Versla het LinkedIn Algoritme! 5 tips voor meer organisch bereik

Leestijd: 2 minuten

LinkedIn is natuurlijk het kanaal om je zakelijke doelgroep te bereiken. Door middel van LinkedIn adverteren kan je gericht targeten op bijvoorbeeld functietitels, bedrijven en bedrijfstakken. Maar ook via organische content kan je een groot publiek bereiken op LinkedIn, met name als het algoritme in je voordeel werkt. In deze blog geef ik je 5 tips voor meer organisch bereik op LinkedIn.

Wat is het LinkedIn algoritme?

Misschien is het je al opgevallen als je door je LinkedIn tijdlijn scrolt, dat je niet altijd de meest recente posts ziet. Het LinkedIn algoritme zorgt ervoor dat jij content te zien krijgt die relevant is voor jou, content die jij waarschijnlijk interessant vindt. Andersom bepaald het LinkedIn algoritme daardoor ook de kwaliteit en het bereik van de content die je plaatst. Het is niet helemaal duidelijk hoe het algoritme precies werkt, maar dit wordt dagelijks door experts getest. Neem deze 5 tips in ieder geval mee bij het maken van je volgende LinkedIn post:

  1. Zorg voor kwalitatieve content. Wanneer je content op LinkedIn plaatst bepaald het algoritme de kwaliteit van jouw post en krijgt het een label: Spam, lage kwaliteit of goedgekeurd. Naast dat het belangrijk is dat jouw post valt in de goedgekeurd-categorie is het ook belangrijk om jouw content en pagina te optimaliseren. Plaats verschillende soorten content zoals blogs, PDF’s, afbeeldingen en video’s, en plaats je update voor 10:00. Zorg er daarnaast voor dat jouw (bedrijfs)pagina compleet is.

  2. Zorg ervoor dat iemand zo lang en zo veel mogelijk betrokken is bij jouw post. LinkedIn kijkt hierbij ook naar de gemiddelde tijd dat je post op een scherm van de LinkedIn gebruiker zichtbaar is. Op LinkedIn zorgen lange teksten met 1.200-2.000 karakters voor het beste bereik. Maar ook met content kan je ervoor zorgen dat je post langer bekeken wordt, test eens met posts waarbij je meerdere afbeeldingen inzet, een pdf of een video toevoegt.

De eerste twee uur na plaatsing zijn het belangrijkste voor het algoritme. In deze tijd wordt je post eerst getoond aan een kleine groep van je connecties of pagina volgers. De betrokkenheid van je testgroep is bepalend voor het succes en het bereik van je post. Zorg er dus voor dat je interactie aangaat met andere gebruikers. Je kan bepaalde personen of bedrijven ook taggen in de reacties en reageer snel op commentaren onder je post.

  1. Maak gebruik van hashtags. Voor het meeste bereik gebruik je 3 tot 5 hashtags en deze plaats je direct in de tekst van je post. Het is ook mogelijk om een hashtag te volgen zodat je belangrijke content niet mist of creëer zelf een unieke hashtag en roep je connecties op om deze te volgen.

  2. Het is belangrijk dat je als bedrijf of persoon ook actief bent op LinkedIn om zelf meer personen te bereiken en meer betrokkenheid op je eigen posts te ontvangen. Plaats dus regelmatig reacties en zorg voor veel connecties of volgers. Langere commentaren hebben meer impact op het bereik.

  3. Wil je een post van bijvoorbeeld een bedrijfspagina delen? Dan is het bereik veel lager dan bij een zelf geplaatste post. Om zoveel mogelijk mensen te bereiken is het aan te raden om zelf een tekst te plaatsen en hashtags te gebruiken bij de gedeelde post. Het heeft meer impact op het bereik wanneer medewerkers een reactie plaatsen dan dat zij een bericht delen. Over het algemeen geldt dat je meer bereik hebt met posts geplaatst via je persoonlijke profiel dan met een bedrijfsprofiel.

Natuurlijk is het belangrijk om te testen wat in jouw branche en bij jouw connecties voor de beste resultaten zorgt. Neem deze tips daar vooral in mee maar ben er bewust van dat het LinkedIn algoritme constant verandert. Bekijk ook zeker welke posts in de afgelopen maanden voor goede prestaties gezorgd hebben, welke onderwerpen vond jouw doelgroep bijvoorbeeld interessant en waar kwam de meeste interactie uit voort? Maar test ook met tijdstippen en dagen waarop je jouw posts plaatst.

Wil je meer tips over content of heb je hulp nodig bij het opzetten van jouw LinkedIn strategie? Neem dan gerust contact met ons op!

LinkedIn is natuurlijk het kanaal om je zakelijke doelgroep te bereiken. Door middel van LinkedIn adverteren kan je gericht targeten op bijvoorbeeld functietitels, bedrijven en bedrijfstakken. Maar ook via organische content kan je een groot publiek bereiken op LinkedIn, met name als het algoritme in je voordeel werkt. In deze blog geef ik je 5 tips voor meer organisch bereik op LinkedIn.

Wat is het LinkedIn algoritme?

Misschien is het je al opgevallen als je door je LinkedIn tijdlijn scrolt, dat je niet altijd de meest recente posts ziet. Het LinkedIn algoritme zorgt ervoor dat jij content te zien krijgt die relevant is voor jou, content die jij waarschijnlijk interessant vindt. Andersom bepaald het LinkedIn algoritme daardoor ook de kwaliteit en het bereik van de content die je plaatst. Het is niet helemaal duidelijk hoe het algoritme precies werkt, maar dit wordt dagelijks door experts getest. Neem deze 5 tips in ieder geval mee bij het maken van je volgende LinkedIn post:

  1. Zorg voor kwalitatieve content. Wanneer je content op LinkedIn plaatst bepaald het algoritme de kwaliteit van jouw post en krijgt het een label: Spam, lage kwaliteit of goedgekeurd. Naast dat het belangrijk is dat jouw post valt in de goedgekeurd-categorie is het ook belangrijk om jouw content en pagina te optimaliseren. Plaats verschillende soorten content zoals blogs, PDF’s, afbeeldingen en video’s, en plaats je update voor 10:00. Zorg er daarnaast voor dat jouw (bedrijfs)pagina compleet is.

  2. Zorg ervoor dat iemand zo lang en zo veel mogelijk betrokken is bij jouw post. LinkedIn kijkt hierbij ook naar de gemiddelde tijd dat je post op een scherm van de LinkedIn gebruiker zichtbaar is. Op LinkedIn zorgen lange teksten met 1.200-2.000 karakters voor het beste bereik. Maar ook met content kan je ervoor zorgen dat je post langer bekeken wordt, test eens met posts waarbij je meerdere afbeeldingen inzet, een pdf of een video toevoegt.

De eerste twee uur na plaatsing zijn het belangrijkste voor het algoritme. In deze tijd wordt je post eerst getoond aan een kleine groep van je connecties of pagina volgers. De betrokkenheid van je testgroep is bepalend voor het succes en het bereik van je post. Zorg er dus voor dat je interactie aangaat met andere gebruikers. Je kan bepaalde personen of bedrijven ook taggen in de reacties en reageer snel op commentaren onder je post.

  1. Maak gebruik van hashtags. Voor het meeste bereik gebruik je 3 tot 5 hashtags en deze plaats je direct in de tekst van je post. Het is ook mogelijk om een hashtag te volgen zodat je belangrijke content niet mist of creëer zelf een unieke hashtag en roep je connecties op om deze te volgen.

  2. Het is belangrijk dat je als bedrijf of persoon ook actief bent op LinkedIn om zelf meer personen te bereiken en meer betrokkenheid op je eigen posts te ontvangen. Plaats dus regelmatig reacties en zorg voor veel connecties of volgers. Langere commentaren hebben meer impact op het bereik.

  3. Wil je een post van bijvoorbeeld een bedrijfspagina delen? Dan is het bereik veel lager dan bij een zelf geplaatste post. Om zoveel mogelijk mensen te bereiken is het aan te raden om zelf een tekst te plaatsen en hashtags te gebruiken bij de gedeelde post. Het heeft meer impact op het bereik wanneer medewerkers een reactie plaatsen dan dat zij een bericht delen. Over het algemeen geldt dat je meer bereik hebt met posts geplaatst via je persoonlijke profiel dan met een bedrijfsprofiel.

Natuurlijk is het belangrijk om te testen wat in jouw branche en bij jouw connecties voor de beste resultaten zorgt. Neem deze tips daar vooral in mee maar ben er bewust van dat het LinkedIn algoritme constant verandert. Bekijk ook zeker welke posts in de afgelopen maanden voor goede prestaties gezorgd hebben, welke onderwerpen vond jouw doelgroep bijvoorbeeld interessant en waar kwam de meeste interactie uit voort? Maar test ook met tijdstippen en dagen waarop je jouw posts plaatst.

Wil je meer tips over content of heb je hulp nodig bij het opzetten van jouw LinkedIn strategie? Neem dan gerust contact met ons op!

Meer updates?

We houden je graag op de hoogte.

  • Alle nieuwste ontwikkelingen over social media marketing
  • Exclusieve uitnodigingen over kennisevents
  • Laatste ontwikkelingen binnen online marketing en meer
  • Maximaal één keer per maand

Meer blogs over

Social Media Marketing
Judith de Rooij

8 Social Media trends in 2022

Het nieuwe jaar is in zicht en dat betekent dat er weer veel nieuwe ontwikkelingen zitten aan te komen. De belangrijkste verwachtingen voor 2022 zetten

Lees blog
50%

Je bent er bijna

Waar mogen we hem naar toe sturen?