In 3 stappen je Facebook- en Instagram Shop opzetten

Leestijd: 6 minuten

Toen Facebook half mei de lancering aankondigde van zijn nieuwe Facebook Shop-functie, waren we allemaal erg enthousiast. De nieuwe tool van Facebook beloofde de manier te veranderen waarop online merken sociale media gebruiken om in contact te komen met hun klanten. Met Facebook Shops kun je artikelen op Facebook en Instagram weergeven en verkopen in een aangepaste omgeving.

We zijn nu een aantal maanden verder en vragen ons af of Facebook Shops die belofte nu is nagekomen. Het korte antwoord is ja, Facebook Shops biedt nieuwe tools die het voor e-commerce retailers gemakkelijker maakt om hun producten te verkopen, de klantervaring te verbeteren en een bredere doelgroep te bereiken. Het is op dit moment met name een goede oplossing voor mkb’ers die zonder of met hun huidige webshop producten willen aanbieden. Facebook-shops zou een aanvulling moeten zijn op je omnichannel strategie om de verkoop te verbeteren.

Hoe werkt Facebook Shops?

Facebook Shops is een mobiele winkelervaring waar bedrijven gratis een online winkel op Facebook en Instagram kunnen maken. Het is een virtuele ‘storefront’ die producten of diensten presenteert en waar producten/aanbiedingen kunnen worden uitgelicht. Maar hoe zet je nu precies een Facebook Shop op? We doorlopen hiervoor een paar stappen.

Stap 1

In de Business Manager van Facebook is één nieuwe functie handelsbeheer beschikbaar. Vanuit hier kan de Facebook-shop opgezet en onderhouden worden


Stap 2
Vervolgens moet er een keuze gemaakt worden waar je klanten hun aankoop moeten voltooien. Hiervoor zijn 4 opties beschikbaar:
    • Je website
    • Betalen op Facebook of Instagram met Facebook Pay
    • Betalen via een privébericht
    • Het koppelen van een partnerplatform
Stap 3

Het inrichten van je winkel. Maak in eerste instantie een keuze op welke platformen de winkel aangemaakt moet worden. Dit kan op Facebook en Instagram, maar ook op één van beide. Vervolgens wordt er een catalogus gekoppeld zodat producten en collecties aan de winkel worden toegevoegd. Het lettertype en de kleur van de buttons kan worden aangepast naar de huisstijl van het merk.

Voorbeeld Instagram winkel

Voordelen Facebook Shops

Zoals al eerder benoemd biedt Facebook Shops een hoop nieuwe kansen. Maar wat zijn nou echt de redenen om een Facebook-shop op te zetten?

  • Het is een extra gratis kanaal om producten onder de aandacht te brengen en de verkoop te stimuleren.
  • Met het toevoegen van collecties bepaal je zelf welke producten bovenaan uitgelicht worden. In de huidige shopping functie bepaald Facebook dit zelf.
  • Met minder dan 10.000 volgers op Instagram is het al mogelijk om een swipe-up binnen Instagram stories in te zetten en direct producten te koppelen.
  • De Facebook-shop kan aangepast worden naar de kleuren van de huidige huissstijl.
  • Facebook gebruikers kunnen op Facebook al je producten bekijken voordat ze overgaan tot aankoop. Ze kunnen zich op deze manier beter oriënteren.
  • Ook retailers zonder webshop kunnen een Facebook-shop aanmaken en mensen laten betalen met Facebook-pay.
  • Naast Facebook Pay kan de betaling ook uitgevoerd worden op de website zelf of via een betaalverzoek via Messenger.
  • Je kunt statistieken per product inzien; hoe veel weergaven, klikken en aankopen er zijn gedaan.

Wat zijn de nadelen van Facebook-shops?

Facebook Shops is in mei geïntroduceerd en is dus nog niet zo lang beschikbaar. Op dit moment zijn de functionaliteiten nog niet zo uitgebreid. Facebook belooft dat hier nog meer functionaliteiten bij gaan komen zoals live shopping, een loyaliteitsprogramma, augmented reality en virtual reality. Alleen is dit nog niet bekend wanneer. Onderstaand de nadelen op een rijtje:

  • Op dit moment is het enkel mogelijk om lettertypen, kleuren en collecties (uitgelichte producten) aan te passen om de Facebook-shop beter af te stemmen met het merk. Facebook belooft in de toekomst nog meer functionaliteiten beschikbaar te maken, maar het is nog niet bekend wanneer dit gaat gebeuren.
  • Het inrichten van de producten per catalogus is tijdrovend.
  • Het is een extra kanaal om te onderhouden; wanneer er aanbiedingen zijn dienen deze steeds up-to-date te blijven.

Aan de slag met Facebook shops

Het is vanaf nu voor iedereen die een Facebookpagina heeft mogelijk om te starten met Facebook shops. Ben je na het lezen van deze blog geïnteresseerd geworden of heb je nog vragen over de mogelijkheden van deze functie? Neem gerust contact met ons op. Wij helpen je graag bij het implementeren van Facebook shops voor je bedrijf.

Meer updates?

We houden je graag op de hoogte.

  • Alle nieuwste ontwikkelingen over social media marketing
  • Exclusieve uitnodigingen over kennisevents
  • Laatste ontwikkelingen binnen online marketing en meer
  • Maximaal één keer per maand

Meer blogs over

50%

Je bent er bijna

Waar mogen we hem naar toe sturen?