6 tips voor jouw Black Friday social media strategie

Leestijd: 3 minuten

Nog even en het is alweer zo ver: Black Friday. Iedereen gaat steeds meer online op zoek naar de perfecte cadeaus voor zijn of haar dierbaren voor de feestdagen. Daarom is het belangrijker dan ooit dat jij goed zichtbaar bent op dagen als Black Friday via deze kanalen. Wil jij dit jaar je social media volledig ingericht hebben op één van de belangrijkste E-commerce dagen van het jaar? Dan hebben wij 6 handige tips voor je om je op weg te helpen.

1. Zet je advertentie op tijd klaar

Eén van de belangrijkste punten is het op tijd klaarzetten van je campagne. Je wilt natuurlijk niet dat je op de donderdag voor Black Friday de campagne opzet en deze op Cyber Monday pas is goedgekeurd. Het proces van controle, in Facebook advertentiebeheer, is namelijk een stuk langer richting de feestdagen. Daarom wordt er altijd aangeraden om je campagne al een week voor de grote dag aan te maken. Op die manier weet je zeker dat jouw campagne ook echt live gaat tijdens dit hectische weekend.

2. Geef een sneak preview van je actie

Voor Black Friday van start gaat wil natuurlijk iedereen weten welke korting jij gaat aanbieden. Dit is het uitgelezen moment om jouw fans dan ook een tipje van de sluier te geven. Om te zorgen dat mensen ook echt naar je website komen of social media pagina op de dag zelf, kun je vooraf al een sneak preview geven. Ten eerste weten je volgers en potentiële kopers dat zij ook bij jou terecht kunnen voor een goede deal. Ten tweede zullen zij nieuwsgierig zijn naar de producten waarop de korting geldt. Communiceer daarom van tevoren de korting, maar nog niet de producten. Je wilt immers dat zij op de grote dag natuurlijk naar je website komen om het te kopen.

3. Zorg dat je advertentie door de leerfase heen is

Naast het belangrijke punt om je advertentie op tijd klaar te zetten, is het ook van belang dat je campagne door de leerfase komt, voordat het Black Friday is. Dit houdt in dat je campagne minimaal 50 conversies heeft behaald per advertentieset. We horen je denken: “Hoe kan dat als ik de actie pas in het weekend wil communiceren?”. Dat is eigenlijk heel eenvoudig.

De leerfase wordt bekeken per advertentieset, niet per advertentie specifiek. Om te zorgen dat je campagne door de leerfase komt kun je je doelgroepen alvast warm laten lopen door de doorlopende campagne actief te houden. Plaats daarnaast al wel de advertenties voor het Black Friday weekend in je campagne, maar schakel deze nog uit. Op die manier kan Facebook ze al wel keuren.

Om te zorgen dat je op de dag zelf zeker weet dat de advertenties automatisch overgaan naar de Black Friday campagne, kun je gebruik maken van regels. Selecteer de advertenties die uitgeschakeld dienen te worden. Geef hier de regel mee dat de advertenties vanaf 26 november 23:59 niet meer zichtbaar mogen zijn. Vervolgens selecteer je de, nu nog, uitgeschakelde advertenties met de Black Friday deal. Hier geef je de regel mee dat deze ingeschakeld worden op 27 november om 00:01. Dan weet je zeker dat je campagnes op het juiste moment zichtbaar zijn.

Zie je dat je campagnes met moeite de 50 conversies in aankopen behalen? Dan kun je er ook voor kiezen om je conversiedoel te wijzigen naar “Toevoegen aan winkelwagen”. Zo behaal je sneller de 50 conversies en komen je doelgroepen door de leerfase heen.

4. Zorg dat je Facebook en Instagram winkel is ingericht

Met de nieuwe Facebook en Instagram winkel is het mogelijk om verschillende product categorieën uit te lichten. En hoe tof is het als je direct bovenaan de Black Friday deals ziet verschijnen!

Je kunt op voorhand deze categorie al aanmaken en op de dagen dat de actie live moet staan, kun je deze categorieën ook publiceren in je shop. Wanneer de bezoekers van je pagina dan naar de shop op Facebook of Instagram gaan, zien zij direct de categorie verschijnen. Zo zijn zij direct op de hoogte welke producten meedoen met Black Friday.

5. Maak een aanbieding die alleen geldig is tijdens het Black Friday Weekend

Je wilt natuurlijk dat iedereen jouw aanbieding ziet en daar ook gebruik van maakt. Om te zorgen dat iedereen wordt herinnerd aan je actie, kun je gebruik maken van de optie om een aanbieding aan te maken op Facebook. Waarom kiezen voor deze optie? Omdat iedereen, die de aanbieding opslaat tegen de tijd dat deze bijna verloopt, een herinnering krijgt!

Een aanbieding maken is eigenlijk heel eenvoudig. Wanneer je een bericht aan gaat maken, kun je kiezen om een aanbieding aan te maken.

Zorg dat je een foto toevoegt aan de aanbieding die opvalt. Verder kun je er voor kiezen om een kortingsbedrag te tonen, een kortingspercentage, gratis verzending of bij aankoop van product X krijg je product Y gratis.

Vervolgens vermeld je welk product je aanbiedt en wanneer de aanbieding verloopt. Geef aan of men de aanbieding online of in de winkel in kan wisselen en kies wat je wilt dat mensen met de aanbieding doen:

  • Een chatbericht sturen
  • Een routebeschrijving bekijken
  • Bellen
  • De aanbieding opslaan

Als je kiest voor de laatste optie, krijgen mensen nog een reminder voor je aanbieding verloopt. Op die manier worden zij opnieuw herinnerd aan jouw scherpe Black Friday Deal!

6. Zet Dynamische Product Advertenties in voor een brede doelgroep

Naast de mogelijkheid om je speciale Black Friday collectie aan je huidige websitebezoekers te tonen, kun je er ook voor kiezen om dit aan een breder publiek te tonen. Facebook gaat zelf op zoek naar personen die interesse hebben in het soort producten dat jij verkoopt. Om dit in te zetten hoef je geen speciale doelgroepen aan te maken. Alles wordt voor je geregeld.

Je kunt de Dynamische Product Advertenties voor een brede doelgroep aanmaken door voor de campagnedoelstelling “Verkopen uit Catalogus” te kiezen. Vervolgens kies je om welke catalogus het gaat. In de advertentieset geef je aan welke productverzameling je wilt adverteren. Hier kun je dus kiezen voor de speciale Black Friday productverzameling die je eerder hebt aangemaakt. Bij de doelgroep geef je alleen aan “Vind potentiële klanten, ook als ze nog geen interactie met je bedrijf hebben gehad”. Je geeft dus verder geen interesses mee qua targeting.

In je advertentietekst maak je duidelijk dat het gaat om jouw Black Friday deals. Facebook zorgt ervoor dat iedereen die vergelijkbaar is, met mensen die iets van jou hebben gekocht, de producten te zien krijgen die voor hen relevant zijn.

Meer weten over een goede social media strategie voor Black Friday?

Natuurlijk is het belangrijk om het hele jaar zichtbaar te zijn, maar tijdens de feestdagen en Black Friday wil je extra goed zichtbaar zijn. Wil jij aan de slag met het opzetten van je Black Friday campagne, maar weet je niet waar je moet beginnen? Wij helpen je graag verder! Neem vrijblijvend contact met ons op.

Meer blogs over