Zo creëer je meer bereik op Facebook (ook tijdens de feestdagen!)

Nu Sinterklaas, Kerst en Oud & Nieuw weer op de stoep staan, kan je bedrijfspagina op Facebook vast een boost gebruiken. Of je nu een webshop hebt, een fysieke winkel, een coachingbureau of bierbrouwerij, de feestdagen zijn altijd een prima haakje om meer bereik te creëren. Maar ook voor daarna valt er genoeg inspiratie op te doen!

Vergeet keiharde verkoop

Veel bedrijven lopen op Facebook in de val: ze gebruiken het medium primair om hun producten of diensten aan de man te brengen. Vaak blijft het bereik bij deze bedrijven steken. Dit komt omdat Facebook bij uitstek een manier is om naamsbekendheid op te bouwen en interessante content te delen. Wil je meer bereik creëren, dan kan directe verkoop slechts een bepaald percentage van je posts omvatten.

Hoe gebruik jij Facebook?

Kijk eens naar je persoonlijke Facebookgebruik. Waarschijnlijk gebruik je het medium hoofdzakelijk ter ontspanning, inspiratie en om op de hoogte te blijven. Content die daar niet in past – zoals reclame – scroll je gauw door. In een fractie van een seconde beslis je of de getoonde post interessant genoeg is, dus is het enorm belangrijk om de klant direct te interesseren.

Aantrekkelijke content

Focus op content die geschikt is voor je doelgroep. Run je een advocatenkantoor? Dan heeft het weinig zin om een doe-het-zelfvideo van een kastje op je bedrijfspagina te delen. Voor een interieurblog is dit juist wel weer interessante content. Dit klinkt wellicht als een open deur, maar bedenk je bij iedere post goed of het onderwerp geschikt is voor je doelgroep.
Ook kun je erop letten dat de content die je plaatst, deelbaar en ‘likeable’ is. Kunnen je klanten elkaar bijvoorbeeld onder de foto taggen? Is de content mooi, grappig of nieuw? Willen ze het graag delen met hun vrienden? Vraagt de post om interactie? Dan heeft de content meer kans om een groter bereik te creëren.

Stel een vraag

Hieronder een voorbeeld van Coolblue. Hierin vragen ze of de klant de button van het winkelmandje liever groen of oranje wil zien. De post leverde wellicht slechts 62 likes op, maar er hebben 4800 mensen op de poll gestemd. Die 4800 mensen hebben het gevoel dat Coolblue hen als klant laat meedenken. Hiermee bouwen ze aan het vertrouwen van hun merk. Hoe vertrouwder de klant is met Coolblue, hoe eerder hij geneigd zal zijn om daar zijn nieuwe laptop te bestellen. Bovendien weet Coolblue nu wat de klant het mooist vindt, en dat is ook niet onbelangrijk!

MvH Media online marketingbureau - Coolblue - voorbeeld klanten vraag stellen

Haak in op de actualiteit

Op 3 november lag WhatsApp er een tijdje uit. HEMA zag zijn kans schoon en speelde hier handig in op de actualiteit. De content is simpel, interessant en toont humor. Hierdoor zijn Facebookers geneigd om het te liken, te laten zien aan hun vrienden of om te reageren. Ook jij kunt dit eens proberen! De feestdagen zijn momenteel hartstikke actueel, maar ook gebeurtenissen uit het nieuws vormen soms een mooi onderwerp voor een Facebookpost. Houd je oren en ogen open en train jezelf om op Facebook in te haken op relevante actualiteiten.

 

MvH Media online marketingbureau - voorbeeld hema

Deel unieke kennis

Jouw bedrijf heeft vakkennis in huis. Maak daar gebruik van! Zo zou een webshop met handgemaakte kaarsen onderstaand bericht van Libelle kunnen delen. Maar zelf een post schrijven met tips rond jouw vak of product is natuurlijk nog beter. Je kunt bijvoorbeeld een interessante blog schrijven op je website en deze op je bedrijfspagina delen. Hiermee stuur je potentiële klanten meteen door naar je website, waar ze wellicht nog geïnteresseerder raken in jouw dienst of product.

 

MvH Media online marketingbureau

Themaposts feestdagen

Tussen alle bedrijven die hun klanten fijne feestdagen wensen, wil jij natuurlijk opvallen. Doe dit niet alleen met tekst, maar zorg ook voor pakkend beeld. Dat kan al zo simpel zijn als een foto van jullie team met kerstmutsen op. Doe eens gek laat je logo op een kerstbal drukken. Ook evenementen en openingstijden rond de feestdagen kun je op Facebook op een leuke manier onder de aandacht brengen. Of misschien heb je wel een eindejaarsactie of kunnen klanten iets winnen?
Basic-Fit ging vorig jaar de kerst in met onderstaande actie, waarmee je je vrienden een workout ‘cadeau’ kon geven. Een effectieve manier om tags aan te moedigen!

 

MvH Media online marketing Basic fit - actie feestdagen

Wat doet de concurrentie?

Gluren bij de buren was nog nooit zo makkelijk als in het digitale tijdperk. Kijk eens wat jouw concullega’s doen op social media en haal hier je inspiratie uit. Analyseer wat er goed is aan hun content en wat er beter kan. Kopieer niets, maar geef er je eigen draai aan.

Is je pagina netjes?

Denk – last but not least – ook aan je pagina zelf. Is je infoblok up-to-date? Kun je eruit springen met een omslagfoto met kerstthema? Staat je website vermeld op je pagina? En wordt het wellicht al tijd voor een nieuwe profielfoto?

Fijne feestdagen!

Heb je nog vragen over het creëren van bereik op social media? Of heb je zelf helemaal geen tijd of zin om je social media kanalen bij te houden? Kom gerust eens een kop koffie met ons drinken!
MvH Media wenst je alvast fijne feestdagen.

Meer updates?

We houden je graag op de hoogte.

  • Alle nieuwste ontwikkelingen over social media marketing
  • Exclusieve uitnodigingen over kennisevents
  • Laatste ontwikkelingen binnen online marketing en meer
  • Maximaal één keer per maand

Meer blogs over

50%

Je bent er bijna

Waar mogen we hem naar toe sturen?