Kerstbomen, cadeaus én… campagnes! De feestdagen zijn dé tijd om je social media-strategie op te schroeven. Of het nu gaat om black Friday of de drukke decembermaand, het is cruciaal om een strategie te ontwikkelen waarmee je opvalt in de massa. Maar welke kanalen zet je in, en hoe haal je hier het maximale uit? In deze blog delen we inzichten over verschillende social media platforms en relevante trends voor de feestdagen om jouw campagnes tot een succes te maken.
Tijd om actie te ondernemen
Maar liefst 65% van de consumenten begint 1 tot 4 maanden van tevoren met het kopen van cadeaus voor de feestdagen. Dit betekent dat de feestdagenvoorbereidingen al in volle gang zijn. Bovendien blijkt uit onderzoek dat 61% van de feestdagenshopppers tijdens sale-dagen ongeplande uitgaven doet. Dit biedt bedrijven een uitstekende kans om in te spelen op spontane aankopen door effectieve feestdagen acties. Â
De eerste stap van je strategie
Pinterest is een platform waar personen inspiratie op doen en tot ideeën komen. Zo wordt er ook inspiratie opgedaan voor cadeaus voor de feestdagen. Zoals te zien is in de grafiek, lopen de zoekopdrachten op Pinterest voor op de leidende zoekmachine opdrachten. Dit geeft aan dat Pinterest een interessant platform kan zijn om de eerste verbinding met potentiële klanten te leggen. Op deze manier kan Pinterest een waardevolle toevoeging zijn op jouw Black Friday- of feestdagenstrategie.
Koopgedrag en de juiste tooling
Het koopgedrag van consumenten via META wordt in onderstaande grafiek goed weergegeven. Hierin valt op dat de conversieratio richting black Friday en de feestdagen toeneemt en dat de kosten per aankoop vanaf november tot half december relatief laag zijn. Verder zie je richting de feestdagen een stijging in de kosten per 1000 weergaven (CPM) met een piek tijdens de black Friday periode. Dit geeft aan dat er meer concurrentie komt, waardoor een goed doordachte strategie cruciaal is om je als bedrijf te onderscheiden. Door de hogere CPM is het ook extra belangrijk dat je budget nog effectiever in wordt gezet. Een sterke strategie is dus essentieel om het meeste uit je advertentie-uitgaven te halen.
Daarnaast kan het inzetten van de juiste tools niet alleen het koopgedrag van consumenten extra stimuleren, maar ook helpen om je te onderscheiden van concurrenten tijdens deze drukke periode. Door slimme tools in te zetten, optimaliseer je jouw budget, verbeter je de efficiëntie van campagnes en verhoog je de kans op succes, zelfs in een competitieve markt. Een voorbeeld hiervan is de live countdown feature, hiermee kan er in zowel de advertentievisuals, als de -teksten afgeteld worden naar het einde van een actie. Op deze manier blijven de advertenties altijd actueel en relevant.
Denk ook aan je organische strategie
Een sterke organische TikTok-strategie kan essentieel zijn om op te vallen tijdens de feestdagen. Het gaat niet alleen om betaalde advertenties; door consistent waardevolle content te delen, bouw je een community op die betrokken is bij je merk. Dit kan het succes van je totale strategie versterken. Gebruikers die creatorvideo’s bekijken, hebben bijvoorbeeld 60% meer kans om je merkaccount te volgen. Daarnaast zorgt interactie met hashtags ervoor dat gebruikers 50% sneller op links uit je advertenties klikken. Voor livestreams geldt dat gebruikers 70% sneller geneigd zijn op een advertentie te klikken na interactie. Een goed doordachte organische TikTok-strategie legt dus een sterke basis voor zowel organisch bereik als hogere conversies tijdens de feestdagen.
De rol van Snapchat tijdens de feestdagen
Snapchat biedt kansen om merkinteractie en aankopen te stimuleren, vooral tijdens de feestdagen, hoewel het niet voor elk bedrijf even interessant is. Het grootste deel van de gebruikers (38,1%) bevindt zich tussen de 18 en 24 jaar oud, wat betekent dat snapchat ideaal is voor bedrijven die deze jongere doelgroep willen aanspreken. Het platform speelt een sleutelrol tijdens de feestdagen door de nummer 1 plek te bezetten waar gebruikers delen wat ze hebben gekocht. Dit maakt Snapchat perfect voor het promoten van feestdagencampagnes. Bovendien zijn Snapchat-gebruikers 45% meer geneigd om merken aan te bevelen aan vrienden, wat een grote kans biedt om je merkbekendheid te vergroten. Ook zijn ze twee keer zo geneigd om te posten over cadeaus die ze hebben ontvangen, waardoor Snapchat een krachtig kanaal is voor het stimuleren van mond-tot-mondreclame en het versterken van je feestdagencampagne.
Conclusie
De feestdagen bieden een unieke kans om je merk te laten opvallen, maar de concurrentie is hevig. Om je merk effectief te positioneren, is het cruciaal om een doordachte strategie voor zowel organische als betaalde social media in te zetten. Het kiezen van de juiste platforms en het benutten van gerichte tools kan je helpen om het koopgedrag te stimuleren en je merk te onderscheiden van de concurrentie in deze drukke periode. Door slim gebruik te maken van deze kansen, kun je jouw feestdagencampagnes naar een hoger niveau tillen en maximale impact realiseren.
Download ons Holiday Playbook voor nog meer trends en inzichten over de verschillende socialmediakanalen en een checklist voor het optimaal kunnen adverteren richting de feestdagen.
Hulp nodig bij jouw strategie? Neem dan contact op!
Wil je extra ondersteuning bij het ontwikkelen van je strategie? Neem dan contact op met MvH Media en laat ons je helpen om een krachtige en effectieve strategie te creëren.Â