ontzettend effectief. Gebruik je geen hashtags? Dan word je ook niet ontdekt door een nieuwe doelgroep en loop je kansen mis. De hashtags zorgen er namelijk voor dat je zichtbaar bent op de “Explore” pagina tussen de content die een gebruiker nog meer interessant vindt. Deze pagina wordt gebaseerd op de likes en reacties die worden gegeven op andere content met bijvoorbeeld dezelfde hashtags. Daarnaast is het binnen Instagram ook mogelijk om hashtags te volgen. Op deze manier krijgt de gebruiker direct de nieuwste content te zien die wordt geplaatst met deze hashtag. Hoeveel hashtags? Gebruik er meer dan tien en wees niet te zuinig. Op een later moment wanneer jouw bereik groter en groter wordt, kun je er minder inzetten en juist de belangrijkste gebruiken.

LinkedIn heeft precies zo’n zelfde functie. Ook binnen dat kanaal ben je direct op de hoogte van de laatste berichten waarin een hashtags worden gebruikt die je volgt. Zo creëer je binnen deze kanalen meer bereik, maar bij LinkedIn geldt wel: “Less is more”. Alleen relevante hashtags die met jouw onderwerp iets te maken hebben en niets anders.

Verder kijken we naar Facebook. Heeft het daadwerkelijk nut om op Facebook een Hashtag te plaatsen? Nou, daar zijn de meningen over verdeeld. Om aan te tonen wat er gebeurt als je zoekt naar een hashtag in Facebook, hebben we een kleine test uitgevoerd dus let even op!

Stel je zoekt nu naar één van de meest viral topics van dit moment: Coronavirus. Wat komt er dan naar boven? De meeste personen zullen binnen Facebook geen # plaatsen als zij zoeken naar een bepaald onderwerp. Als we alleen de term “Coronavirus” zoeken binnen het platform krijgen we eerst een melding met de regels die gelden. Deze wordt opgevolgd door pagina’s die over dit onderwerp berichten plaatsen en er iets over willen zeggen.

Wanneer men zoekt naar “#coronavirus”, komen er wel berichten te staan waar de hashtag in gebruikt is. Dat is heel fijn, maar houd er wel rekening mee dat weinig tot geen mensen binnen Facebook zoeken met een hashtag.

Voor het creëren van een groter bereik, is de hashtag bij Facebook niet zo van belang als bij Instagram. Binnen Facebook gaat het vooral om het creëren van interactie, interactie en nog eens interactie. Dit is de manier om zichtbaar te worden bij een nieuwe doelgroep in tegenstelling tot Instagram. Daar is het juist van groot belang om hashtags in te zetten voor het vergroten van je bereik. Snap je het verschil?

Nieuwste ontwikkeling binnen Instagram

Kanalen als Facebook en Instagram zijn natuurlijk constant aan het vernieuwen en bezig met het doorvoeren van ontwikkelingen. Zo heeft Instagram nu aangekondigd dat ze aan de slag zijn gegaan met het doorvoeren van een update met betrekking tot de zoek functionaliteit.

Wilde je eerder opvallen tussen de content moest je gebruik maken van de meest relevante hashtags. Dit is binnenkort verleden tijd! Deze nieuwe ontwikkeling zal er voor zorgen dat het mogelijk is om binnen Instagram te zoeken met zoekwoorden. Content waarin dit zoekwoord op de juiste manier is verwerkt in de caption. Daarnaast zijn de tijd van het plaatsen en het type content van belang om goed gevonden te worden.

Volgens Instagram zullen de zoekwoorden eerst gelimiteerd worden naar een aantal interessante topics. Stop dus niet per direct met het plaatsen van relevante hashtags, want ook deze zorgen er voor dat je nog meer bereik krijgt. Op dit moment is de nieuwe ontwikkeling in de testfase in onder anderen het Verenigd Koninkrijk, de Verenigde Staten, Ierland en Canada. Zodra het ook in Nederland en België beschikbaar is stellen we je natuurlijk op de hoogte!

Meer weten over organische content?

Organische content is naast adverteren erg belangrijk en wordt vaak nog voor lief genomen. Doe dit niet en ga hier mee aan de slag. Wil je meer weten over hoe je organische berichten plaatst binnen social media? Of heb je hulp nodig met het opstellen van een organische contentplanning die jou ondersteuning biedt in het frequent plaatsen van content? Wij helpen je graag verder. Neem vrijblijvend contact met ons op en dan kijken wij met jou mee hoe we dit het beste kunnen aanpakken!

Meer updates?

We houden je graag op de hoogte.

  • Alle nieuwste ontwikkelingen over social media marketing
  • Exclusieve uitnodigingen over kennisevents
  • Laatste ontwikkelingen binnen online marketing en meer
  • Maximaal één keer per maand

Meer blogs over

50%

Je bent er bijna

Waar mogen we hem naar toe sturen?