Social media campagneplan voor de feestdagen

Leestijd: 4 minuten

Succesvolle campagnes zijn niet in één dag gebouwd en het verzamelen van data is nog belangrijker. Met de feestdagen in het vooruitzicht is het nu de tijd om te starten! In deze blog helpen we je graag op weg met de voorbereidingen voor je social media campagnes. 

Je campagneplanning bepalen

Eind september of begin oktober beginnen met adverteren voor de feestdagen?! Dit klinkt misschien net zo gek als de mogelijkheid om kruidnoten te kopen in augustus, maar binnen social media marketing is dit echt nodig. In de aanloop naar de feestdagen moet je namelijk zorgen voor een paar dingen. Zo is het belangrijk om doelgroepen op te bouwen die ”warm” genoeg zijn. Daarnaast dat technisch alles goed ingesteld staat en dat je campagnes op tijd starten. Richting het einde van het jaar zijn dagen als 11/11, Black Friday, Sinterklaas en Kerst natuurlijk de momenten om mee te adverteren en je producten te verkopen.
Maar wanneer start je met adverteren?

Om in ieder geval zeker te zijn dat je niets vergeet, raden we je nu al aan om te starten met de voorbereidingen. Zo weet je zeker dat je in oktober goed van start kan. In de aanloop naar de dag/dagen toe heb je dan voldoende data om mensen te laten converteren.

Wij hebben het wat makkelijker voor jou gemaakt met onderstaande tabel. Dit kan een hulpmiddel zijn om jouw social media campagneplan samen te stellen voor de feestdagen. De onderdelen leggen we verder uit in deze blog. 

Bedenk vooraf met welke dagen je zichtbaar wilt zijn en met welke scherpe actie jij gaat opvallen. Als je dit weet kun je gaan beginnen met de voorbereidingen.

Voorbereidingen

Ik hoor je denken: “Wat komt er allemaal kijken bij de voorbereiding? Zo moeilijk kan het toch niet zijn?”. Dat is een goede vraag! Om te zorgen dat je doelgroep “warm” genoeg is moet je ze van te voren al op verschillende momenten content laten zien die op jou aansluit. Via veel kanalen zoeken mensen zelf naar producten die ze interessant vinden. Maar met social media zoeken de producten de mensen. Dit wordt ook wel Discovery Commerce genoemd.

Vinden de personen de producten net zo interessant als andersom? Dan ondernemen ze actie op je advertentie en kun jij ze op een later moment retargeten. Hiervoor dien je wel te zorgen dat je Pixel of Tag goed is geïnstalleerd en ingesteld. Dit zorgt er namelijk voor dat jij je websitebezoekers kunt volgen en jij precies weet waar zij zich bevinden binnen de customer journey.

Doelgroepen aanmaken

Staat je pixel? Mooi! Dan kunnen we nu aan de slag met het aanmaken van doelgroepen. Je kunt doelgroepen maken op basis van eigen bronnen of bronnen van het platform. Voordelen van Facebook bronnen zijn dat je doelgroepen kunt maken die je 1 jaar behoudt. Daarnaast kun je een volledige uitsplitsing maken binnen de verschillende bronnen.

Kijken we bijvoorbeeld naar de doelgroep video, dan kun je een doelgroep maken van mensen die de video voor 3 seconden hebben gezien of een doelgroep van mensen die de video voor 95% hebben gezien en alles daartussenin.

Naast de bronnen van het platform kun je ook gebruik maken van je eigen bronnen. Dit zijn bronnen op basis van een pixel/tag of op basis van een klantlijst.

Zo kun je bestaande klanten retargeten of websitebezoekers die nog geen actie hebben ondernomen op je website. Je weet wel dat ze interesse hebben, maar ze moeten nog een laatste zetje krijgen om over de streep te gaan. Dat geef jij ze met de juiste advertentie!

Vergeet daarnaast niet om van de best converterende doelgroepen ook een vergelijkbare doelgroep te maken. Met de beschikbare data vanuit de verschillende platformen weten ze precies wie dezelfde actie zullen ondernemen als je huidige, shoppende doelgroep.

Catalog en shop inrichten

Je doelgroepen zijn inmiddels aangemaakt en beginnen vol te lopen. Hoog tijd om te kijken naar de catalog en shop.Je catalog is van belang om in ieder geval je shop in te richten. Heb je geen catalog? Dan kun je geen shop aanmaken.

Naast dat het belangrijk is voor het aanmaken van je shop heb je je catalog ook nodig voor het inzetten van dynamische advertenties. Dit zijn advertenties die de producten tonen die men heeft bekeken op je website of het beste aansluiten op hun interesses. Binnen de catalog kun je verzamelingen maken die je los van de complete catalog adverteert en deze verzamelingen heb je nodig om categorieën in je shop te maken.

Heb je nog geen shop en wil je die wel? We leggen je in deze blog uit hoe je dat in 3 handige stappen doet.

Campagne opzet: Merkbekendheid

Nu je alle voorbereidingen hebt gedaan is het tijd om de campagnes op te gaan zetten. Je weet rond welke dagen je een actie gaat houden dus wordt het nu tijd om alvast je bereik te gaan creëren. Hiervoor kun je kiezen voor verschillende type campagnes. Door te kiezen voor Videoweergaven en een Verkopen uit Catalogus campagne kun je de potentiële doelgroep alvast opwarmen.

Met Videoweergaven kun je meer laten zien wie je bent. Met Verkopen uit Catalogus op een koude doelgroep laat je juist producten zien aan personen die lijken op je huidige, shoppende publiek. Als zij nu zelf al producten voorbij zien komen die zij interessant vinden kunnen ze ook anderen hier weer van op de hoogte brengen. Zo wordt je doelgroep eenvoudig vergroot.

In de aanloop naar de feestdagen zullen de aankopen nog niet zo snel stijgen als rond het piekmoment. Reken je advertentie daarom niet af op het aantal aankopen dat het gegenereerd, de ROAS of de conversiewaarde maar kijk verder dan dat. Hoeveel mensen bereik je bijvoorbeeld die je weer kunt retargeten? Wat zijn de kosten per 1.000 bereikte personen en hoeveel mensen bekijken je producten op de website?

Campagne opzet: Teasing

Natuurlijk wil je na wat bekendheid ook mensen warm houden en maken voor wat komen gaat. Dit kan een korting zijn of als zij een aankoop doen dat zij iets extra’s ontvangen. Je doelgroep kun je op verschillende manieren teasen. Denk hierbij aan een gift guide presenteren. Laat ze zien wat je te bieden hebt en wat de echte aanraders zijn voor de feestdagen.

Een andere manier om mensen te teasen is om te laten weten dat je een korting gaat geven, maar nog niet wat. Willen ze als eerste op de hoogte zijn? Dan moeten ze zich inschrijven voor je nieuwsbrief! Nog een manier is om iedereen alvast zijn/haar winkelmandje te laten vullen. Op die manier heb je een doelgroep die je eenvoudig terug kan targeten.

Kijk ook binnen deze campagnes niet direct naar het aantal sales dat je genereert, maar juist naar bijvoorbeeld de kosten per weergave van productpagina of kosten per lead. De sales komen uiteindelijk op de dag zelf.

Campagne opzet: Converteren

Het is zover, de dag is daar. Je korting of actie wordt gelanceerd en jouw conversiecampagne staat compleet ingesteld. Je hebt de juiste doelgroepen geselecteerd voor de campagnes die lopen.
Je Call to action is duidelijk: Koop nu! / Laatste kans! / Nog maar 2 uur!
Daarnaast kan je doelgroep, die je al een tijdje hebt opgebouwd, niet meer om jouw advertentie heen want deze springt er direct uit naast alle andere advertenties.

Houd rekening met de stijl die je eerder hebt gebruikt in de voorgaande advertenties. Probeer de conversie campagnes hier ook op af te stemmen zodat je consistentie creëert en mensen jouw bedrijf/merk direct herkennen. Laat dit niet alleen in je social mediacontent terugkomen maar ook in andere uitingen. Denk hierbij aan je landingspagina. Op deze manier voelt het vertrouwd voor iemand om bij je te kopen doordat ze het herkennen.

Met al deze voorbereidingen en de uitgebreide campagne opzet ben je verzekerd van een positief resultaat dit najaar! Heb je hulp nodig of wil je advies over je campagne plan rondom de feestdagen? Neem dan vrijblijvend contact met ons op, we helpen je graag op weg!

Meer updates?

We houden je graag op de hoogte.

  • Alle nieuwste ontwikkelingen over social media marketing
  • Exclusieve uitnodigingen over kennisevents
  • Laatste ontwikkelingen binnen online marketing en meer
  • Maximaal één keer per maand

Meer blogs over

50%

Je bent er bijna

Waar mogen we hem naar toe sturen?