Hoe je een Facebook advertentieplanning met regels instelt

Leestijd: 4 minuten

In veel bedrijven zijn er bepaalde tijden van de dag of bepaalde dagen van de week belangrijk waarop je daadwerkelijk je Facebook advertentiecampagnes wilt weergeven. Bijvoorbeeld wanneer er leads gegenereerd moeten worden waarvoor direct contact nodig is en je bedrijf heeft deze mogelijkheid maar binnen bepaalde tijdsblokken. Of wanneer je weet dat je in het weekend leads van hogere kwaliteit krijgt dan doordeweeks. Er zijn dus allerlei redenen waarom Facebook-adverteerders hun campagnes alleen op specifieke dagen/tijden willen weergeven. Maar hoe pak je dit aan? Dit kan op twee verschillende manieren. We nemen je hier stap voor stap in mee.

1. Campagne met looptijdbudget
Zelf zijn wij vaak minder fan van een looptijdbudget, omdat dit betekent dat je campagne een definitieve eindtijd meekrijgt. Wanneer een campagne erg goed loopt betekent dit dat de campagne wordt beëindigd en je weer een nieuwe campagne op moet gaan zetten. De campagne komt dan iedere keer weer opnieuw in de leerfase terecht waardoor je minder goede resultaten krijgt tot dat het algoritme weer opnieuw de leerfase door is gekomen.

Het is wel mogelijk om met een looptijdbudget de campagnes te plannen op specifieke dagen en tijden. Vandaar dat we dit wel willen benoemen, omdat het in sommige gevallen juist wel gewenst is om een looptijdbudget te gebruiken. We nemen je mee in 2 gemakkelijke stappen:

1. Maak een nieuwe campagne aan en kies voor looptijdbudget metadvertentieplanning
Bij het aanmaken van een nieuwe campagne kan er gekozen worden voor looptijdbudget. Vervolgens kan er nog geklikt worden op meer opties weergeven. Hier geef je vervolgens aan dat je binnen elke advertentieset een planning instelt.

2. Stel je advertentieplanning in op advertentiegroep niveau
Bij de instellingen van je advertentiegroep stel je de planning in. In onderstaand voorbeeld is er enkel gekozen voor zichtbaarheid van maandag t/m vrijdag van 08.00 uur tot 18.00 uur. Per advertentiegroep is het mogelijk om een andere planning in te stellen.

2. Campagne met dagbudget en regels
Omdat we het belangrijk vinden om de leerfase van de campagne te doorlopen en vervolgens de succesvolle campagne gewoon door willen laten lopen, gebruiken wij graag de automatische regels in combinatie met een dagbudget. Voor een dagbudget is er geen einddatum verreist.

We nemen je weer mee in 4 simpele stappen:

1. Maak een nieuwe campagne en kies voor een dagbudget
Bij het aanmaken van een nieuwe campagne kies je voor een dagbudget. Houd er rekening mee dat je dit dagbudget kiest voor de dagen waarop je zichtbaar wilt zijn. Wanneer je kiest voor een budget van €10 per dag en je gaat alleen op woensdag en donderdag adverteren wordt er wekelijks €20 besteed.

2. Een regel aanmaken op campagne of advertentieset niveau
Om een planning in te stellen binnen Facebook met regels moet je bepalen waar je de regel op gaat toepassen. In dit geval passen we de regel toe op 1 geselecteerde campagne. Je kunt dus altijd specifieke regels opstellen voor verschillende campagnes of advertentiegroepen.
Dit doe je door de campagne te selecteren en te kiezen voor nieuwe regel maken. 

Vervolgens selecteer je de gewenste optie. In dit geval de campagne die je zojuist geselecteerd hebt.

3. Regel – activeer je campagnes
Nu gaan we aan de slag om de campagnes op geselecteerde dagen en tijdstippen te activeren. In dit voorbeeld kiezen we ervoor op de campagne alleen tijdens werkdagen van 08.00 tot 18.00 uur te activeren. We beginnen met het inschakelen van de campagne.

We geven geen voorwaarden mee aan de regel, omdat we niet willen dat de actie ergens van afhankelijk is (voorbeeld: kosten per resultaat is groter dan 5). Zorg er dus voor dat daar niks aan staat.

Kies vervolgens bij planning voor aangepast. Hier geven we aan wanneer we de campagne geactiveerd moet worden. In dit geval iedere maandag t/m vrijdag om 08.00 uur. Met deze regel wordt de campagne die onderbroken staat op maandag t/m vrijdag om 08.00 uur live gezet.

4. Regel – schakel je campagnes uit
De eerste helft van de regel is nu aangemaakt. Nu moeten we er nog voor zorgen dat de campagne uitgeschakeld wordt op maandag t/m vrijdag om 18.00 uur. Dit doe je op dezelfde manier als het inschakelen, maar je selecteert in dit geval campagnes uitschakelen en past de tijd aan naar 18.00 uur.

Op deze manier zet je op een eenvoudige manier een advertentieplanning op een campagne met een dagbudget. Bij regels beheren kun je altijd je regels inzien en bewerken/verwijderen wanneer dit nodig is.

Ben je zelf benieuwd wanneer het voor jullie zinvol is om op geselecteerde tijdstippen te adverteren of heb je hulp nodig bij het opzetten van je campagnes? Neem dan gerust contact met ons op.

Meer updates?

We houden je graag op de hoogte.

  • Alle nieuwste ontwikkelingen over social media marketing
  • Exclusieve uitnodigingen over kennisevents
  • Laatste ontwikkelingen binnen online marketing en meer
  • Maximaal één keer per maand

Meer blogs over

50%

Je bent er bijna

Waar mogen we hem naar toe sturen?