7 social media tips voor de feestdagen 2022

Leestijd: 4 minuten

De zomer is nog maar net voorbij, maar de pepernoten liggen alweer in de winkel. De feestdagen zijn dichterbij dan je denkt. Goed om dus je online marketingstrategie weer onder de loep te nemen en alvast in te spelen op de belangrijke dagen die gaan komen. Wellicht wil je bijvoorbeeld inspelen op Black Friday, heb je Sinterklaasacties of wil je juist met Kerst extra gaan adverteren. Goed om hier dan ook tijdig op in te spelen. Hoe doe je dit precies? Ik geef je 7 social media tips om zowel organisch als met adverteren goed voorbereid de feestdagen in te gaan, met daarbij de belangrijke inhaakmomenten nog een keer op een rijtje:

  1. Singles day – vrijdag 11 november 2022
  2. Black Friday – vrijdag 25 november 2022
  3. Cyber Monday – maandag 28 november 2022
  4. Sinterklaas – maandag 5 december 2022
  5. Kerst – zaterdagavond 24, zondag 25 en maandag 26 december
  6. Oud & Nieuw – zaterdag 31 december & zondag 1 januari

Adverteren

1. Begin op tijd

Het klinkt misschien voor de hand liggend, maar begin op tijd met het uitdenken van je strategie. De concurrentie tijdens de feestdagen is moordend en zonder een uitgedacht plan, zul je waarschijnlijk ondergesneeuwd worden door alle andere adverteerders. Zo blijkt dat de koopintentie in de oriëntatiefase al erg hoog ligt. Hoe eerder je begint, hoe sneller je je doelgroep bereikt.

Doordat er daarnaast veel concurrentie is tijdens bijvoorbeeld het ‘Black Weekend’, stijgen ook de advertentiekosten. Je bereikt dus minder mensen met hetzelfde budget. Zorg dus dat je uiterlijk één week van tevoren start met budgetverhogingen om zo wel op te kunnen boksen in de veiling. Tip! Verhoog het budget met niet meer dan 20% per dag om een blokkering op het advertentieaccount te voorkomen.

Begin op tijd

2. Werk met duidelijke doelen

Doelen stellen is natuurlijk het gehele jaar belangrijk. Maar zeker tijdens de feestdagen kan het je op weg helpen om extra doelen op te stellen. Bedenk goed wat je wilt bereiken met de feestdagen. Wil je bijvoorbeeld meer volgers op je social mediakanalen, of is een hogere omzet je hoofddoel? Vaak is het een combinatie van meerdere factoren. Het is daarom van belang om goed na te denken over hoe je deze doelen gaat behalen. Je kunt je doelen stellen volgens de SMART-methode. SMART staat voor specifiek, meetbaar, acceptabel, realistisch en tijdgebonden. Op het moment dat je een duidelijke KPI voor jezelf hebt bedacht, dan kun je ook bedenken welke instrumenten je daarbij moet gaan inzetten én welke content hiervoor geschikt is. Stem dit af met de organische content die je rondom deze dagen wilt gaan inzetten.

Werk met duidelijke doelen

Organisch

3. Wees actief op social media en goed bereikbaar

Door niet alleen in te spelen met advertenties, maar ook organisch actief te zijn, zullen je volgers beter op de hoogte zijn van wat je acties zijn tijdens de feestdagen. Door vooraf een contentkalender te maken, kun je in goede afstemming een duidelijke planning maken van hoe jij de feestdagen wil gaan indelen. Geen idee waar te starten? Ik help je graag op weg met een voorbeeld van de maand oktober:

Wees actief op social media en goed bereikbaar

Hierbij kan er gebruik worden gemaakt van 3 pijlers: inspire, awareness en sales. Op deze manier wissel je af met verschillende soorten content en houd je je volgers geboeid.

Zorg er daarnaast voor dat er altijd iemand is om vragen te beantwoorden in de drukke periode. Stel bijvoorbeeld al een FAQ op voor de levertijden, retourneren en communiceer duidelijk wanneer iemand iets moet bestellen om het op tijd voor de feestdagen geleverd te krijgen.

 

4. Ga mee met het thema

Zorg in de periode rondom Black Friday & Cyber Monday voor bijvoorbeeld opvallende banners op je social medium profiel. Dit zorgt voor herkenning bij je volgers en laat zien dat je actief bent in deze periode. Kies ervoor om dit bij ieder kanaal op dezelfde manier in te richten, om een beleving aan je pagina mee te geven voor je volgers.

Ga mee met het thema

5. Speel in op video

Video is ondertussen al niet meer weg te denken in je online marketingstrategie. En zeker met het oog op de feestdagen mag deze niet ontbreken. Zorg met je marketingteam bijvoorbeeld voor een duidelijke Kerstboodschap. Ook blijkt dat video-posts veel meer worden gedeeld dan bijvoorbeeld een post met een losse afbeelding, waardoor je meer mensen bereikt met één post.  

Speel in op video

6. Spreek je volgers aan met winacties

Door middel van winacties, creëer je op één van de belangrijkste momenten van het jaar veel extra bereik. Zorg bijvoorbeeld in de aanloop naar Black Friday 4 weken vooraf, iedere week voor een andere actie met mooie prijzen. Op die manier zul je zien dat je bericht massaal gedeeld zal worden én zal je volgersaantal weer stijgen.

Denk daarnaast ook eens aan speciale kortingen. De woorden als Black Friday, Cyber Monday, Kerstkorting triggeren veel mensen in deze periode. Door daarnaast korting te geven met een bepaalde code, kun je uiteindelijk ook meten hoeveel aankopen door deze code zijn gedaan.

Spreek je volgers aan met winacties

7. Ga op zoek naar de trending hashtags

Om nog meer bereik te creëren, is het goed om je posts af te maken door middel van trending hashtags. Zeker op platformen als Instagram, TikTok en Twitter speelt dit enorm mee in het algoritme. Probeer hier een juiste balans te vinden tussen brede en specifieke hashtags. Een hashtag als #deallergoedkoopsteblackfridaydealnederland zal weinig zoekvolume hebben en zul je dus niet snel op gevonden worden. Een hashtag met #blackfriday zal daarentegen zo breed zijn dat je sneller weg zal vallen tussen alle andere aanbieders.

Tip! Op TikTok draait het algoritme deels om focus op hashtags. Via het ads Creative Center kun je op zoek naar dé trending hashtags van het moment. Ook zie je het verloop van de hashtag en welke creators (TikTok influencers) ze al hebben gebruikt. Handig dus om op in te spelen!

Ga op zoek naar trending hashtags

Namens MvH Media willen we je alvast veel succes wensen met de feestdagen. Heb jij nog hulp nodig bij het bedenken en uitvoeren van jouw Black Friday of feestdagen strategie? Onze Social Media specialisten helpen jou graag verder bij het maken van verschillende campagnes. Neem gerust contact met ons op om vervolgens de mogelijkheden voor jouw website of webshop te bespreken.

Meer updates?

We houden je graag op de hoogte.

  • Alle nieuwste ontwikkelingen over social media marketing
  • Exclusieve uitnodigingen over kennisevents
  • Laatste ontwikkelingen binnen online marketing en meer
  • Maximaal één keer per maand

Meer blogs over

50%

Je bent er bijna

Waar mogen we hem naar toe sturen?