De TikTok SEO en zoekmachine trend onthuld

Leestijd: 3 minuten

TikTok wordt steeds belangrijker om de bekendheid van je bedrijf te vergroten. Dagelijks zijn gebruikers actief op zoek naar bijvoorbeeld restaurants en winkels op TikTok. Zelfs bijna de helft van alle jongeren tussen de 18 en 24 gebruikt TikTok als zoekmachine en daarnaast zien we ook dat de 40+ doelgroep steeds meer actief is op het platform. Kortom, TikTok SEO wordt steeds belangrijker! Maar hoe zorg jij ervoor dat ze jouw bedrijf makkelijker vinden?

In deze blog leggen wij je uit hoe je met behulp van SEO en de zoekfunctie jouw TikTok-content kunt laten opvallen op dit platform!

 

De SEO TikTok-trend

Ook het algoritme van TikTok toont relevante content aan gebruikers. Vergelijkbaar met Google, ordent TikTok video’s met behulp van zoekwoorden en andere criteria om deze aan te bevelen aan gebruikers. Dit maakt het veel makkelijker om video’s over bepaalde onderwerpen te zoeken en te vinden. Deze verandering brengt TikTok SEO met zich mee. Voorbeelden van TikTok SEO zijn:

Captions, zoekwoorden en hashtags: Met relevante zoekwoorden en populaire hashtags in de beschrijvingen van je TikTok-video’s, vergroot je de vindbaarheid. Zo is het makkelijker voor gebruikers om video’s over bepaalde onderwerpen en trends te vinden.

Volg de trends: Vergroot de kans dat je gebruikers je TikToks vinden en delen door trends te volgen.

Consistente kwaliteit: Het algoritme van TikTok beloont video’s van hoge kwaliteit. Zorg ervoor dat de kwaliteit van video en het geluid consistent is.

Interactie en betrokkenheid: Moedig interactie aan door vragen te stellen of opmerkingen te vragen in je video’s. Dit kan leiden tot meer likes, reacties en shares, dit vergroot de zichtbaarheid van je video.

Duur en retentie: TikTok houdt rekening met hoe lang gebruikers je video bekijken. Wordt je video helemaal bekeken, dan zal TikTok je video meer tonen.

Publicatietijden: Ontdek wanneer je doelgroep het meest actief is op TikTok en plan je video’s op de meest populaire tijden. Gebruik deze kennis om meer van je doelgroep te bereiken.

Hoe belangrijk is de TikTok zoekfunctie?

Naast het gebruiken van zoekwoorden is de zoekfunctie op TikTok een handige tool om je video’s meer zichtbaarheid te geven. Gebruikers kunnen op TikTok zoeken naar bedrijven en winkels op basis van hashtags, gebruikersnamen en zelfs geluiden.

Het is slim om relevante hashtags aan je video’s toe te voegen. Op deze manier ontdekken en bekijken mensen jouw video’s als ze op deze hashtags zoeken. Hierdoor vergroot je je bereik op TikTok.

Zorg ervoor dat je deze zoekwoorden in de beschrijving en bijschriften van je video’s gebruikt. Hierdoor vergroot je de kans dat mensen je video’s vinden wanneer ze zoeken naar vergelijkbare content.


Trends en het TikTok Creator Center

Hoe krijg je inzicht in welke trends op dit moment belangrijk zijn? Welke hashtags en zoekwoorden realiseren het meeste bereik? Via het TikTok Creator Center is het heel makkelijk om inzicht te krijgen welk hashtags, geluiden, video’s en creators aan het stijgen zijn. Je krijgt inzicht in:

Hashtags: Het Creator Center laat precies zien welke hashtags aan het stijgen zijn in een specifieke periode. Het aantal video’s van een periode en het aantal video’s in totaal met deze hashtag, Verder toont het Creative Center ook de gemiddelde leeftijd van de mensen die de video’s bekijken en waar deze vandaan komen;

Songs: De informatie die je krijgt van de hashtags, is ook te zien bij de audio die trending zijn. Zo is het makkelijk te vinden om te zien welke audio het beste bij de video en de trend past;

Creators: Dit laat precies zien welke creators het populairst zijn op het platform. Verder is het mogelijk om direct contact op te nemen met creators die interessant zijn voor een samenwerking. Op deze manier krijg je ook een idee over het soort video’s dat zij plaatsen;

Videos: Kijk direct met het Creator Center welke video’s het populairst zijn, de meeste likes hebben of welke video’s gebruikers het meest delen.

 

De voordelen van deze trend voor bedrijven

Voor bedrijven zijn er grote kansen op TikTok dankzij SEO en de zoekfunctie. Vergroot het bereik van je video’s, door het toevoegen van relevante hashtags en zoekwoorden. Dit kan leiden tot meer volgers, likes en uiteindelijk meer klanten voor je bedrijf.

Daarnaast is het mogelijk met TikTok Analytics je contentstrategie te verbeteren. Door TikTok Analytics weet je welke video’s het beste presteren. Hierdoor is het makkelijk om soortgelijke content te maken waardoor je je TikTok-marketing nog effectiever maakt.

Waarom deze functies gebruiken?

De TikTok SEO en zoekfunctie zijn belangrijk voor succes op dit sociale platform. Gebruik zoekwoorden, hashtags en TikTok Analytics om de TikTok-game van je bedrijf te verbeteren. Begin nu en zie je hoeveelheid klanten en succes op TikTok groeien!

Meer updates?

We houden je graag op de hoogte.

  • Alle nieuwste ontwikkelingen over social media marketing
  • Exclusieve uitnodigingen over kennisevents
  • Laatste ontwikkelingen binnen online marketing en meer
  • Maximaal één keer per maand

Meer blogs over

Social Media Marketing
Judith de Rooij

Social media trends 2024

2023 is weer voorbijgevlogen en richting het einde van het jaar kun je van ons natuurlijk weer de nieuwe trends op het gebied van social

Lees blog
50%

Je bent er bijna

Waar mogen we hem naar toe sturen?