De toekomst van social commerce

Leestijd: 7 minuten

Social commerce heeft de afgelopen jaren een snelle opkomst gemaakt en we denken dat deze trend de komende jaren een nog veel grotere rol gaat spelen. De “dood van de Cookie” heeft gezorgd voor een 3x hogere CAC, waardoor social commerce toepassingen alleen maar interessanter zijn geworden. Er wordt zelfs verwacht dat het marktaandeel van social commerce met een CAGR van 30,2% zal stijgen tot €6,2 triljoen in 2030.  

Dit zijn indrukwekkende cijfers. Voor ons als marketingbureau is dit een mega opportunity. En wanneer social commerce helemaal uitrolt, zal dit veel aanpassingen binnen de huidige adflows met zich meebrengen. Erg belangrijk dus om de ontwikkelingen goed in de gaten te houden 😉

Quote – Social Commerce: De integratie van sociale ervaringen en e-commercetransacties in één aankoop pad, mogelijk gemaakt door één platform.

De opkomst van social commerce

Tijdens de Coronapandemie hebben we gezien dat het belang van “verbinding” nog eens goed benadrukt werd. We zijn gedwongen om ons aan te passen en nog meer online verbinding met elkaar aan te gaan.

Voor veel mensen zijn sociale platformen het startpunt geworden voor alles wat ze doen: nieuws, entertainment én communicatie. We zien dat nu ook commercie aan dat lijstje kan worden toegevoegd, door de opkomst van social commerce. 

Wat ook opvalt, is dat consumenten steeds liever producten kopen op basis van aanbevelingen en inspiratie van mensen die ze vertrouwen. Dat kunnen familie, vrienden en communities zijn, maar ook authentieke influencers die ze volgen op social media. Ze willen zich geïnspireerd, geïnformeerd en zelfverzekerd voelen in wat ze kopen.

We zien dat social commerce hier de oplossing biedt! Denk hierbij aan een betere winkelervaring die ontdekking stimuleert, personalisatie mogelijk maakt en de expertise en authenticiteit van mensen benut om vertrouwen op te bouwen.

Waarom social commerce zo krachtig is

Wat er eigenlijk gebeurt, is dat social commerce de “macht” van retailers en merken verschuift naar de consument. Daarnaast geeft de opkomst van social media zelf dit ook nog eens een enorme boost.

Eigenlijk is social commerce niets minder dan een door mensen aangedreven sociale retailrevolutie die ook nog eens ongelooflijk effectief is. Waarom? Omdat bij social commerce sociale ervaringen en e-commercetransacties naadloos met elkaar worden gecombineerd, met slechts één aankoop pad binnen één platform.

Soorten social commerce

Over het algemeen zijn er drie manieren waarop social commerce werkt, namelijk via: merken (content gedreven), influencers (ervaring gedreven) en consumenten zelf (netwerk gedreven).

  • Inhoud gedreven: Bij deze vorm van social commerce staat unieke inhoud gemaakt door merken, influencers of consumenten die authentieke ontdekking, betrokkenheid en actie aanmoedigen centraal. Gebruikers van platformen ontdekken bijvoorbeeld nieuwe goederen en ervaringen via Shoppable Posts en in-app stores op Pinterest, YouTube, TikTok, Facebook en Instagram (om er maar een paar te noemen).
  • Ervaring gedreven: Deze vorm van social commerce maakt shoppen mogelijk binnen een bepaalde ervaring (meestal livestreams, maar ook steeds meer AR/VR en gamification).
  • Netwerk gedreven: Bij deze vorm van social commerce gebruiken mensen hun bestaande social netwerken om producten te kopen of verkopen. Zo kan een grotere groep consumenten bijvoorbeeld bulkkorting krijgen of kan een netwerk gebruikt worden om commissies te verdienen.

Quote – Social Commerce biedt nieuwe kansen voor consumenten, creators, influencers en verkopers

Wat we zien is dat deze drie manieren van social commerce één ding gemeen hebben: ze worden allemaal gedreven door creativiteit, vindingrijkheid en de kracht van de mens. Iedereen kan geld verdienen met zijn netwerk. En velen doen dat al in het complexe en snelgroeiende ecosysteem van social commerce.

Het social commerce ecosysteem

Een belangrijk onderdeel van het social commerce ecosysteem is het social media platform zelf. Tegenwoordig fungeert het platform eigenlijk als een soort online marktplaats waar consumenten en verkopers samenkomen. We verwachten dat dit in de toekomst alleen maar meer zal worden.

Merken maken gebruik van het social commerce ecosysteem om hun producten te verkopen (zowel grote multinationals als kleinere bedrijven). Daarnaast spelen ook influencers een belangrijke rol. Tenslotte zijn consumenten de eindgebruikers van de producten en kopen deze via de social media platforms.

Het social commerce ecosysteem is dus een complex geheel van verschillende elementen die samenwerken om producten te verkopen via sociale mediakanalen. Het biedt merken de kans om hun producten op een efficiënte manier te promoten en consumenten de mogelijkheid om gemakkelijk online te shoppen. Ideaal, toch?

Voordelen van social commerce

Social commerce biedt een aantal voordelen ten opzichte van traditionele e-commerce. We hebben de twee belangrijkste voordelen hieronder voor je op een rijtje gezet:

  • Een webshop is niet meer noodzakelijk
    Een van de grootste voordelen van social commerce is dat je geen eigen webshop hoeft te hebben. In plaats daarvan kun je gebruikmaken van de in-app winkelfuncties op social media platforms, zoals Instagram’s shoppable posts of Facebook’s webshop-integratie. Dit betekent dat je niet hoeft te investeren in de opzet en onderhoud van een eigen webshop.
  • Producten kunnen makkelijk ontdekt en gekocht worden via Discovery Commerce
    Social media bieden ook de mogelijkheid om producten te ontdekken via discovery commerce. Dit betekent dat consumenten producten kunnen ontdekken door middel van social media-posts of -advertenties, zonder dat ze specifiek naar een webshop hoeven te zoeken.

Social commerce inzetten

Ondanks dat nog niet alle functionaliteiten beschikbaar zijn, is het al wel mogelijk om voorbereidingen te treffen voor het inzetten van social commerce en gebruikt te maken van de functies en data die al wel beschikbaar zijn.

Feit: De afgelopen jaren is er een gemiddeld stijging te zien in het aantal minuten dat gebruikers gebruik maken van social mediaplatformen.

Via welke platformen kun je social commerce inzetten?

We verwachten dat social commerce zich uiteindelijk zal verspreiden over alle social media platformen die we nu kennen. Misschien zullen er zelfs wel nieuwe platformen opduiken waar social commerce centraal staat. Op dit moment is het (beperkt) mogelijk op een aantal verschillende social media platforms, waaronder:

  • Facebook & Instagram: Beide kanalen bieden de mogelijkheid om producten te verkopen via advertenties maar ook winkels op het platform.
  • TikTok: TikTok biedt de mogelijkheid om producten te verkopen via advertenties maar ook winkels op het platform (alleen nog in de US).
  • Pinterest: Pinterest biedt de mogelijkheid om producten te verkopen via advertenties maar nog geen winkels op het platform.

We verwachten dus dat in de toekomst waarschijnlijk nog meer social media platforms de mogelijkheid gaan bieden om in-platform transacties uit te voeren. Zo zijn er bijvoorbeeld al geruchten dat Twitter en Snapchat bezig zijn met het ontwikkelen van verkoopfuncties voor hun platforms.

Voor welke doelgroep is social commerce interessant?

Je kent ze wel… Gen Z, Gen X, Millenials en Baby Boomers zijn termen die worden gebruikt om verschillende generaties te identificeren. Elk van deze doelgroepen heeft zijn eigen kenmerken. We hebben ze hieronder nog eens voor je uitgelicht:

  • Gen Z: De generatie die momenteel tussen de 4 en 24 jaar oud is. Gen Z is de eerste generatie die met digitale technologie opgroeit, en ze zijn daarom vaak erg vertrouwd met online platforms en social media. Een ideale doelgroep voor social commerce dus.
  • Millenials: De generatie die momenteel tussen de 24 en 39 jaar oud is. Millenials zijn de eerste generatie die opgroeide met mobiele telefoons en social media, en ze zijn daarom vaak erg vertrouwd met social media en dus ook social commerce!
  • Gen X: De generatie die momenteel tussen de 40 en 55 jaar oud is. Gen X is de generatie die opgroeide tijdens de opkomst van personal computers en internet, en ze zijn daarom wel bekend met digitale technologie maar niet zo behendig met smartphones als Gen Z en millenials. De doelgroep wordt echter wel steeds bekender met nieuwe functionaliteiten op social mediaplatformen en zijn daarom ook een geschikte doelgroep voor social commerce.
  • Babyboomers: De generatie die momenteel tussen de 56 en 76 jaar oud is. Baby Boomers zijn de generatie die opgroeide tijdens de opkomst van televisie en andere vormen van massamedia, en ze zijn daarom vaak bekend met traditionele marketingkanalen. Nieuwe functionaliteiten binnen sociale mediakanalen zijn vaak wel lastiger te begrijpen voor deze doelgroep, wat het een iets minder geschikte doelgroep maakt voor social commerce.

Social commerce kan dus interessant zijn voor alle generaties, afhankelijk van de specifieke producten of diensten die worden aangeboden. Echter, het is wel zo dat sommige generaties vaker gebruikmaken van social media en online platforms dan andere generaties, wat betekent dat ze meer gevoelig zijn voor social commerce-strategieën.

gebruik
online-netwerken

Vertrouwen is heel belangrijk

Vertrouwen is belangrijk voor social commerce omdat het een belangrijke factor is in de beslissing van klanten om een aankoop te doen. Als klanten vertrouwen hebben in een merk of in een product, zijn ze meer geneigd om een aankoop te doen.

Er zijn een aantal manieren waarop vertrouwen kan worden opgebouwd in social commerce:

  • Beoordelingen en reviews binnen het platform: Beoordelingen en reviews kunnen helpen om vertrouwen te wekken bij mensen die overwegen om een product of dienst te kopen. Bij social commerce is het de bedoeling dat de consument binnen het platform blijft en dus niet van het platform af hoeft om reviews te bekijken via bijvoorbeeld Google.
  • Infolabels: Infolabels bij posts kunnen ook helpen om vertrouwen te wekken. Dit zijn kleine labels waarbij USP’s van een merk worden uitgelicht. Door dit duidelijk te communiceren, kan vertrouwen worden gewekt bij mensen die de post zien en kan worden voorkomen dat mensen denken dat ze worden misleid.
  • Aanbevelingen en doorverwijzingen: Aanbevelingen en doorverwijzingen van vrienden of familie kunnen ook helpen om vertrouwen te wekken. Als mensen zien dat iemand ze aanbeveelt of doorverwijst naar een product of dienst, hoeven ze niet meer op zoek naar bevestiging via andere kanalen en blijven ze binnen het platform.

Belangrijke aanpassingen binnen de Pixel

Er zijn een aantal parameters die interessant zijn om toe te voegen als events in de Facebook pixel als je social commerce gebruikt:

  • Product bekeken: Mensen die een pagina met productdetails in je Facebook of Instagram winkel hebben bekeken.
  • Doorgeklikt naar website: Mensen die een pagina met productdetails in je Facebook of Instagram winkel hebben bekeken en door hebben geklikt naar de website.
  • Product opgeslagen: Mensen die een product uit je Facebook of Instagram winkel hebben opgeslagen. 
  • Winkelpagina bekeken: Mensen die je Facebook of Instagram winkel hebben bekeken.
  • Winkels-collectie bekeken: Mensen die een collectie in je Facebook of Instagram winkel hebben bekeken.
  • Product(en) toegevoegd aan winkelwagentje: Mensen die een product uit je Facebook of Instagram winkel toe hebben gevoegd aan hun winkelwagentje.
  • Betaalproces gestart: Mensen die het betaalproces zijn gestart in je Facebook of Instagram winkel.
  • Product gekocht: Mensen die een product hebben gekocht in je Facebook of Instagram winkel.

Het is aan te raden om deze events toe te voegen aan de Facebook pixel om te kunnen meten hoe succesvol je social commerce-strategie is en om gerichte advertenties te kunnen maken om meer aankopen te genereren.

Je catalogus wordt de uitgangsbasis

De Facebook catalogus is extra belangrijk bij social commerce omdat het een manier is om al je producten te tonen aan je doelgroep op Facebook en Instagram. Dit kan je helpen om meer bezoekers naar je website te krijgen of om direct verkopen te genereren via de verkoopfuncties van deze platforms.

Er zijn een aantal tips die je kunt volgen om de Facebook catalogus te gebruiken voor social commerce:

  • Voeg zoveel mogelijk producten toe aan je catalogus: Hoe meer producten je toevoegt aan je catalogus, hoe groter de kans is dat mensen iets interessants vinden en naar je website gaan of een aankoop doen via de verkoopfuncties van Facebook.

  • Gebruik goede productafbeeldingen: Het is belangrijk om goede productafbeeldingen te gebruiken om te zorgen dat mensen geïnteresseerd raken in je producten. Zorg ervoor dat de afbeeldingen van goede kwaliteit zijn en dat ze een goede weergave geven van het product.

  • Voeg zoveel mogelijk productinformatie toe: Het is belangrijk om zoveel mogelijk informatie toe te voegen aan je producten, zoals een beschrijving, afmetingen, gewicht en eventuele aanbiedingen. Dit kan helpen om mensen over de streep te trekken om een aankoop te doen.

Door deze tips te volgen, kun je de Facebook catalogus gebruiken om je social commerce-strategie te versterken en om meer aankopen te genereren via social commerce.

 

Webshop koppelen met Channable

Nu heb je voor social commerce geen webshop nodig, maar heb je nou wel een webshop is dit natuurlijk ook prima. Je kunt je webshop heel makkelijk koppelen via Channable en zorgen dat je feed optimaal wordt aangeleverd (dit is belangrijk zodat het platform je producten zo goed mogelijk kan linken met je website).

Channable is een tool die je kunt gebruiken om je productfeeds te beheren en om te integreren met verschillende kanalen, waaronder social media. Je kunt Channable inzetten voor social commerce door het te gebruiken om je productfeeds te synchroniseren met social media platforms, zoals Facebook en Instagram. Dit maakt het gemakkelijk om je producten te tonen aan een brede doelgroep en om direct verkopen te genereren via de verkoopfuncties van deze platforms.

Social commerce funnel

De reguliere funnel die we inzetten bestaat uit het SEE/THINK/DO/CARE model. Ook voor social commerce is het goed om via dit model te werken, alleen worden er dan kleine aanpassingen gemaakt in de doelgroepen die worden gebruikt (omdat de data binnen het platform blijft).

Huidige funnel de we inzetten:

Wat we eigenlijk gaan zien, is een verplaatsing van de doelgroepen naar het platform zelf. Bij de traditionele funnel zetten we in alle performance fases retargeting campagnes in van websitebezoekers. Met de opkomst van social commerce blijft deze doelgroep steeds meer binnen het platform, waardoor bijvoorbeeld Meta Sources veel belangrijker worden.

De “nieuwe” funnel komt er dan ook heel anders uit te zien:

Waar kun je nu al mee starten?

Als je wilt starten met social commerce, zijn er een aantal stappen die je kunt nemen om ervoor te zorgen dat je op de juiste manier begint:

  • Shop opzetten: Het eerste wat je moet doen is een professionele shop opzetten op een social media platform, zoals Facebook of Instagram. Zorg ervoor dat je shop professioneel oogt door goede productafbeeldingen en een duidelijke layout te gebruiken.
  • Producten taggen: Door je producten al te taggen op bijvoorbeeld Instagram, kun je ze makkelijk delen met je volgers en ervoor zorgen dat ze beter gevonden worden. Dit kan helpen om meer bezoekers naar je shop te krijgen en straks meer aankopen te genereren via social commerce.
  • Doelgroepen met data binnen het platform maken: Door doelgroepen te maken op basis van data binnen het social media platform, kun je gerichte advertenties maken voor mensen die geïnteresseerd zijn in wat je te bieden hebt. Dit kan helpen om meer bezoekers naar je shop te krijgen en om meer aankopen te genereren.
  • Community opbouwen: Door een community op te bouwen rondom je merk of producten, kun je mensen betrekken en hen helpen om verbonden te blijven met je merk. Dit kan helpen om loyale klanten te creëren en om meer aankopen te genereren.
  • Samenwerkingen starten: De collab functie op Instagram is een handig hulpmiddel voor merken om samen te werken met andere merken of influencers. Deze functie maakt het gemakkelijk om samen te werken aan een post of een serie posts op Instagram, en om te profiteren van elkaars volgers en bereik.
  • Livestreamen: Door te livestreamen op social media platforms, kun je mensen betrekken en hen laten zien wat je te bieden hebt. Dit kan helpen om meer bezoekers naar je shop te krijgen en om meer aankopen te genereren.

    • Producten demonstreren​
    • Showroom ​
    • Nieuwste collectie ​
    • Q&A

Door deze stappen te volgen, kun je op een effectieve manier starten met social commerce en ervoor zorgen dat je het maximale uit je social media aanwezigheid haalt.

Conclusie

Kort samengevat, zitten we nog in een vroeg stadium wat betreft social commerce maar platformen zijn zich erg snel aan het ontwikkelen. Het is erg belangrijk om je strategie aan te passen en daarnaast te zorgen voor vertrouwen. Je kunt alvast aan de slag met het opzetten van shops op social media en het taggen van producten in berichten.

Daarnaast kun je al beginnen met het opbouwen van doelgroepen binnen de platformen, opbouwen van communities, verzamelen van reviews en het aangaan van samenwerken. Al genoeg mogelijkheden om straks een vliegende start te maken als in-app aankopen uitrollen!

Meer updates?

We houden je graag op de hoogte.

  • Alle nieuwste ontwikkelingen over social media marketing
  • Exclusieve uitnodigingen over kennisevents
  • Laatste ontwikkelingen binnen online marketing en meer
  • Maximaal één keer per maand

Meer blogs over

Social Media Marketing
Judith de Rooij

Social Media Trends 2023

Het einde van het jaar is in zicht en dat betekent weer veel nieuwe trends en verwachtingen voor het nieuwe jaar! De social media platformen

Lees blog
50%

Je bent er bijna

Waar mogen we hem naar toe sturen?